Sv: halsförlängare
Perfekta sättet att ge sin häst kotledsinflammation....
Inte för att jag försvarar användning av halsförlängare, men har du någon veterinärs ord, eller annan forskning att hänvisa till. Eller hur har du kommit fram till det?
Själv kan jag hålla med någon om att större hästar har ingen glädje av det, då det bara knorrar in näsan och drar ner dem i backen utan eftergift. Det går inte att spänna ut den tillräckligt.
Själv har jag använt den på mindre hästar, men med lite slack i snodden både vid ridning och longering. Alltså jag har inte dragit ihop hästen, så att den fått böja nacken, utan mer som ett "mjukt stopp" för stjärnkikare, så att de fått känslan - hit men inte längre. För att sedan kunna koncentrera mig på lösgörande övningar, för att rida hästen in i form på "klassiskt vis".
I övrigt, anser jag det helt fel att ha halsförlängaren som bromstygel på ridlektioner. Jag blir mörkrädd när jag ser "damerna" komma till sina lektioner, med egna halsförlängare som "knycklar ihop" den snällaste och mest lättridna häst, för att "damerna" ska få "åka" sin femtiominuterslektion. Tack och lov, finns det då ridlärare som säger i från.
*kl*
Det blir ofta ett himla babbel om hjälptyglar och bettkonstruktioner.
värdelöst, och så vidare.
Men det är sällan någon som på allvar kan utveckla, så att nya ryttare kan få en förståelse. Utan i stället väljer någon som brukar säga bra saker och hålla med den.
Även om det är gamla ämnen, mår de inte illa av att dammas av och dras ut i ljuset, för att diskuteras, likaväl som att diskutera bra och dålig form, god och dålig ridning och så vidare.