Halstäcke på natten

Sv: Halstäcke på natten

De svettas ju mest på halsen(märkligt då att den inte släpper ifrån sig värme:cool:) o man klipper där kanske fler ggr än övriga täckta kroppen. Har den hals så skaffar den inte tillbaka pälsen på samma sätt.

se Quigleys svar.

som sagt, halstäcke är helt överkurs i 90% av fallen. Har blivit en marknadstrend. Magplattorna var på g de också som marknadsföringstrend för några år sen, men de sålde inte så de verkar ha försvunnit till största delen.

anledningen att en del upplever att deras hästar fryser mer utan halstäcke kan vara att kyla och vind om det verkligen viner skitväder, lättare släpps in via bog och runt halspartiet, in under täcket, så att rygg och länd påverkas mera, om inte halsen har täcke. Med ett täcke med halvhals försvinner en stor del av det "problemet".

sen har vi även haft debatten om huruvida hästar punktfryser, dvs att pälsen växer ut på enskilda partier där man klippt för att den fryser. Jag har aldrig haft sådan pälsväxt. Klipper hela halsen, och han sätter ingen vinterpäls där för den skull.

Men det är som regel stooor skillnad på fullblodspälsar. Som sammet.

De skaffar bara björnpäls om de är undernärda o far illa.

Tyckte inte även du att Q. körde en paradox mot sin "kunskap"?

Jag går på vad jag ser o upplever.

Min stora häst- där inget täcke går nedanför magen- har stor vinning av sitt magtäcke( har en stor buk) o även sin stoora fodrade stjärtlapp. Täcket lyfter ej!

Den kommer troligen snart på marknaden. HW var mkt intresserade.:banana:

Titta bara på deras nya flugtäcken med .... större dito.

Jag refererade till Q's förklaring om varför hästar inte släpper ut värme via halsen bara för att de svettas där när de jobbas. Resten skiter jag i :D

du har nog rätt att det är skillnad på fullblodspälsar. Min blir i och för sig väldigt väldigt lurvig om jag inte klipper, men pälsen är kort, med mycket underludd s.a.s - inga långa vargpäls strån.

Få se om du får patent via HW :D

Kosten spelar stor roll o även om den rids- får upp värmen dagligen.

Min Lurventuss som både har stått o dessutom har bantat- fick björnpäls, men klipptes förstås inte.

Den stora får så mkt mat att den inte skaffar mkt päls alls o klipptes inte heller. Eller så är det täcket som gör det- det med hals, magtäcke........:angel:

De magplattor som fanns var för dåliga. Ja det är svårt att konstruera en som passar alla. För de med snopp eller de som kissar bakåt. Jag har 2 åt dem var. En tunnare o en tjockare som sitter fast i 3 hållpunkter per sida o är fästade med resår- självklart.
Har dem bara på vid extremväder.

Senast ändrad:

*Hann ej redigera färdigt*
Täcken med halvhals är ju helt klart ett bra alternativ när hästen är klippt.

Hästen blir då inte blöt- avkyld vid blöta om hela halsen plus bog.

Tänker såhär. Om man nu vill ta bort delar av hästens päls så måste det kompenseras. Förr klippte man jaktklippning mest o täcktes ngt alls av täcket?

Njä, men man klippte heller inte efter Nov. o pälsen hann växa ut en del till att kylan kom o man täckte övriga kroppen först i samma veva.

Håller med dig om att många inte klipper efter behov, utan för att man SKA:crazy:

jag har också ett "magtäcke", hästen hade kolikkänningar när det var riktigt kallt ute och någon sa att det kunder bero på att han blev kall om magen. tyckte det lät konstigt men kostade bara 99 kr så tänkte att det var väl värd att testa! och han visade inga fler tendenser till magont efter det faktisk.

sen kan det ju varit en tillfällighet också förstås, det vet man aldrig.

Täcken med halvhals är ju helt klart ett bra alternativ när hästen är klippt.

Hästen blir då inte blöt- avkyld vid blöta om hela halsen plus bog.

Men tänk de delar av halsen som fortfarande sticker fram då? :angel: Om den fryser om dessa, den är ju klippt där? :angel:

Och de som är klippta om benen :eek: Borde ju ha benvärmare på sig också då! :cool: :D

Och de som är klippta om benen Borde ju ha benvärmare på sig också då! :cool: :D

Sparkdräkt har jag funderat att sy till min grabb när han piper om att han fryser om benen :cool:. Funderar på en babyblå med nallebjörnar på :p tror ni inte han känner sig manlig då :rofl:

Men iofs har han knästrumpor på sig på sina klippta ben iofs bara fram (de gamla mjuka låga transportskydden med pilefoder är perfekta hagskydd) iofs inte för kylan utan för att överbenet efter griffelbensfrakturen behöver lite skydd ;)

Men nu var du rolig- är extrem med att själv ha halstäcke ...INNE! För att den sätter mer päls. Tja..Varför:confused::rofl:

Tyckte inte även du att Q. körde en paradox mot sin "kunskap"?

På en häst ja. Därför att denna hästen i vintras hade 2 cm lång päls på underhalsen och 3 mm päls på resten av kroppen och står i kallstall. Är tidigare van vid betydligt varmare stall samt ingen utevistelse. Det ser förbannat lustigt ut med lång päls endast på undersidan av halsen. Även hon har fullblod i sig.

Den här jämförelsen var urbota....Sover du i igloo:p Vi måste ju kunna andas väl oxå.

Varför ska man ha mössa? Vi har ju dessutom hår där.
Jo för att mkt av värmen går ut där. Den ytan är jämförbar med hästens hals kontra övriga kroppen.
Huva till häst- är dock inte vanligt:angel:

Skulle vara intressant o se med värmekamera. nej förresten. Den skulle ju såklart visa på att halsen är kallare iom att den konstant( utan halstäcke) avger värme- som det är tänkt.

Visst kan du täcka en varmblodig häst så att den håller sig varm även om halsen, men det krävs mer.
Jämförelsen är inte mer urbota än att jämföra hästar och människor. De flesta skulle frysa inomhus när de sov om de inte hade täcke. Dock har jag sett väldigt få som sover inne med mössa. Vi upplever 25+ på ungefär samma sätt som en häst upplever 8+ i sommarpäls eller ny klippt.

Fast värmekameran hade visat hur mycket värme som avges från halsen respektive länd, rygg och kors. Både vid vila och arbete.

Men om jag säger såhär då, hur ofta fryser du om armhålan? Och hur ofta svettas du där?

Som macken varit inne på, det finns ingenting alls som på minsta sätt stödjer att hästar skulle punktfrysa. Dock sätter de päls där det behövs. Hade jag kunnat förklara sambanden helt och hålet på ett vetenskapligt sätt hade min bok funnits i handel och jag varit en känd guru som åkte runt och hade cliniks och tjänade en massa pengar på det.:idea:

Finns fler än du som grundar sin teori på det de ser, läst och upplevt.

Jag har enbart hals ute och det är då p.g.a. ren lathet de där dagarna då det är kallare men inte snö ute och lägger de sig och rullar... Det är ju bara ett rent helvete att hålla på med den tunga, äckliga leran då tycker jag. Och de dagar det är riktigt jävligt väder, min häst går ute så länge det inte är storm men det finns ju dagar då det regnar från sidan sas. Större delen av vintern åker halsen inte ens fram, sen har jag det lite bra som alltid är i stallet och kan välja själv. Jag använder den mest av bekvämlighetsskäl, det kan man väl tycka vad man vill om, men jag har aldrig upplevt att någon av mina hästar fryer mer eller mindre. Sen blir ju manen nåt så in i helvete sliten och ful om de har hals på täckena hela tiden.
Och då anser jag ändå att min häst är lite frusen av sig och känslig för kyla och regn på ryggen etc, blir lätt spänd om han skulle gå ute naken i regn och blåst t.ex. Fastän han är uppfödd på landet utan täcke tills han var 4½ och ute i ur och skur.

Sparkdräkt har jag funderat att sy till min grabb när han piper om att han fryser om benen :cool:. Funderar på en babyblå med nallebjörnar på :p tror ni inte han känner sig manlig då :rofl:

Men iofs har han knästrumpor på sig på sina klippta ben iofs bara fram (de gamla mjuka låga transportskydden med pilefoder är perfekta hagskydd) iofs inte för kylan utan för att överbenet efter griffelbensfrakturen behöver lite skydd ;)

:rofl: Uppskattar god humor i diskussionen! :bow:

Som macken varit inne på, det finns ingenting alls som på minsta sätt stödjer att hästar skulle punktfrysa. Dock sätter de päls där det behövs. Hade jag kunnat förklara sambanden helt och hålet på ett vetenskapligt sätt hade min bok funnits i handel och jag varit en känd guru som åkte runt och hade cliniks och tjänade en massa pengar på det.:idea:

spinner vidare: och de som klipper sina hästar på halva huvudet - de borde ha mössa för tänk vad kallt det måste bli om kindbenen! :eek:

Breccia: Tack som vanligt, det är uppfriskande med folk som kan skriva rakt av att de gör saker för sin egen bekvämlighet, istället för att linda in det i att hästen behöver det i sig själv. Nu är jag dock medveten om att det finns folk som hävdar bestämt att deras hästar fryser utan halstäcke, och det säger jag inget om förrutom att jag fortsätter påpeka att 90%av hästarna som sagt inte behöver halstäcke pga att de fryser utan.

Senast ändrad:

folk som brukar tycka man är hemsk när man gör något för att man e lat :p
men det är ju så, när det är minusgrader och riktigt kyligt är det inte roligt att stå med stelfrusna fingrar och skrapa lera helt enkelt. nog för att man pysslar och fixar ändå men man behöver ju inte plågas.

kan för övrigt säga att min nuv. häst nästan aldrig haft hals på sig heller, jag tänkte inte så mycket på det utan la fram ett vintertäcke med helhals den värsta geggperioden. efter någon timma hade min tränare hört en häst stå och skrika förtvivlat och rusat ut för att dom trodde någon skadat sig. nej men det var min lilla fuxfjolla som var rädd för att halsen hade åkt ner över huvudet så han inte såg något, haha! ett 145 täcke med hals till, jag tänkte inte på att han var SÅ mycket kortare än Wille i kroppen, efter det är det 135 som gäller om det är halstäcken :p

fast säger man rakt ut att man är lat så blir det liksom en annan sak än att skylla på att det är för att hästen behöver det eller fryser osv, när ingen grund finns för detta. sånt kan jag ta!

jag tycker halstäckena är en olycks faktor dessutom, men visst, går de i en platt hage är väl risken minimal. det finns dock flera rapporter om hästar i kuperade hagar som hängt sig i halstäckena. Ytterligare en faktor som talar om för mig att man inte behöver hänga på hästarna mer utstyrsel än nödvändigt, särskilt inte om de verkligen hushåller med sin värme på helt andra sätt än folk antar när de slänger på ett halstäcke.

det där skulle jag gärna höra mer detaljerat om, för jag har aldrig nånsin hört talas om (förutom alla "jag har hört om" historierna) en häst som hängt sig i ett träd med halstäcket. hur ska det gå till? :confused: säker på att det inte är en myt?

min häst har gått i hage med många träd hela sommaren med rambo sweetitch täcke på sig (det har helhals) och jag har väldigt svårt att se hur han skulle fastna med halstäcket öht och än svårare att se hur han inte skulle ta sig loss?? hästar är starka så antigen ryker ju täcket eller grenen?

enda tillstymmelse till olycka med halstäcken jag varit med om är lösa halsar som lossnar från täcket och glider över huvudet. :crazy: därför använder jag inte såna.

vad jag förstått har de inte direkt dinglat från marken när de hängt sig i halstäcken utan fastnat i utstickande stadiga grenar, halstäckena har hängt och snott sig och därmed blivit starkare och svårare att förstöra, med påföljd att hästarna strypt sig. Inte mycket märkligare än de skador som uppstått i spiltor där hästar inte haft tyngdkloss på grimskaftet utan strypt sig i detta......det är länge sen jag såg ngn konkret rapport, men det kanske går att googla?

folk som brukar tycka man är hemsk när man gör något för att man e lat :p
men det är ju så, när det är minusgrader och riktigt kyligt är det inte roligt att stå med stelfrusna fingrar och skrapa lera helt enkelt. nog för att man pysslar och fixar ändå men man behöver ju inte plågas.

Jag har också halstäcke under värsta lerperioden, jag har varit inne på huva rakt av, som täcker hela halsen + huvudet :angel: Han lyckas gnussa ner halsen nämligen, och det klirrar av käcka lerdreads när han kommer in :crazy:

Annars så det här med att frysa. Nuvarande är inte frusna nånstans, däremot om de går ute 12 h i stark vind + ihållande nederbörd så fryser de. Då får de täcke med hals, och kommer in ofrysna, helt enkelt för de inte blir våta inpå skinnet och nedkylda av vinden då.

I bara kyla har hals varken gjort till eller från faktiskt, inte ens fryslorten gav det skillnad på, han frös lika mycket/lite hals eller ej. (Däremot frös han mindre av t ex 100 + 200 gr täcke än av 400 gram täcke, vilket de inte 'ska'..)

okej, träd med låga tjocka grenar och så har dom gått mot stammen och trätt grenen inunder täcket då? snacka om otur...

men då behöver jag iaf inte oroa mig för det, har bara höga slanka björkträd och där finns inga tjocka grenar i hästhöjd. :)

jo det fatta jag men det är ju många som säger att det inte släpper ut värme genom halsen. :P var en tjej i en häst affär som sa till mig att det var helt onödigt att köpa halstäcken för det hjälpte ändå inte så den affären tog inte in halstäcken längre.

Liknande trådar

Utrustning Min ena häst har halstäcke på sig under största delen av vintern. Tyvärr skaver halsen av honom halva manen, detta gäller oavsett märke...
Svar
10
· Visningar
762
Senast: Marita73
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 424
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 036
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar