Halt efter kiro-behandling?

Corax

Trådstartare
Jag har behandlat många av mina hästar hos kiropraktor/equiterapeut.
Nu senast i tisdags. Hästen har varit hos samme kiro en gång tidigare.
Igår tömkörde jag och såg inget direkt konstigt förutom att hästen 'stod emot' lite.
Idag såg jag en rörelsestörning hb och en rejäl hälta vb i trav. Ingen värme, ingen svullnad, ingen ömhet, ingen temp.
Tillbaka i stallet ville hon inte riktigt stödja lika mycket på vb.

KAN en häst reagera med hälta efter behandling (och då tre dagar efter beh.)?
Hon har inte gjort något i hagen. Skulle vara i boxen i så fall...

Just nu hoppas jag på en böld men det verkade som att det satt högre, men jag är dålig på att lokalisera hälta förutom till vilket ben.

Sv: Halt efter kiro-behandling?

Det kan vara så att h*n har lossat lite för mycket och då uppkommer underliggande saker (ofta själva grunden till problemet). Men eftersom det handlar om kiropraktik låter detta ganska lustigt. Jag skulle ringa till kiropratorn och höra lite vad h*n säger. Jag skulle bli väldigt nervös om min häst blivit halt efter en kiropraktisk behandling. Men det är bara för att jag sett så mycket skador gjort av okunniga kiropraktorer.

Men som sagt det kan uppkomma hältor efter en behandling. Kan ju ta mig själv som exempel, jag fick massage i måndags och jag sa till massören att gå på lite hårdare än förra gången. Dag 1 efteråt var jag som en zombie och liksom bortdomnad i hela kroppen, sen har det blivit succesivt bättre. Idag är första dagen som jag känner mig som en människa igen men jag har fortfarande ont i grundproblemsområdet (vilket inte är konstigt). Även om jag inte är en häst så är ju muskler alltid muskler liksom.

Om hästen har ont i exvis en led, och försöker skydda området och därför får spända/låsta muskler där, så att släppa muskelspänningarna gör ju att skyddet hästen 'hållit emot' med försvinner, och då kan det komma en hälta i dagen. Vilket då fanns där innan, och inte beror på något 'fel' i behandlingen, utan att man behandlat bort ett symptom (muskelspänning).

Ren kiropraktik däremot är knepigare. Jag har iofs sett en häst som gått sned LÄNGE få ett sämre rörelsemönster efter kiropraktik. Inte halt, men otaktmässig, orytmisk och 'hackig'. Helt enkelt för att hästen var ovan med att kunna använda även det bakbenet fullt ut och i början inte riktigt 'vågade lita på' att det gick.

Men en så kraftig hälta skulle oroa mig, speciellt om inte kiropraktorn sagt något om att 'den var väldigt sned/spänd, så det finns en liten risk att bla bla'

Ja det är jag helt med på, att en hälta kan komma fram när man tar bort 'skyddet' somkroppen byggt upp. Bara det att jag hade kunnat köpa att hästen blev halt efter första beh. men inte efter Andra då kiro var mycket nöjd med utveckingen sen sist??

Hästen har bibehållen hälta idag (inte bättre, kanske lite sämre)och enda avvikande jag hittade var liiiiiite varmare hov vb.

Skyddet minskar ju efter varje behandling så det är inte alls konstigt att det kom nu. Jag skulle undersöka hästen på klinik.

Hon har inte gjort något i hagen.
jaha.. och hur vet du det?? Har du stått och tittat på hästen hela hagvistelsen?
Skulle vara i boxen i så fall....
Ja, så kan det vara ochså. Legat fast eller så.
Jag tycker det verkar konstigt att en häst skulle få ont i något ben (läs led) efter en sån här behandling. Det torde snarare sitta i någon mjukdel. Men som du skriver ingen värme, ingen svullnad, då är det viktigt att hästen får röra på sig. Låt den inte vila.
Vad är det för en häst. Tävlingskondition eller vanlig motionshäst?
gulan

Jag vet, eftersom hästen motionerades på torsdagen och därefter fick stå inne. Dagen efter när jag tog in henne var hon lerig endast på hovarna. Och inte lerig på täcket. Man ser direkt när hon har rört sig fortare än skritt i hagen nu när det är lerpool ute.

Hästen är i tävlingskondition och hon vilar från all motion just nu men går ute i hagen som vanligt.
Har inte hunnit kolla henne idag men igår var hon avsevärt mycket varmare i hoven...

Det kommer jag ju självklart att göra om det inte visar sig vara en böld eller annat förklarligt.

Vi har behandlat vår häst med kiropraktikt och däribland sakranleden som tydligen är ett vanligt problem. Han blev också halt efter detta:/ Något som de "tydligen kunde bli" när vi sedan frågade men inget som nämndes under de två första behandlingarna.. börjar bli riktigt förrvirrad om de gör mer skada än nytta :confused:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 864
Senast: Jamtland
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 719
Senast: prallan
·
Hästvård Snälla buke, eftersom jag ältar och funderar ihjäl mig medan jag väntar på att få åka till veterinären(vi har tid om exakt en vecka), så...
2
Svar
24
· Visningar
7 198
Senast: skuggi
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 681
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar