Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hästen släpper i princip ut NOLL värme via halsen, så halstäcke inne i blåsfritt väder och torrt klimat är helt överkurs och totalt onödigt.
Halstäcken ute är överkurs och totalt onödigt på hästar det med - eftersom de som sagt inte släpper ut värme via halsen alls.
Jag står i ett kollektivstall där täckesbyten ej ingår. Mina alernativ är alltså:
*låta henne ha på helhalsen även på natten
*köpa ett annat med avtagbar hals som insläppet kan ta av
*Insläppet "viker ner" halsen.
*Inte använda helhals utan ha ett med halvhals istället.
Hur skulle ni gjort i mitt läge?
Det där har jag funderat mycket på. Har hört det från flera håll men om det nu är så att hästen inte släpper ut nån värme via halsen varför blir den då svettig där?
Har även jag märkt det som du märkt på min häst. Går han utan hals i snö oväder dåligt väder så står han och skakar efter nån halv timme. alltså är han ner skylld och skakar för att hålla värme. om han har på sig hals vid dåligt väder kan han stå ute hela dagen utan att han sätter igång och fryser..
Har även hört det att de inte släpper ut värme genom halsen, men hur förklars det hela med min häst?? :S
Jag vet att Mackan är kunnig på detta, men.... Håller med.Det där har jag funderat mycket på. Har hört det från flera håll men om det nu är så att hästen inte släpper ut nån värme via halsen varför blir den då svettig där?
De svettas ju mest på halsen(märkligt då att den inte släpper ifrån sig värme) o man klipper där kanske fler ggr än övriga täckta kroppen. Har den hals så skaffar den inte tillbaka pälsen på samma sätt.
Hej!
Ja nu är detta inte riktigt aktuellt just nu men...
Ni som har halstäcke på era (klippta) hästar, har ni på halsen även på natten då? Eller kan det vara dåligt på något sätt?
Den här jämförelsen var urbota....Sover du i igloo Vi måste ju kunna andas väl oxå.Men när du ligger och sover fryser du inte om huvudet även fast du inte har täcke på huvudet.
Jag kommer ha hals på två av mina i vínter, den ena har öppet fönster och står i vinden. Det är inte drag i boxen men stoppar han ut huvudet blåser det där. Den andra har väldigt tunn päls och sätter mer päls på halsen annars, tyvärr van vid mycket täcke och lite hage från tidigare liv.
Jag vet att det är kontroversiellt att ha hals inne. Men i dessa fall bedömer jag det som bättre. Vet även att det troligtvis leder till att andra övertäckar sina hästar. Men jag sköter mina som jag bedömer bäst, inte för att andra ska ta efter.