Halsförlängare?

F

fraaida

hej, min pålle är 8 år gammal och jag håller på att skola henne till ridhäst.
Hon är kallblodstravare, aldrig startad.
Men iaf så tyckte min ridlärare att jag skulle köpa en halsförlängare till henne för att hon skulle söka sig mer ner i formen. hon söker sig ner nu och ibland får jag ner henne i "den rätta formen" då hon trampar under sig och liksom slappnar av eller vad man ska säga. hon är väldigt stark,pigg och framåt och jag gör mycket halvhalter med henne hela tiden. jag testade halsförlängare en gång och det gick jätte bra! lektionen efter gick hon mycket bättre utan också.

Så nu vill jag liksom höra om ni tycker jag ska skaffa halsförlängare till henne och rida henne med?

Ridläraren sa att jag hade halsförlängare för att stärka hennes ryggmuskler så hon skulle kunna orka hoppa bättre över hinder. men såklart också för att hon ska söka sig ner.

Är halsförlängare bra eller? finns det nackdelar? har hört en massa grejer om dom men det kanske bara är myter.

Ursäkta om det vart långt, hoppas nån orkar svara:D

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Halsförlängare?

om du använder sök funktionen så hittar du diverse trådar om just halsförlanägare och andra hjälptyglar.

det viktigaste är att du litar på din tränare. det är bra tt lyssna och ta lärdom av andra så som många kunniga på buke men, jag säger MEN lyssnar inte för mycket på folk på ett intrenet forum!
det finns folk här som blir helt galna bara man nämner hjälptyglar och självklart är målet att kunna rida sin häst i perfekt balans. men vägen dit är lång och med hjälp av en bra tränare hemma.

Håller med dig! Visst kan man få goda tips och råd härinne, men det går inte att jämföra med tips från någon som du rider för hemma, som känner till dig, din ridning och din häst. Dessutom någon som kan hjälpa dig med uppföljning och ser hur det går, vilket man inte kan få härinne.

bra:) jag var väldigt osäker för vissa verkar vara så himmla anti halsförlängare:o

en nackdel med halsförlängare är att ytan den ligger an med är smal, alltså skär in. så när du ställer hästen åt valfritt håll kan det ge obehag för hästen. Men jag förstår att du kan behöva en, kallblodstravare är starka. Har en själv sedan 9 år tillbaka:love:. Jag valde dock en annan väg att utbilda henne..

det är många vägar som leder till Rom brukar man säga ;)
har också en kallblodstravare och jag använde mig av halsförlängare i början av min pålles utbildning (han var 16 år då), fick då hjälp av tränare. Använde den på ridlektionerna i början men alltid var ju målet att kunna rida utan, så jag växlade lite o efter några gånger hade jag den tex den lite i början av passet o tog av den sen. Använde mig av den från o till i ett halvår tror jag.
Det viktigaste är att du får hjälp av tränare o det verkar ju du få så det blir nog bra. :)

Lycka till!

Om din häst verkade fungera bra på det, och din tränare rekommenderar det tycker jag definitivt att du kan använda dig av den.
Och det handlar inte om några stora pengar, en snodd kostar väl under 100-lappen.

Det finns såklart många som är totalt "anti" som du säger, och jag personligen har inte snodden som mitt favorithjälpmedel (men använder den ibland och påvissa hästar), men anser att om det fungerar bra på din häst, så varför inte?!

Jag har ingenting emot sådana när det kommer till tömkörning longering. Jag personligen känner att jag inte vågar pyssla för mycket med sådana hjälpmedel men jag förstår ditt/din tränares tankegång.
Jag har själv en varmblodig travare som jag håller på att utbilda till en fungerade ridhäst. Jag kommer antagligen att använda mig av "snodd" en bit in i tömkörningen för att han ska hitta sin balans. Det är så jag har sett det användas och jag tycker att resultaten har varit goda.

Gå efter ditt sunda förnuft och din hästs förutsättningar så ska du se att det går bra.

jag anser att den mer själper än hjälper. En vis varelse sa en gång. "Den dagen du förstår och kan använda hjälptyglar, den dagen behöver du dom inte längre. "

angående halsförlängare:
Det är lätt att spänna för hårt, hästen kan bli väldigt struttig i steget vilket är motsatt effekt av vad vi vill åstadkomma med en travare som ridutbildas. I vissa fall kan gångarterna försämras kroniskt. En travare behöver lära sig att inte trassla in bakbenen i svansen och röra bäckenet på ett annorulnda sätt. Det kommer inte bli bättre med en halsförlängare utan med bra grundutbildning och tålamod. En travare är som en unghäst.
En del hästar får panik av den. Dessutom blir hästen enligt min mening hårdare i munnen av det för den har ett konstant tryck över nacken vilket försämrar kommunikationen med hästen. Den kan även ge spänningar i nacken vilket i sin tur ger spänningar i ryggen vilket vidare motarbetar byggandet av ryggmuskulatur.

Vill man stärka ryggmuskulaturen tycker jag inte att man ska ta till "gen/senvägar" utan jobba mycket med att lära hästen bära sig i form själv genom longering, tömkörning, rida mycket i skogen, cavalettibommar, skolor mm och inte börja hoppa hästen förrän den är redo för det muskulärt och utbildningsmässigt.

men till syvende och sist är det ett val du måste göra vilken väg du vill ta med hästen och hur du tycker halsförlängaren fungerar. Vi har alla våra åsikter och de är ju bra att ta del av men du måste prova och rida med den och känna hur du tycker det är. Din häst, din ridning.

Jag tycker inte att halsförlängaren är en bra hjälptygel av flera anledningar.

*Den är ofta för kort för en stor häst. Det ryktas att den ska finnas i olika storlekar, men har aldrig sett det själv...

*Den är för elastisk och ger inte eftergift i rätt ögonblick, det blir ett lite för segt drag, sas.

*Den låser gärna fast hästen iom att den dras över nacken och till sadeln i ett svep, personligen tror jag att det är det som ofta ger ett lite struttigt steg på de hästar som bär den. Eller så beror det på att den är lite kort... ;)

En vanlig inspänningstygel eller en chambon är oftast bättre att prova.

Jag tkr inte halsförlängare är spec bra! Använde det någon gång i början på min föra häst (varmblod) men insåg ganska snabbt att det är bättre utan!
Jag tkr bara hästarna blir stela i sidorna och tar stöd i halsförlängaren och jag har då aldrig varit med om att hästen får med sig bakbenen och hela överlinjen, vilket ju inte är så konstigt eftersom man börjar i fel ände med en halsförlängare...

Hej!

Svarar dej eftersom det har lite med vad du säjer att göra.

Jag har ridit flera hästar på ridskolan med halsförlängare och nästan varenda en har lärt sej att gå med huvudet där halsförlängaren placerar det- oavsett om den är på eller ej. Bakbenen har i de flesta fall varit mil bakom och formen blivit mycket svår att påverka både medoch utan förlängaren.

Till TS. har du en tränare som tror att det gör nytta med halsförlängare så är det kanske rätt, själv hade jag bytt tränare i det läget.

/ Lavinia, som nu rider sin stjärnkikare på kapson och plötsligt har en jättelugn och avslappnad häst.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 445
Senast: Grazing
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 376
Senast: Mia_R
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
40 171
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 059
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV