halsförlängare

Sv: halsförlängare

jag har haft en ponny för en herrans massa år sedan. en rätt bestämd en.:love:

denna ponny trampade under sig, men "böjde" aldrig på halsen, och höjde ryggen. jag provade graman en gång, löst för att en tränare mer elr mindre tvingade mig(jag var typ...10 år) det är förkastligt! då drar man ju bara i den, drar hårt!

sedan provade jag gummisnodd, för att visa vägen. den var också löst spänd, i fullstorlek inte spänd alls. det var väldigt bra att rida med 20 min ibland. ponnyn var mer avspänd, och snodden hängde bara om han sänkte huvudet. då fattade han! nu behövs den inte längre.

alla som säger att man ska rida med "stadig o mjuk hand"! vissa hästar behöver vägvisning! då tycker jag att en lös halsförlängare är på sin plats, under föruttsättning attt man har en stadig o mjuk hand!

en gummisnodd drar inte in halsen, den inverkar till skillnad från de flesta andra hjälptyglar på nacken, med en löst tryck, som inbjuder hästen att sänka nacken, och gummisnoden slutar således inverka. hästen kan, om den så vill, höja nacken, varpå snodden ska bort. sedan ser man ju om hästen trivs elr inte.

sluta gnälla på något ni kanske inte gillar, låt andra anv. den.

sedan håller jag med om att vissa bara drar in hästen för att de själva inte kan rida. det behövs mycket för att det ska vara ok med snodd!

alla som säger att man ska rida med "stadig o mjuk hand"! vissa hästar behöver vägvisning! då tycker jag att en lös halsförlängare är på sin plats, under föruttsättning attt man har en stadig o mjuk hand!

sluta gnälla på något ni kanske inte gillar, låt andra anv. den.

sedan håller jag med om att vissa bara drar in hästen för att de själva inte kan rida. det behövs mycket för att det ska vara ok med snodd!

det handlar inte om att gnälla på saker man inte gillar utan berätta vad man tycker eftersom en person frågade. alla har vi olika uppfattningar. men att ha en åsikt är inte det samma som att gnälla.

att säga att man ska rida med en mjuk stadig hand anser jag vara självklart. jag står ändå fast vid att något i ridningen saknas om man behöver använda inspännings tyglar.

Jag använder halsförlängare på min häst för att jag vill slippa ta så mkt i han när han ska gå ner i form.. (han har ett skarpt bett)

Om du måste ha både skarpt bett och halsförlängare för att få hästen i "form" , så kan det knappast bli någon bra form.:crazy:
Tipps: Ta hjälp av en duktig tränare ist för halsförlängare och skarpt bett!

Tycker det finns andra, betydligt bättre hjälptyglar. Men å andra sidan så är alla hästar olika, vissa går kanske bättre med snodd då och då.
På ridskolan har vi en del såna här som jag inte minns namnet på :angel:, men ja de går från bettet till sadelgjorden (på sidan). De är mycket bra på det viset att rider man rätt så hänger de bara där.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten står inför en avgörande tidpunkt där hästens välbefinnande och ryttarens fysiska kondition måste prioriteras högre än...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·
  • Omröstning Omröstning
Träning Vid träning enskilt, hur föredrar ni att ha framridningen?
Svar
10
· Visningar
1 722
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama