Sv: halsförlängare
Nu går jag lite emot strömmen när jag säger att jag tycker att den kan vara jättebra, dock med reservationen att man vet vad man gör och använder den i ett bra syfte.
Tills för några veckor sedan tyckte jag ungefär som alla andra här, att halsförlängare är skitdåligt och inte bra för någonting..
Men min nya tränare fick mig att se på saken på ett annat sätt.
Har man halsförlängaren korrekt spänd, alltså inte spänd alls utan bara så att den trycker på nacken när hästen höjer huvudet för mycket, så kan den vara jättebra.
Och så länge man kommer till ett bra arbete så finns det väl inte mer risk för kotledsinflammationer eller dylikt än om man rider utan?
Nu pratar jag alltså om ryttare som klarar av att rida korrekt utan hjälptygel men som tar till halsförlängaren för att komma igenom ett problem.
Tex. min häst reagerar skarpt på nya träningsmetoder genom att slänga upp huvudet så högt att jag i princip har det i knäet och trippa fram. Han är lugn om han får gå som han vill men om jag ändrar ridningen så protesterar han direkt.
Om jag då har halsförlängaren på så inverkar den ingenting sålänge han går korrekt utan först när han höjer huvudet FÖR mycket.
Resultatet blir en häst som lugnar ner sig och börjar lyssna på ryttaren istället för att bara bråka.
Ett tips om man tycker att den är för kort är att sätta en sån grej runt sadelgjorden som har en liten ring på.. Som man använder till gramaner till exempel.. om ni förstår vad jag menar
Sammanfattande så tycker jag att det gäller samma "regler" som vid ridning på gramman. Ska användas av duktig ryttare, väl tillpassad och i ett väl avvägt syfte.