CoNo

Trådstartare
HejHej !
Jag har precis börjat rida min ponny med halsring . Det går jättebra i alla gångarter , kan stanna , volta , rygga lite smått , öka länga m.m.m. Dock har jag inte testat utanför padock .
Men , jag undrar hur man ska få hästen i form med en sån ? Har ju sett att det går , men om ni hade tips på nån bok eller förslag på hur man ska bygga upp muskulatur .

MVH
Norah

Sv: Halsring

Hästen går i form för att den jobbar rätt genom kroppen, inte för att man håller den i huvet med ett huvudlag.

Om du inte vet hur du får din ponny att jobba rätt genom kroppen (bakifrån och fram), så ta hjälp av en tränare som kan hjälpa dig.

Jojo , det vet jag såklart .
Men jag tänkte på hur man ska få en häst att arbeta med hela kroppen , "i form" ? Jag kan få honom att göra det med träns , men då håller jag inte i det . Det är som att han inte tycker att det är "seriöst" när jag har halsringen .

Ställ högra krav på honom då.
Huvudlag har ingen betydelse för korrekt arbete genom kroppen.
Du hjälper hästen att titta åt rätt håll och kan påverka höjden på huvet och längden på halsen, men det är saker man gör när hästen redan jobbar genom kroppen.
Om du upplever att din häst inte tar arbetet med halsring seriöst, så försök då att göra det lite mer seriöst. Ett steg i taget, höj nivån.

Är det bara jag som har nåt att säga här?`
Vågar inte yttra mig, då vi fortfarande jobbar för fullt med snafflebett i munnen. Men klart att det är häftigt att rida utan tyglar, rider det i bland för skojjs skull för att testa vår kontroll av hästen. Men jisses rida små långsamma volter och byten utan tyglar, dit har vi mkt mkt låååång väg till.:rofl: Men ska testa halsring framöver och se skilnaden.

Senast ändrad av en moderator:

*knapplån*

Puttar upp tråden lite med en ny fråga.

Vad tror ni om att rida in en häst med halsring? Kanske repgrimma på som säkerhet men inte använda den då utan bara halsringen... Borde det inte vara enklare om hästen är van vid det från början? Någon som har provat?
Man slipper ju riskera att störa hästen med bett och grejor iaf... :D

*knapplån*

Puttar upp tråden lite med en ny fråga.

Vad tror ni om att rida in en häst med halsring? Kanske repgrimma på som säkerhet men inte använda den då utan bara halsringen... Borde det inte vara enklare om hästen är van vid det från början? Någon som har provat?
Man slipper ju riskera att störa hästen med bett och grejor iaf... :D
Neeeej:crazy: inget som jag skulle utsätta mig för. Westernridning går ut på att vi tävlar med bett i munnen. Men berätta gjärna DIN erfarenhet vid ininridning med halsring om ni fixar det utan brutna ben o skallskador:angel:

Har du bra kontakt med din häst har jag inget emot det .. Men eftersom hästen inte lyssnar på "rätt" hjälper i början så bör man ju vara barbacka eller liknande om man vill få hästen att lyssna . :rofl:
Vad får er att tro att ni har bättre kontroll över era hästar genom att ha ett bett i munnen ? Jo tycker hästen kanske att det är obehagligt att nån drar den i munnen och stannar - bättre med halsring för där kan du verkligen inte tvinga en häst !

En sak till - vad är knapplån ?

Man menar inte att all kontroll ska gå genom bettet. Man rider hästen bakifrån o fram med säte , ben, förhållningar i munnen o eftergifft när bärigheten kommer i western. Vi har inga halsringsklasser i Sverige , därför kör vi med bett eller bosal. Har inget emot att se vid uppvisningar när de kommer in o rider ett mönster med enbart halsring o har fullkoll på hästen men de ryttarna som fixar det har 120 % totalkoll med bett i munnen.

Just för att de inte rider med bettet. De ha samma ridning med halsring som med bett. Enda skillnaden är var vad de har i händerna - tyglar eller halsring.

*fortsätter på diskussionen*
Halsring berättigar ju inte till slit-o-dra-ridning bara för att man inte sliter i hästens mun, utan för att få det korrekt HELA tiden så rider man "utan händer".

Just för att de inte rider med bettet. De ha samma ridning med halsring som med bett. Enda skillnaden är var vad de har i händerna - tyglar eller halsring.

*fortsätter på diskussionen*
Halsring berättigar ju inte till slit-o-dra-ridning bara för att man inte sliter i hästens mun, utan för att få det korrekt HELA tiden så rider man "utan händer".
Den som "sliter o drar" i hästens mun kan INTE rida och bör inte ha ha bett i munnen alls . Förhållningar och eftergifft utförs inte med slit o drag kamp. En mkt dum o okunnig jämförelse.

Senast ändrad av en moderator:

Neeeej:crazy: inget som jag skulle utsätta mig för. Westernridning går ut på att vi tävlar med bett i munnen. Men berätta gjärna DIN erfarenhet vid ininridning med halsring om ni fixar det utan brutna ben o skallskador:angel:

Nu pratades det inget om tävling i den här tråden. Eller har jag missat det? Jag frågar efter andras erfarenheter eftersom jag inte har några egna av detta. Jag vill inte behöva ett bett för att slippa bryta benen... Jag skrev "kanske med grimma som säkerhet".

Den som "sliter o drar" i hästens mun kan INTE rida och bör inte ha ha bett i munnen alls . Förhållningar och eftergifft utförs inte med slit o drag kamp. En mkt dum o okunnig jämförelse.

Var nånstans var jämförelsen okunnig? Vad menar du?
Vad räknar du som slita och dra? Var går gränsen?

Jag menar också att den som rider med händerna inte kan RIDA.
Jag menar INTE att förhållningar och eftergift är samma som slit&dra.

Fina:
All hästhantering går ju ut på att hästen ska gå undan för tryck, så då borde det funka lika bra med halsring som med träns, om hästen förstår vad det är man vill.

En som jag känner rider in alla sina hästar med halsring . Men då longerar hon dom också vidare med den så att den är helt men på det . Sedan lägger hon på bett .

Jag kan rida all a mina 3criollo i bara hals ring el i bara grimmskaft runt halsen utan grimma. Man behöver int sätta ihop grimmskaftet i ändarna utan bara trycker på halsen och med benen samt barbacka.
Criollos är sten häftiga hästar. Men speciella på sitt lilla sett.:love::banana::bow:

Spännande! Har ju aldrig ridit in en häst själv då... Får se hur det blir den dagen jag gör det. Känns lite som att utmana ödet när man inte har någon erfarenhet. Men va fasen hästen springer ju inte med munnen, eller huvudet heller för den delen :D

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 603
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 346
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka