halsförlängare

Sv: halsförlängare

Tack, du utvecklade vad jag inte har energi att formulera. Halsförlängaren drar ner hästens framdel ännu mer mot marken samt ger många mindre rutinerade ryttare fel bild av hur en häst arbetar i form. De flesta hästar fogar sig, sedan finns de sådana som min gamla dam som hade halsförlängare innan jag visste bättre, hon utnyttjade den till att stärka sin redan starka underhals, efter ett halvår hade hennes snodd blivit runt halvmetern längre skulle jag tro...

Vad är isåfall egentligen halsförlängarens funktion? Det måste väl finnas något den ska vara till för?
Oj, vilken konstigt formulerad fråga. Men jag hoppas ni hajjar vad jag menar.

M-oaa

jag tycker som med allt annat, man skall veta vad man håller på med och vad man vill uppnåd.

tex.
Om man vill använda "gummisnodd" till få hästen att jobba på tygeln så har man missförståt inte bara gummisnoddens effekt utan också grundprincipen med ridning/träning av häst.

om man tex. använder gummisnodden för att just få upp nacken i något visst moment på häst som är startklar svårklass och kan ge efteregift när det behövs så tycker jag att det är ok.

det jag vill säga och poängtera är att visst man lär sig på sina egna misstag och att alla någon gång är nybörjare men ta hjälp av någon som är mer erfaren och som förstår och kan förklara följder av användning av utrustning.

Har alltid funderat på detta, om man använder halsförlängaren för att få
hästen att gå i form eller för att undvika att hästen går med huvudet i
vädret.. för om det "bara" ska vara för att hindra hästen från att köra
upp huvudet borde en väldigt lös snodd eller martingal fungera?
själv får jag en känsla av att man inte vill rida "dressyr" med martingal utan då sätter man hellre på en snodd..?

Nu går jag lite emot strömmen när jag säger att jag tycker att den kan vara jättebra, dock med reservationen att man vet vad man gör och använder den i ett bra syfte.

Tills för några veckor sedan tyckte jag ungefär som alla andra här, att halsförlängare är skitdåligt och inte bra för någonting..
Men min nya tränare fick mig att se på saken på ett annat sätt.

Har man halsförlängaren korrekt spänd, alltså inte spänd alls utan bara så att den trycker på nacken när hästen höjer huvudet för mycket, så kan den vara jättebra.
Och så länge man kommer till ett bra arbete så finns det väl inte mer risk för kotledsinflammationer eller dylikt än om man rider utan?
Nu pratar jag alltså om ryttare som klarar av att rida korrekt utan hjälptygel men som tar till halsförlängaren för att komma igenom ett problem.
Tex. min häst reagerar skarpt på nya träningsmetoder genom att slänga upp huvudet så högt att jag i princip har det i knäet och trippa fram. Han är lugn om han får gå som han vill men om jag ändrar ridningen så protesterar han direkt.
Om jag då har halsförlängaren på så inverkar den ingenting sålänge han går korrekt utan först när han höjer huvudet FÖR mycket.
Resultatet blir en häst som lugnar ner sig och börjar lyssna på ryttaren istället för att bara bråka.

Ett tips om man tycker att den är för kort är att sätta en sån grej runt sadelgjorden som har en liten ring på.. Som man använder till gramaner till exempel.. om ni förstår vad jag menar :angel:

Sammanfattande så tycker jag att det gäller samma "regler" som vid ridning på gramman. Ska användas av duktig ryttare, väl tillpassad och i ett väl avvägt syfte.

Martingal och halsförlängaren har inte samma effekt.
Martingalen verkar bara genom tygeln medans halsförlängaren trycker på nacken.

Jag är egentligen motståndare till allt vad hjälptyglar heter, men jag måste berätta:
När jag hade som störst problem med mitt arabsto, som stressade runt och spände sig med sänkt rygg och huvudet i vädret, provade jag att longera henne med halsförlängare.
Det blev början till ett nytt liv för oss.
Hon förstod att det var mycket bekvämare för henne att sänka huvudet och gå i riktigt låg form så att gummisnodden slackade, hon slappnade av och blev lugn.
Jag förstod att hon måste jobbas i låg form länge och omsorgsfullt innan jag kunde öka kraven.

Senare började vi med akademisk ridning, och nu är problemen lösa och halsförlängaren dammar i något hörn!

Ville med detta inte förorda gummisnodden utan bara berätta hur den faktiskt hjälpte oss.

kl

Jag förstår inte vad hjälptyglar ska vara bra för öht. Att hästen 'kröker på nacken' har med eftergift och lösgjordhet att göra, och det uppnår man genom ridning.

Det är helt bortom min fattningsförmåga hur någon slags hjälptygel ska göra hästen lösgjord.

nej du har helt rätt i att en hjälptygel inte kan göra hästen lösgjord. Men däremot kan den hjälpa till om man har ett problem som är svårt att lösa. Det är inte meningen att hjälptygeln ska göra jobbet, bara underlätta om man har svårigheter!

Hjälpa till med vad? Att få ner huvudet? Det är ju det enda en hjälptygel kan göra. En krökt nacke får inte upp ryggen och gör inte hästen eftergiven, däremot fungerar det vise versa.

Det finns ingen som helst anledning att sträva efter att hästen ska sänka huvudet - när det man vill är att få hästen lösgjord.

Att använda hjlptyglar är lite som att måla en bild av en tårta istället för att lägga ner jobb på att baka en riktig. Och hur gott är det att äta papper?

Nåja, jag antar att hjälptygelfrågan har stöts och blötts tillräckligt i otaliga tidigare trådar.. *muttrar*

nej du har helt rätt i att en hjälptygel inte kan göra hästen lösgjord. Men däremot kan den hjälpa till om man har ett problem som är svårt att lösa. Det är inte meningen att hjälptygeln ska göra jobbet, bara underlätta om man har svårigheter!

hur vet man om den andväns rätt

Man åker till en ridskola, sitter på läktaren och lyssnar på isntruktörer och ser hur de använder dem.

Man skaffar sig en egen tränare och provar ut den utrustning som passar den egna hästen, utifrån sin egen kunskapsnivå.

Snälla, söta, rara, skapa inte flera trådar nu. Utan välj en tråd och utveckla den vidare. Alla dina trådar nu, handlar om exakt samma sak och samma problem egentligen. Och i alla trådar har vi gett dig råd, främst att skaffa en instruktör.

När man skaffar egen häst, blir man inte automatiskt självlärd. Utan det är viktigare än någonsin att fortsätta rida för tränare.

Mvh

IH

Man åker till en ridskola, sitter på läktaren och lyssnar på isntruktörer och ser hur de använder dem.

Man skaffar sig en egen tränare och provar ut den utrustning som passar den egna hästen, utifrån sin egen kunskapsnivå.

Snälla, söta, rara, skapa inte flera trådar nu. Utan välj en tråd och utveckla den vidare. Alla dina trådar nu, handlar om exakt samma sak och samma problem egentligen. Och i alla trådar har vi gett dig råd, främst att skaffa en instruktör.

När man skaffar egen häst, blir man inte automatiskt självlärd. Utan det är viktigare än någonsin att fortsätta rida för tränare.

Mvh

IH

asså det är inte för att jag har lite kunskaper det är inte allt som gäller mig utan sytrran.men jag är oftst nyfiken på vad alla tycker o så

Men snälla skapa inga nya trådar, som handlar om samma sak. Utan ställ frågorna i någon av de trådar du har skrivit redan. Om du fortsätter så här att skapa femtioelva trådar varje dag, kommer du snart få gult kort.

Och sen kan du använda SÖKfunktionen. Som du kanske märker på många av svaren, så har vi diskuterat samma ämnen fem miljoner gånger tidigare.

Mvh

IngelaH
moderator

Håller helt med dig..

Vi har snodd på några av hästarna på ridskolan jag jobbar på, och där har vi det för att dom inte ska springa med mulen i vädret..
Absolut inte för att hästen ska ha en fin krok på nacken..
När hästen är avslappnad så hänger alltså snodden lös..
Har även använt den själv på min häst när han har varit spänd, slappnar av med den på, men då icke spänd.. har även använt den vid longering och tömkörning..

Men som många sagt så ska den inte användas av folk som inte vet hur den ska användas, men det gäller iof egentligen all utrustning..

Kan använda den till longering ibland....Dock aldrig vid ridning....den ger bara en falsk och spänd form enligt mej....:crazy:

//Domino_s

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten står inför en avgörande tidpunkt där hästens välbefinnande och ryttarens fysiska kondition måste prioriteras högre än...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·
  • Omröstning Omröstning
Träning Vid träning enskilt, hur föredrar ni att ha framridningen?
Svar
10
· Visningar
1 722
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama