Halskotpelarens "placering" och dess betydelse

Asa_S

Trådstartare
Såvitt jag förstår tycks de flesta vara överens om att det är nedre delen av halsen som man vill "få upp" vid ridningen. I rollkur gör man detta genom att böja ner/fram resten av halsen så att man får en konvex båge av halskotpelaren. Enligt en kompis som varit på teorilektion för barocktränare, är denne tränare ute efter samma sak, skillnaden enligt tränaren själv var att man inte håller in nosen som i rollkur utan låter hästen sträcka nosen framåt, fast långt ner.

När jag nu sitter och fördjupar mig i hästens anatomi började jag fundera ytterligare över detta, och min fråga är nu:

Beror verkligen höjningen av nedre tredjedelen av halsen på att man ändrar halskotpelarens läge?

Sv: Halskotpelarens "placering" och dess betydelse

Halskotpelaren är mer eller mindre S-formad (från sidan sett) beronde på var hästen håller huvudet. Halskotpelaren hänger ihop med ryggraden.

Det där med att ridningen går ut på att få upp den nedre delen av halsen kan jag inte hålla med om.

Det är manken man vill få upp.

Man vill ha upp manken, dvs bogbladen. Får man upp manken så blir bogledens vinkel större vilket leder till att de musklerna inte bär upp lika mkt vikt. Jämför med bakdelen som man vill minska vinklarna i.

Fast det man menar är att även om hästen går i en hög form, så ska halsen längas och sträckas ut, vilket minskar böjarna i s:et. Det är egentligen det som är sökningen "framåt-nedåt" som alla pratar om - att hästen själv ska sträcka sin hals framåt och länga den. Om hästen ännu inte börjat samla sig (formen "framåt-nedåt"), om den precis börjat samla sig lite, eller om satt sig i en väldigt samlad piaff så ska halsen vara lång. Och det är just hästens sträckning av sin hals som minskar böjarna.

Prexis!
Och så länge som S-kurvan är kraftig är det svårt att få någon höjning av framdelen. Steg 1 är väl att få ut längden på halsen (minska kurvorna=bakre svängen höjs upp och hästen känns större framför sadeln)
och steg två att börja samla så att vikt förflyttas bakåt.
För är inte halskotpelaren utlängd är det väl svårt att få en bärighet genom ryggraden i övrigt och flytta någon vikt.
Brott på mitten likssom.

Det beror på - om man inriktar sig på en enda sak blir det alltid fel.
Men det är viktigt att hästen bär sig i muskelkorgen mellan frambenen. /T_B

Det där kan jag inte hålla med om. Man vill ha upp bröstkorgen mellan bogbladen, bogbladen ska inte höja sig (relativt = bröstkorgen sjunka ner), för då går hästen definitivt på framdelen.

Den ska ju "spänna" ligamenten över ryggen och länga överlinjen, som ett resultat av det höjs ju främre delen av bröstryggen och nedre delen av halsryggen.

Jag har funderat lite på det där med S-kurvor i ryggraden... I vår ryggrad finns kurvorna där för att ta upp stötar så att inte skallen hela tiden skakas, vilket utan ryggradens stötdämpning skulle leda till hjärnskakning.

Borde inte rimligtvis även hästens kurvatur i ryggraden ha med stötdämpning att göra? Ok att den ska rätas ut lite för att musklerna ska kunna arbeta rätt, men inte FÖR mycket ändå? Eller?

Intressant tanke det där med stötdämpning... Fast det borde ju rimligtvis bli lite annorlunda för hästen, eftersom vi går upprätt och de går på alla fyra... Men visst borde det påverka stötdämpningen lite, det mest negativa torde ju vara om ryggen blir statiskt i ett läge.
Ang. att räta ut s-böjarna i halskotpelaren så tror jag snarare att det egentligen handlar om att motverka den sänkning av ryggraden som kommer av att vi sätter oss upp på den. Ryggraden sänks - halskotpelarens nedre del är förbunden med ryggraden vilket även gör att nedre delen av halskotpelaren sänks och s-böjarna blir större. För att komma tillbaka till "utgångsläge" (osänkt nedre del) så vill man ha sträckningen framåt som rätar ut halskotpelaren igen. Så det handlar alltså bara om att komma tillbaka till hur den såg ut innan vi satte oss upp.
Egentligen samma sak vad gäller att hästen ska höja ryggen... Det man egentligen vill är att komma tillbaka till utgångsläge, hur ryggraden såg ut innan vi satte oss på den. Att undvika att den sänks. Och att den ska få styrka nog att svinga - röra sig upp och ned- så som den gjorde innan vi satte oss på den. Man ville alltså inte att ryggen ska låsas statiskt i ett uppläge.

Så ang. rollkur så tror jag inte på den iden (helt oavsett allt annat som det innebär...) iom att det blir ett statiskt låst läge.

Men våra stötar kommer underifrån och går rätt upp i ryggraden. Hästens stötar går upp i benen och sen kommer deras ryggrad och halskotpelare VINKELRÄTT mot stötmomentet.

Här finns lite om detta: http://www.equinestudies.org/knowledge/knowledge_base.html

Sedan har jag en fråga till dig, psychogrrl. Vilken kurvatur menar du? Ryggkotpelaren mellan fram och bakben är ju svagt välvd uppåt, en välvning som vi genom korrekt träning kan öka i viss mån. Men definitivt så tror jag att denna välvning av ryggraden är en hjälp mot gravitationen vid rörelse.

Har inte tänkt på halskotpelarens S-böjning som stötdämpande, mer som en förlängningsmekanism för att kunna äta och samtidigt ha långa ben, och inte göra halsen för lång för att kunna springa fort som sjutton så man själv inte blir uppäten.

Ja, men då är momentarmen stor vilket gör att kraften från marken blir större när den når ut till huvudet (whiplash-effekt). Genom att ha kurvatur på halskotpelaren kan momentarmen minskas (samma linje som Zora), men ändå ha lång hals. Dämpningen av stötarna tas också upp därigenom. Fast sen kan man ju räkna bort mycket av kraften i övergången bog-bröstkorg/ryggrad också visserligen, så det kanske går på ett ut.

Mja, själva ryggkotpelaren är ju inte välvd uppåt, om du kollar på linjen som bildas av tornutskotten så ser det ut så, men själva ryggkotkropparna ligger inte på en linje välvd uppåt, snarare en linje sluttande nedåt...

Som jag ser det verkar det vara lite trend i att ryggen, eller som i detta fall nedre delen av halsen skall upp. Att enbart arbeta framåt nedåt, eller i rollkur, förbättrar ju inte förmågan till elevation. Det måste vara en helhet i arbetet.

Att man genom bra och varierad träning ger hästen en bättre hållning och förmåga till fexibilitet är en annan sak, dvs det jag uppfattar att psychogrrl är inne på.

Intressant det där du tar upp med stötdämpning. Återkommer i frågan.

Ardnas skrev:
Mja, själva ryggkotpelaren är ju inte välvd uppåt, om du kollar på linjen som bildas av tornutskotten så ser det ut så, men själva ryggkotkropparna ligger inte på en linje välvd uppåt, snarare en linje sluttande nedåt...

Om jag tittar på linjen från sidan på hästen så ser den ut att vara välvd nedåt som en hängbro. Jag kan hålla med om att den sluttar i viss mån nedåt, riktning framåt.

Men jag står fast vid att ryggkotpelaren, dvs kotkropparna, har en svag välvning uppåt (alltså omvänd hängbro). Det är inte mycket, men väl så finns det där. Det handlar alltså inte om lika mycket osm hästens rygg i profil, utan väldigt svagt. Skulle denna välvning vara så stor så skulle hästen nog inte kunna få sådan extrem hängmatterygg som man kan se på de som släpper ryggen. Utan kotorna skulle fånga upp varandra som en stenbro över en å.

Senast ändrad av en moderator:

Zora skrev:
Om jag tittar på linjen från sidan på hästen så ser den ut att vara välvd nedåt som en hängbro. Jag kan hålla med om att den sluttar i viss mån nedåt, riktning framåt.

Men jag står fast vid att ryggkotpelaren, dvs kotkropparna, har en svag välvning uppåt (alltså omvänd hängbro). Det är inte mycket, men väl så finns det där. Det handlar alltså inte om lika mycket osm hästens rygg i profil, utan väldigt svagt. Skulle denna välvning vara så stor så skulle hästen nog inte kunna få sådan extrem hängmatterygg som man kan se på de som släpper ryggen. Utan kotorna skulle fånga upp varandra som en stenbro över en å.

Jag måste faktiskt hålla med dig här, det är ytterst marginellt men visst, det ser så ut. Vad har du för referens? Teckningar? Bilder? Foton? Dissektion? Röntgen? Har du jämfört flera olika?

Ska kolla igenom mina bilder lite bättre...

Har faktiskt inte brytt mig om att spara allt jag sett/läst under åren av hobbystudier av biomekanik. För det har ju som sagt bara varit en hobby. Att ryggen är lite välvd är något jag noterat under några år men inte fått bekräftat av någon förrän relativt nyligen när jag läste Udo Bürger. Så det är väl den enda referens jag kan ge dig.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 890
Senast: Raja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar