Halstäcke på natten

Laguna

Trådstartare
Hej!

Ja nu är detta inte riktigt aktuellt just nu ;) men...
Ni som har halstäcke på era (klippta) hästar, har ni på halsen även på natten då? Eller kan det vara dåligt på något sätt?

Sv: Halstäcke på natten

Jag har låtit min häst stå utan halskrage på nätterna. Är vädret riktigt ruskigt så sätter utsläpparen på kragen innan hästen går ut i hagen.

För min del tycker jag inte kragen behövs om det är relativt vindstilla och uppehållsväder.

Om det är dåligt på nåt vis att ha den på på nätterna vet jag ej precis men ganska onödigt. Kan kanske bli för varmt.

väldigt sällan, brukar klara sig bra utan om det inte är jättekallt. då har jag ändå två fryspinnar..

inomhus blåser det ju inte och det är torrt. dessutom sliter halsen mkt på manen så dumt att ha hals om det inte behövs.

det ska inte vara obehagligt för hästen med halsen varken ute eller inne, då får man leta efter ett täcke som passar bättre. rek shires, deras helhalstäcken är väl tilltagna så hästen kan beta och ligga utan att halsen stramar.

Hästen släpper i princip ut NOLL värme via halsen, så halstäcke inne i blåsfritt väder och torrt klimat är helt överkurs och totalt onödigt.

Halstäcken ute är överkurs och totalt onödigt på hästar det med - eftersom de som sagt inte släpper ut värme via halsen alls.

Det där har jag funderat mycket på. Har hört det från flera håll men om det nu är så att hästen inte släpper ut nån värme via halsen varför blir den då svettig där?

Min polle stog i kollektivtdriven utebox förra vintern. Då hade han ofodrad hals på sig ute och eftersom att inget täckesbyte ingick så fick han ha det även på nätterna.

Min häst är helklippt under vinterhalvåret och har under de kyliga/blåsiga dagarna täcke med hals utomhus. Hon är frusen och känsligare typ av häst och det funkar jättebra. Har också ett shires täcke som är toppen, men också ett event som jag också är nöjd med.
Inomhus behövs det inte eftersom det inte blåser, kan ju dock vara kyligt i en del stallar...

Hästen släpper i princip ut NOLL värme via halsen, så halstäcke inne i blåsfritt väder och torrt klimat är helt överkurs och totalt onödigt.

Halstäcken ute är överkurs och totalt onödigt på hästar det med - eftersom de som sagt inte släpper ut värme via halsen alls.

Men de KYLS i alla fall ner effektivt även via halsen. Märks en enorm skillnad på hur hästarna uppskattar att vara ute i ruggväder med och utan hals. Med hals på går de och betar och är i stort sett oberörda i trevligt skåne väder som innebär 0 grader, pisseregn och piskande iskalla vindar. Utan står de innanför grindarna och ser ut som sjusvåra år och skriker högljut så snart de får syn på en människa och vill bara in.

Likadant så är muskulaturen i halsen lika känslig för att bli kall som övriga muskler på hästen. Jag har haft rejält muskelknas på min hingst som har rejäla halsmuskler och har fått skador i dessa vid ett par olika tillfällen, vintertid har han hela tiden varit stelare i halsen i början på passen och varit svår att få helt lösgjord i halsen. Ute har han alltid hals vintertid men har inne inte haft det. I vintras kom vi äntligen på varför han blir så stel på vintern och det är just att musklerna blir för kalla på natten i vårt "kall"stall. Märktes en enorm skillnad direkt när han fick ett termo med hals även inne när det var kallt och vips försvann stelheten och han var lika smidig och mjuk i halsmusklerna som den varmare delen av året. Så man skall nog passa sig för att säga kategoriskt att de inte behöver man måste se till individen också i fall till fall. Mina andra behöver det inte men han behöver det uppenbart.

Tack för alla svar :)

Jag kommer vilja använda helhals eftersom jag kommer helklippa henne så det tror ändå som att det kommer bli kallt utan...

Men iaf:

Jag har ett vintertäcke med helhals (lagom stort, hon kan ta ner huvet utan att det stramar) med halsen är fast och går inte att ta av.

Jag står i ett kollektivstall där täckesbyten ej ingår. Mina alernativ är alltså:
*låta henne ha på helhalsen även på natten
*köpa ett annat med avtagbar hals som insläppet kan ta av
*Insläppet "viker ner" halsen.
*Inte använda helhals utan ha ett med halvhals istället.

Hur skulle ni gjort i mitt läge?

exakt!!
för mina är halstäcket skillnaden mellan att stå vid grinden och huttra och nöjt gå omkring och beta....

Jag står i ett kollektivstall där täckesbyten ej ingår. Mina alernativ är alltså:
*låta henne ha på helhalsen även på natten
*köpa ett annat med avtagbar hals som insläppet kan ta av
*Insläppet "viker ner" halsen.
*Inte använda helhals utan ha ett med halvhals istället.

Hur skulle ni gjort i mitt läge?

Tänk på att det inte går att vika ner halsen om den inte är torr, iom att värmen från hästens hals försvinner så torkar inte halstäcket på hästen utan tvärtom blir blöt igenom även på insidan, inte så mysigt att fälla upp en genomsur hals morgonen efter.

Många hästar blir för varma av att ha halsen inne, beroende på vilken temperatur man har i stallet. Kommer mina in med halvblöta täcken (är de riktigt blöta så plockas täckena av och tas in och torkas) så knäpper jag ofta upp halsen men låter den ligga framme ett par timmar så att den är riktigt torr så viker jag bak den när jag nattar.

Är alltid svårt att få saker och ting att funka smidigt när man inte kan sköta det själv, är ju lite enklare när man själv släpper ut och in och därmed kan anpassa täcke, hals eller inte efter väder.

Det där har jag funderat mycket på. Har hört det från flera håll men om det nu är så att hästen inte släpper ut nån värme via halsen varför blir den då svettig där?

Det är klart att någon värme släpps ut via halsen, och under arbete och ansträngning blir det givetvis en annan sak.

Gylle, visst finns det undantag, jag vänder mig bara mot att halstäcken blivit en norm de senaste 20 åren hos många, utan att folk vet hur hästen hushåller med sin värme, och folk som har ångestpanik över att hästarna ska frysa, medans de ö.h.t inte reflekterat över hur det känns att vara överhettad och den skada överhettning gör.

KL
Jag har alltid filtklippt mina hästar, dvs inklusive halsen och de har aldrig behövt halstäcke. De går och betar i ruskväder : ) Har ett fullblod. : )
Eftersom de släpper ut så lite värme via halsen, så så länge primär områdena där värme behålls hålls varma, så blir halstäcket i 90% av fall onödigt. Går att jämföra med oss, även fast man inte ska jämföra folk med hästar - vi fryser om vi är kalla om fötter, händer eller huvud, men håller värme mycket bättre så länge vi är varma om dessa.
Rygg, länd och kors, är hästens stora områden för värme utsläpp och värme reglering.

Aldrig halsen inne nej. Trots att jag har kallstall anser jag inte han ska behöva vara så inpackad inne. Har nån natt varit nödd och tvungen, och det märks att han tycker det blir obehagligt, kliar och har sig.

Tar av täckeshalsen och tar in den nattetid, sätter på den på morgonen.

Använder hel hals vid superlera, samt vid busväder (snöstorm, regnstorm, hällregn). Inte 'annars'.

Har även jag märkt det som du märkt på min häst. Går han utan hals i snö oväder dåligt väder så står han och skakar efter nån halv timme. alltså är han ner skylld och skakar för att hålla värme. om han har på sig hals vid dåligt väder kan han stå ute hela dagen utan att han sätter igång och fryser..

Har även hört det att de inte släpper ut värme genom halsen, men hur förklars det hela med min häst?? :S

Har även jag märkt det som du märkt på min häst. Går han utan hals i snö oväder dåligt väder så står han och skakar efter nån halv timme. alltså är han ner skylld och skakar för att hålla värme. om han har på sig hals vid dåligt väder kan han stå ute hela dagen utan att han sätter igång och fryser..

Har även hört det att de inte släpper ut värme genom halsen, men hur förklars det hela med min häst?? :S

Hals hjälper om du har nederbörd + vind. Då får du nämligen mindre avkylningseffekt med hals. Om hästen först blir blöt inpå skinnet, och det sen blåser, så kyls ju hud, blodådror (inkl de stora som går i halsen) ner. Hästen fryser snabbare. Med en hals är hästen torr.

Däremot utan busväder, så sker ingen värmeförlust att tala om via halsen, och ett halstäcke gör ingen större skillnad på normalhästen.

Jag vet att Mackan är kunnig på detta, men.... Håller med.

Dessutom har jag märkt skillnad på om man har hals på= som att man har ett mkt varmare täcke på.

De svettas ju mest på halsen(märkligt då att den inte släpper ifrån sig värme:cool:) o man klipper där kanske fler ggr än övriga täckta kroppen. Har den hals så skaffar den inte tillbaka pälsen på samma sätt.

Nu menar jag inte att man ska överdriva o ha hals på inne eller om det är mindre kallt. Runt nollan, hög luftfuktighet i blåst drar ur mkt värme.

Tycker att man kan jämföra halsens stora hudyta med vårat huvud. Mössa på:grin:

De svettas ju mest på halsen(märkligt då att den inte släpper ifrån sig värme:cool:) o man klipper där kanske fler ggr än övriga täckta kroppen. Har den hals så skaffar den inte tillbaka pälsen på samma sätt.

Anledningen till att hästen svettas via halsen är för att kyla ner kroppen när den blir varm. Svettningen och värmeförlusten hänger över huvud taget inte ihop. Hästen svettas på halsen för att sänka kroppsvärmen (hela kroppen). Den släpper inte ut värme genom halsen vid "icke-arbete" för att så lite av värmen skapas där. Ska man jämföra med människor kan vi ta huvudet, det är väldigt ofta när man springer som man svettas i pannan, hur mycket rör du på pannan? (Skulle se ganska kul ut.) Men när du ligger och sover fryser du inte om huvudet även fast du inte har täcke på huvudet.

Hästen skapar vid "icke-arbete" värme i bålen tack vare organen, som finns i buken. Värmen sprids sedan från värmekällan (organen) med blodet till resten av kroppen bl.a. halsen. Vid arbete ska kroppen kylas av via svettningen, då passar halsen.

Hoppas ni förstår.

Hej!

Ja nu är detta inte riktigt aktuellt just nu ;) men...
Ni som har halstäcke på era (klippta) hästar, har ni på halsen även på natten då? Eller kan det vara dåligt på något sätt?

Jag kommer ha hals på två av mina i vínter, den ena har öppet fönster och står i vinden. Det är inte drag i boxen men stoppar han ut huvudet blåser det där. Den andra har väldigt tunn päls och sätter mer päls på halsen annars, tyvärr van vid mycket täcke och lite hage från tidigare liv.

Jag vet att det är kontroversiellt att ha hals inne. Men i dessa fall bedömer jag det som bättre. Vet även att det troligtvis leder till att andra övertäckar sina hästar. Men jag sköter mina som jag bedömer bäst, inte för att andra ska ta efter.:p

Men när du ligger och sover fryser du inte om huvudet även fast du inte har täcke på huvudet.
Den här jämförelsen var urbota....Sover du i igloo:p Vi måste ju kunna andas väl oxå.

Varför ska man ha mössa? Vi har ju dessutom hår där.
Jo för att mkt av värmen går ut där. Den ytan är jämförbar med hästens hals kontra övriga kroppen.
Huva till häst- är dock inte vanligt:angel:

Skulle vara intressant o se med värmekamera. nej förresten. Den skulle ju såklart visa på att halsen är kallare iom att den konstant( utan halstäcke) avger värme- som det är tänkt.

Visst kan du täcka en varmblodig häst så att den håller sig varm även om halsen, men det krävs mer.

Jag kommer ha hals på två av mina i vínter, den ena har öppet fönster och står i vinden. Det är inte drag i boxen men stoppar han ut huvudet blåser det där. Den andra har väldigt tunn päls och sätter mer päls på halsen annars, tyvärr van vid mycket täcke och lite hage från tidigare liv.

Jag vet att det är kontroversiellt att ha hals inne. Men i dessa fall bedömer jag det som bättre. Vet även att det troligtvis leder till att andra övertäckar sina hästar. Men jag sköter mina som jag bedömer bäst, inte för att andra ska ta efter.:p

Men nu var du rolig- är extrem med att själv ha halstäcke ...INNE! För att den sätter mer päls. Tja..Varför:confused::rofl:

Liknande trådar

Utrustning Min ena häst har halstäcke på sig under största delen av vintern. Tyvärr skaver halsen av honom halva manen, detta gäller oavsett märke...
Svar
10
· Visningar
762
Senast: Marita73
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 424
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 036
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar