halsförlängare

Sv: halsförlängare

Jag har inte läst hela tråden:o lång.
Jag har ridit en del med halsförlängare och jag tycker det fungerar sådär, den har en förmåga att hamna på sniskan om man har en häst som slår mycket med huvudet och den drar ju ihop hästen så man måste veta vad man pysslar med.

Halsförlängare är bra när den används i rätt syfte.
Exempelvis min kompis fd ponny som slängde med huvudet konstant. Det var den ponnyns sätt att försvara sig och han gick bara och spände sig. Hennes tränare satte på ponnyn en halsförlängare och efterhand så lärde sig ponnyn att slappna av, och efter ett tag tog de av den. Hjälptyglar är en HJÄLP för att korrigera fel, inget som skall användas alltid.

Eller tex på ridskolor där de spänner in ponnyerna som rycker i nybörjana, fine enligt mig.

Personligen tror jag iallafall att en häst mår bättre av att hålla huvudet stilla än att veva med det, och har det gått så långt så att det har blivit en vana, då är det bättre att korrigera det med hjälp av tex en halsförlängare, än att det ska bli ett bestående men.

Tilläggas kan ju också att i Tyskland finns det tävlingar där man spänner in alla hästarna/ponnyerna så att ryttarna endast ska koncentrera sig på vägar och sits. Inte helt fel tycker jag. Det blir mindre pill och sågande, för de kan ändå inte rida hästarna i någon korrekt form när de är i de stadiet i sin ridning.

Jag använder gummisnodd vid longering. Inte varje gång, men ganska ofta.

Nu longerar jag iofs min häst realtivt sällan, men ändå.

Hej!

Jag tycker den är ett super hjälpmedel på hästar som bockar. Sätt den i framvalvet på sadeln så kan pålle inte ta ner huvudet.
Utöver det är den bra som träningsredskap till sambon,men jag sätter den inte på hästen, för hon hänger bara huvudet i den och skiter i att jobba..

/ Lavinia som inte ens vet var gummisnodden är nånstans

halsförlängaren måste vara en av de sämsta uppfinningarna som kommit till hästvärlden.

jag är emot all form av inspänning vid ridning, men detta tar nog priset. Den släpper inte efter på något vis om hästen nu skulle börja jobba rätt. dessutom jobbar inte hästarna rätt ed den utan de krullar ihop sig o går på framdelen.
O tyvärr är det nybörjare som använder den för den anses vara "snäll".
dom blir lyckliga o tror att hästen går på tygeln när den blöjer halsen o lär sig aldrig rida..

Nej. en halsförlängare skulle aldrig komma in i mitt stall!

Jag har nu testat snodd på shettisen som är f.d travare och har alltid gått med huvudet uppi det blå och springer fort som katten och är skitstark i sin position.

Har en pytteliten och duktig medryttare som är snart 18 år och hon har testat att använda snodd för att undvika att han kör upp huvudet. Det fungerar väldigt bra och den används kortare stunder och kommer inte att användas så länge.

Helst vill jag ha en chambon eller liknande som ger bättre eftergift, men han är så liten att jag hittar inget som passar en pyttehäst. Jag har inte den mao inte för att få till en viss "form"

Har inte läst alla svar, men svarar iallafall :D
I mitt tycke är halsförlängare en av de bsolut värsta typer av inspänningstygel. Nu gillar jag förvisso inga inspänningstyglar vidare mycket, men rätt använd i rätt syfte kan en hjälptygel vara på sin plats, dock skulle jag ALDIG sätta en halsförlängare på min häst.
Anledningen är den att hästen inte kan få någon riktig eftergift (precis som några innan mig skrivit) Och eftersom den är av gummi och elastisk kan hästen dra fram huvuden och liksom "Kärva" emot bettet vilken gör hästen seg i munnen och i värsta fall framtung.
// Anna

Jag använder halsförlängare på min häst för att jag vill slippa ta så mkt i han när han ska gå ner i form.. (han har ett skarpt bett)

Hjälpa till med vad? Att få ner huvudet? Det är ju det enda en hjälptygel kan göra. En krökt nacke får inte upp ryggen och gör inte hästen eftergiven, däremot fungerar det vise versa.

Det finns ingen som helst anledning att sträva efter att hästen ska sänka huvudet - när det man vill är att få hästen lösgjord.

Att använda hjlptyglar är lite som att måla en bild av en tårta istället för att lägga ner jobb på att baka en riktig. Och hur gott är det att äta papper?

Nåja, jag antar att hjälptygelfrågan har stöts och blötts tillräckligt i otaliga tidigare trådar.. *muttrar*
Den kan vara bra att hjälpa till så att hästen inte kör upp huvudet FÖR långt. Om man har den löst spänd, alltså inte spänd *L*. Nej den gör inte hästen lösgjord, men kan hjälpa till ändå.

KL

Alla ni som säger att halsförlängaren inte kan lämna eftergift och att hästarna hänger sig i den; spänner ni den mellan hästens framben eller i sidorna?

Själv sätter jag den mellan frambenen, ser ingen nytta i att ha den i sidorna.
Har man den mellan frambenen lämnar den gott och väl eftergift när hästen går korrekt och det finns inte en chans att hästen ska kunna hänga sig i den.
Det enda som händer är att man får det där lilla trycket på nacken när hästen bråkar.
Jag tycker att den arbetar väldigt likt chambonen om man fäster den på detta sätt.
Men jag rider helst inte med chambong samtidigt som jag aldrig skulle longera med halsförlängare, då är chambonen så mycket bättre.

Jag använder halsförlängare på min häst för att jag vill slippa ta så mkt i han när han ska gå ner i form.. (han har ett skarpt bett)

Men man ska aldrig behöva "ta i hästen" så mycket el använda skarpt bett för att få den att gå i from. behöver du ta i hästen, ha skarpt bett el inspänning betyder det att det finns brister i ridningen. O dessa brister kommer att finnas kvar även om du använder en halsförlängare!

hjälptyglar är hjälplösa! Skrot bara! Då är de bättre att lägga pengar på en bra tränare ist

Kombinerar du ett skarpt bett med halsförlängare??

Och vad menar du med att ta i hästen för att få ner den i form? Att få hästen i form handlar om att aktivera bakkärran, så på vilken del av hästen har du satt ditt träns?

Senast ändrad:

På ridskolan jag jobbar på användes det en del halsförlängare innan med bl a såriga laner och missnöjda hästar som följd... De fyller absolut ingen funktion alls... om hästen drar upp huvudet är det väl bättre att rida den lösgjord alternativt rida med martingal om man är rädd att få en smäll på näsan...

Vi använder avklippta gummisnoddar till "Inte-stå-i-diket-och-beta-medan-barnen-drar-sönder-munnen-på-matvraket"-ändamålet på min ridskola. :angel: Alltså sätter fast i ringarna fram på sadel, det fungerar ganska bra. Men är hästen riktigt utsvulten en dag så spelar detta ingen roll alls :smirk::love:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten står inför en avgörande tidpunkt där hästens välbefinnande och ryttarens fysiska kondition måste prioriteras högre än...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·
  • Omröstning Omröstning
Träning Vid träning enskilt, hur föredrar ni att ha framridningen?
Svar
10
· Visningar
1 722
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama