Halskotpelaren och skador

Sv: Halskotpelaren och skador

Min unghäst hade osteocondros tror jag det hette..(nervskada i övre delen av halskotorna) det fanns inget att göra för honom.Det var tydligen ett medfött fel, vilket innebar att ju mer han växte ju mer skulle kotorna klämma åt nerverna som skickar ut signaler till kroppen.Vet inte hur det är när de fått en ny skada...vet inte om jag förstod dig rätt.Detta är min erfarenhet iaf.

NU gäller detta en färdigvuxen häst och skadan sitter i nedre delen av halskotpelaren dvs ända vid bogen

vi hade ett vuxet halvblod som skadade halskotpelaren genom transport-olycka.

kommer inte ihåg vilken av halskotorna som va mest skadad ( då måste jag leta igenom papprena, för det är nästan 10 år sedan nu, och det orkar jag inte just) men det va rellativt långt ner(har för mig att det va 3-je eller 4-e efter atlas). skadans omfattning visade sig inte förens 1 år efter olyckan genom nya röntgen plåtar (tog såpass tid innan pålagringarna syntes). men vi hade misstänkt att det inte stod så bra till då hon bla. hade svårt för att "styra" bakdelen, hon hade även fått nervskador pga. förträngningen/pålagringen.

det hela slutade med att hästen fick tas bort.

Senast ändrad av en moderator:

Nu vet inte jag, men jag vet en mkt bra veterinär:angel::D

Min unghäst hade osteocondros tror jag det hette..(nervskada i övre delen av halskotorna) det fanns inget att göra för honom.Det var tydligen ett medfött fel, vilket innebar att ju mer han växte ju mer skulle kotorna klämma åt nerverna som skickar ut signaler till kroppen.Vet inte hur det är när de fått en ny skada...vet inte om jag förstod dig rätt.Detta är min erfarenhet iaf.

Hade också en jättefin unghäst med samma problem. Avlivning så fort det upptäcktes, fanns absolut ingenting att göra.

Vi hade en ridskolehäst som blev bråkig och dum på lektionerna, ville inte samla ihop sig överhuvudtaget.
Vi åkte in och då visade det sig att han hade pålågringar på framkotorna, och efter ett vist tjat från våran sida så fick vi röntga halsen (hästen hade stora problem med att vända i en spilta tex) och då visades det att han hade pålagringar på halskotpelaren, tror det var 3 kotan nedanför atlas.
Framkotorna kom troligtvis från halskotpelaren då han inte kunde bära upp sig ordentligt.
Han blev aldrig okey efter det här och blev utdömd vid 6 års ålder.

/Johanna

Även jag har tyvärr bara dåliga erfarenheter, dock satt den skadan högre upp än på din häst. Men 6-åring, och det var förändringar och pålagringar. Började med att han hux flux under ridturer bara 'rasade ihop', väldigt läskigt. Gick som vanligt, sen poff låg ekipaget på backen, han reste sig och var normal igen.

Sen fick han svårt med balansen, kunde komma och ragla som en drucken i hagen, och sen vips var han normal igen.

Problemen tilltog dock succesivt och efter ett år togs han bort, det fanns inga alternativ heller. Då hade han öven börjat visa smärtsymptom.

Har tagit över ett sto som fick en kotförskjutning vid 6:e-7:e halskotan när hon gick omkull för ett år sedan. Nu är hon triangelmärkt och kommer att användas i avel. Hon såg lite stel ut i nacken när hon kom men efter en sommar på bete dygnet runt ser hon helt ok ut. Har god aptit (rund och go') och verkar nöjd med livet. Hon är tio år.

Jag hade en häst som det visade sig hade slitit av ligamenten mellan 5 & 6 och därmed hade det blivit en bokstavlig förskjutning av halskotpelaren så den satt ihop som ett trappsteg, med förträngning av ryggmärgen som följd, och det medförde då ataxi som flera andra skrivit om i tråden, dvs han hade inte fullkontroll på bakdelen, eftersom nervsignalerna inte gick fram.

Ovanpå detta, hade han osteochondros (lös benbit) och osteos (pålagring) mellan 6 och 7

Skador i halskotpelaren är tydligen inte helt ovanligt
Jag förstod att något var fel relativt tidigt.

Men i början var tecknen vädligt subtila. Och ridning och tömkörning började bli sämre. Man fick till det några steg och sedan kunde inte hästen längre.

En vet på en poppis klinik i Mälardalen skickade hem mig och menade att det satt i "huvudet" på hästen.
Medan 'min' vet. på Strhlm letade vidare och röntgade halskotpelaren...

Hon sa att denna häst var farlig att rida för de kan som beskrivet bara rasa omkull, Ofta lever hästar med detta och ramlar en dag ihop i hagen och kan inte resa sig igen.

På min häst syntes det mycket lite från början, han var visad för gångartsdomare, veterinärer, sadelinpassare osv.

Men han var frustrerande att rida för han var väldigt olika från gång till gång, enligt vet berodde detta på i vilket läge skadan var.

han ville iten riktigt komma igenom ryggen, var väldigt känslig och måste ha perfekt sadel - med perfekt stoppning.

Han var också sådan att han kunde explodera från ingenting till att kasta sig snett bakåt. De säger ju att pålagringar kan var som granatsplitter i de flesta lägen kännsingenting, men i rätt läge så exploderar smärtan....
Min häst släppte/sänkte halsen igångsättningar. Enligt Ricke Shultz (stavn.) ett tecken på problem i detta område.

Han visade inga rörelseinskränkiningar i halsen som vet eller ET hittade. Han var svår från början att rakrikta och få fram till handen och riktigt igenom i ryggen.
När det belv värre började han "falla inåt" i vä varv. Inte ramla - men han började dra åt vänster.
Han flyttade över sadeln åt höger. Vid longering ville/kunde han inte fatta höger galopp och gick utåtställd i traven där. Ville inte böja höger.

Han blev mer allmänt spänd också.

Vet på den populära kliniken, tog igenom - lilla snurren - i höger varv med spö.. Och hemkommen efter det kunde han knappt röra sig alls, han tassade fram som han gick på glödande kol. När veterinären "tvingande igenom" så hamnade ju skadan i sämsta tänkbara läge.

Givetvis måste vi ta bort honom snabbt. Han blev utdömd med hänsvisning till osteosen på annan klinik.

Men du skriver ju ingenting om hur din skada ser ut. Och om den är färsk. Nyligen i ridsport stod det ju om en häst som brutit nacken om som de fixat igen ( har dock inte läst den art. )

Senast ändrad av en moderator:

Förtydligande:

Denna häst har inga pålagringar utan det ser "lite trångt" ut. Hästen har en hälta i ett framben men rör sig obehindrat för övrigt. Ingen stelhet att vända eller visat några andra symptom. Byter lätt galopp och går in i piruetter utan problem.

Hoppar helt obehindrat, har inga balans svårigheter etc

Det rör sig alltså om den första kotan från bogen

Min gamle häst hade förändringar på halskotpelaren.
Dessa satt också ner vid kotorna närmast bogen.

Det tog ett bra tag innan vi hittade "felet".

Han tävlade på msv-nivå i fälttävlan och hoppning, men det blev inte mer, det verkade som om något sa stopp.
Dressyren blev aldrig bra. Han var otroligt lättridan och utförde alla rörelser och samlingar som krävdes av honom om han själv fick bestämma form, krävde man en högre form på honom så blev det vilda protester som inte alls stämmde med denna arbetstrogne herre.
Problem på hinder fick han mest i kombinationer, främst om andra eller ännu värre andra och tredje hindert var en hög, riktigt parallell oxer. Då kom han helt enkelt inte upp.

Och så kom senskadorna på bägge fram samtidigt efter en övertänjning (rymning på upphyvlad halvfrusen åker...).
Han kom tillbaka och tävlade igen.
Men efter något år till så kändes något fel, fick ännu svårare att höja formen, rörligheten i halsen begränsades och blev istället överrörlig i rygg och nacke.
Han fick problem att sänka och lyfta huvud och hals vid ett tillfälle.(kunde inte äta från marken eller lyfta till att dricka ur vattenkopp)
Djursjukhus misstänkte nackspärr och ville att vi avvaktade.

Efter många utredningar och röntgenbilder hittades av tredje veterinären som granskade bilderna, svaga förändringarna på nedre delen av halskotpelaren.
Exakt hur förändringarna såg ut kommer jag inte riktigt ihåg men de var äldre, uppskattades ha kommit vid tre års ålder, troligtvis av någonform av övertänjning eller om hästen gått omkull.
(Hästen var uppfödd på lösdrift och gick där extra länge för att växa till sig).
Diskussioner om operation fanns, men hästens förändringar ansågs oopererbara (vilket ord det blev:smirk:).
Tanken var då att försöka hålla hästen så stark och smidig det bara gick med rätt lättare ridning, värme och fysioterapi, men förändringarna upptäcktes nog försent för försämringarna kom snabbt sedan.
Efter att hästen vid två tillfällen, med bara några dars mellanrum, inte kunde ta sig upp på fötter själv efter att ha rullat sig i hagen så valde jag att ta bort honom.

Men detta är ju nästan tio år sedan nu.
Operationer på halskotpelaren lär ha blivit vanligare (det diskuterades om min skulle "försök"-opereras i tyskland, men så blev det inte) och röntgen och andra alternativ att verkligen kunna se hur det ser ut är ju betydligt bättre nu.

Sen att det inte är pålagringar på din utan att det mer är trångt känns positivt, men vad vet jag egentligen?
Från början vågade veterinärer inte riktigt sätta någon prognos på min, han blev ett "vi får se hur det verkar"-fall.
Men det poängterades att det var positivt för eventuell framtida funktion att det satt lågt på halskotpelaren.

Lycka till med denna hästen, det låter ju inte som om den har problem ridmässigt, att samla sig eller arbeta i en korrekt (högre) form, framförallt formen var nog det tidigaste "symtomet" jag kunde hitta (i efterhand) på min.

Har hört relativt många hästar (halvblod) med problem med halskotpelaren. Det har tyvärr slutat med avlivning. Men det verkar vara värre ju högre upp problemet sitter eller om det är problem vid flera kotor i rad. Det sista jag hörde (idag) var att hästen kunde fungera som promenadhäst men ej som tävlingshäst.

Hoppas för din skull att din häst blir ohalt och kan fungera till det du har tänkt dig.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
468
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hittat tillbaka till bukefalos som man en gång i tiden hängde på både i tonåren och vuxen och hittat tillbaka på grund av att jag tycker...
Svar
1
· Visningar
250
Senast: Elo
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
600
Senast: Bamburine
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
496
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka