Halstäcke på klippt häst?

Z

Zolitary

Måste en helklippt häst ha halstäcke, fryser dom annars?
Hon står inne i kallstall på nätterna och är ute hela dagarna, fri tillgång till hö hela tiden.

Sv: Halstäcke på klippt häst?

Nej! Hästar har alltid klarat sig utan halstäcke, så det är inget
dom behöver. Det försvinner inte mkt värme ut genom halsen.
Så du behöver inte oroa dig för att den fryser för att den inte
har halstäcke på sig.

:cool:

Nu är det så här att hästen måste rakas och jag har inga erfarenheter av klippta hästar då våra går ute i lösdrift året om utan täcke. Men nu vet jag att jag kan köpa ett vanligt täcke då.

Fast oftast klipper man halsen för att den svettas mest där o jag upplever att pälsen växer ut snabbast där om man inte har många eller heltäcke på.

Halstäcket är lika bra som ett extra helt täcke- förstår du?

Jag har täcke med hel hals på min klippta häst..för som någon annan häst skriver så upplever även jag att pälsen annars växer ut fortare. Sen gillar jag inte när det regnar exempelvis och det åker ner vid halsöppningen. Min håller sig torrare än de andra då och lider mindre nu när det regnat så mkt. Men vid torrt väder och vindstilla får hon gärna gå med täcke utan hals! ;)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 248
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
449
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 598
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30