Halstäcke på natten

Sv: Halstäcke på natten

Inte släppa ut värme har ju diskuterats, sen eg så om halstäcke behövs eller ej tycker jag också beror på t ex hur länge de går ute (om man har det för kyla, för lera räcker det ju med att bara släppa ut så har man skillnaden vid första rullningen *s*). Många tar ju in tidigare när det är busväder, alt har inte så lång utetid, och då behövs ju inget halstäcke egentligen.

Men, jag vill nog inte hålla med om att det aldrig behövs. Det är INTE en grej som är avgörande, det går att klara sig utan. Absolut. Men det finns tillfällen när jag tycker att det helt klart fyller en funktion. Som för mig är viktig, t ex för att de ska få gå ute heldagar utan att frysa när det är busväder. Eller för att kunna rida och inte hämta en häst i hagen med blöt lerkladdig front.

Jag kommer ha hals på två av mina i vínter, den ena har öppet fönster och står i vinden. Det är inte drag i boxen men stoppar han ut huvudet blåser det där. Den andra har väldigt tunn päls och sätter mer päls på halsen annars, tyvärr van vid mycket täcke och lite hage från tidigare liv.

Jag vet att det är kontroversiellt att ha hals inne. Men i dessa fall bedömer jag det som bättre. Vet även att det troligtvis leder till att andra övertäckar sina hästar. Men jag sköter mina som jag bedömer bäst, inte för att andra ska ta efter.:p
Det är iallafall mycket märkligt att du så hårt propagerar för att hästar inte släpper ngn värme via halsen o i nästa veva skriver att du har halstäcken på två stycken.... inne!
Lev som du lär!

Vet ingen som har det. Då går man helt klart till överdrift.

Att täcka för att den inte ska skaffa mer päls funkar inte- eller hur är det?
Styrs av ljus o individens övriga förutsättningar.

Jag har fullblod i båda mina- mest i Lurventussen.
Jag har inte bara fönster utan delade boxdörrar o inte fasen har de utetäcken på inne- för att de tittar ut.

Hur många täcken har dem på sig?
3-4 st?

Senast ändrad:

Jag har aldrig skrivit att de ska ha hals för att de släpper ut värme där. Den ena har halsen i drag. Hade du vetat vad jag vet om den andra hade du gjort likadant. Du vet ingenting om hur stallet ser ut dessutom.

Jag vet minst ett hundratal som har hals inne.

De har ett åt gången, varför skulle de ha 3-4?

Liknande trådar

Utrustning Min ena häst har halstäcke på sig under största delen av vintern. Tyvärr skaver halsen av honom halva manen, detta gäller oavsett märke...
Svar
10
· Visningar
762
Senast: Marita73
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 424
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 036
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar