halsförlängare

S

spindel_17

vad tycker ni om halsförlängare,o att andvända den vid ridning

Sv: halsförlängare

Namnet ljuger något, för med den konstruktionen kan hästen inte länga halsen, snarare förkortas den.

Den kan möjligen fylla sin funktion på en liten häst, för jag har aldrig sett en som är tillräckligt lång för att funka korrekt (ge eftergift osv) på en större.

Jag tycker inte alls om halsförlängare! Inte heller andra sorters hjälp-tyglar som "drar in" halsen och huvudet på hästen, det har min tränare också berättat lite om. Och någonstans har jag hört att det förstör hästens framben.

Istället för att använda halsförlängare så är det bättre att jobba med lösgörande övningar + att alltid ha en mjuk och stadig hand.

Perfekta sättet att ge sin häst kotledsinflammation...

Och du... prova gärna sökfunktionen, halsförlängare har diskuterats många ggr...

jag red mycke me de på mitt sto de funkade kanon bra när hon skulle lära sig att gå i form å trava riktig trav å ingen travartrav...annars gillar ja de inte alls!

Fast man lär ju inte direkt hästen att gå iform som man läår en hund att lägga sig på kommando. Att få hästen att arbeta i form är ju att aktivera bakbenen och jag har aldrig sett en halsförlängare aktivera bakbenen... den lär hästen att obehaget minskar om man drar näsan bak och in, inte fram och ned som man vill ha dem...

På min ridskola går några av de lite piggare hästarna med gummisnodd på nybörjarlektionerna.

Värdelöst tycker jag. Dra ihop halsen ger ingen bra effekt alls på några plan.

håller med de flesta andra...
tycker inte att den hjälpertill med något...

jag red mycke me de på mitt sto de funkade kanon bra när hon skulle lära sig att gå i form å trava riktig trav å ingen travartrav...annars gillar ja de inte alls!

Skapligt dubbetydlig. Du red mycket med halsförlängare och det funkade kanonbra - men du gillar det inte alls? :confused: Hur kommer det sig om det nu fungerade så himla bra?

Perfekta sättet att ge sin häst kotledsinflammation....

Inte för att jag försvarar användning av halsförlängare, men har du någon veterinärs ord, eller annan forskning att hänvisa till. Eller hur har du kommit fram till det?

Själv kan jag hålla med någon om att större hästar har ingen glädje av det, då det bara knorrar in näsan och drar ner dem i backen utan eftergift. Det går inte att spänna ut den tillräckligt.

Själv har jag använt den på mindre hästar, men med lite slack i snodden både vid ridning och longering. Alltså jag har inte dragit ihop hästen, så att den fått böja nacken, utan mer som ett "mjukt stopp" för stjärnkikare, så att de fått känslan - hit men inte längre. För att sedan kunna koncentrera mig på lösgörande övningar, för att rida hästen in i form på "klassiskt vis".

I övrigt, anser jag det helt fel att ha halsförlängaren som bromstygel på ridlektioner. Jag blir mörkrädd när jag ser "damerna" komma till sina lektioner, med egna halsförlängare som "knycklar ihop" den snällaste och mest lättridna häst, för att "damerna" ska få "åka" sin femtiominuterslektion. Tack och lov, finns det då ridlärare som säger i från.

*kl*

Det blir ofta ett himla babbel om hjälptyglar och bettkonstruktioner.

förkastligt.......

skit skit skit.

värdelöst, och så vidare.

Men det är sällan någon som på allvar kan utveckla, så att nya ryttare kan få en förståelse. Utan i stället väljer någon som brukar säga bra saker och hålla med den.

Även om det är gamla ämnen, mår de inte illa av att dammas av och dras ut i ljuset, för att diskuteras, likaväl som att diskutera bra och dålig form, god och dålig ridning och så vidare.

:bow:

Ursäkt Pollymulle, men jag svarar "åt dig" så att säga... Med lite generalisering och tänkande i flera led tycker jag att man kan komma fram till varför halsförlängare är ett perfekt sätt att ge sin häst kotledsinflamation.

Inte för att jag försvarar användning av halsförlängare, men har du någon veterinärs ord, eller annan forskning att hänvisa till. Eller hur har du kommit fram till det?

Vi förutsätter (geraliserar) användaren av halsförlängaren till att vara en hästägare som i vanliga fall inte får sin häst att jobba i form (detta är enligt mig egen observation det mest vanliga, men självklart inte det enda förekommande) Hästen går då i vanliga fall (utan halsförlängaren) med huvudet upp och har den mesta vikten på frambenen. Överens?

Vad som jag anser händer när halsförlängaren åker på hästen är att hästens huvud dras mot marken och man skulle kanske kunna tro att vikten på frambenen blir den samma, men jag skulle vilja säga att ÄNNU MER vikt hamnar på frambenen eftersom huvudet i vädret faktiskt hjälper hästen att lägga viss vikt på baken, men inte all (är inte för huvudet i vädret då det är sämre för ryggen, men du förstår kanske min princip) Om man studerar hästar med halsförlängare och hästar med huvudet i vädret kan man se skillnaden i rörelsemönstret och viktfördelningen, nämligen att hästen som tvingast ner med huvudet av halsförlängaren har mer vikt på frambenen och rör sig stappligare (stötigare).

Förutom detta så generar användandet av halsförlänge hos den ovane ryttaren en falsk bild om att hästen "går i form" och ett sökande efter bättre ridning tenderar att läggas på is eftersom "det ändå går så bra", dvs. ryttaren lurar sig själv. Dessutom har jag personligen sett en enorm ökning av skador och hälta hos ridskolehästarna (förvisso bara på en enskild ridskola) sen halsförlängaren infördes på framförallt ponnylektioner och "stela" hästar...

Om jag ahr rätt elelr inte vet jag inte med 100%, men det är min personliga övertygelse om att så är fallet.

Däremot en ryttare som redan kan rida sin häst i form och som kanske använder halsförlängaren för att hästen ska bli stadigare ex. genererar nog inte mer kotledsinflamation än normalryttaren.

Tack! Det var precis det här jag menade. Även om vi blir trötta och luttrade på alla nykomlingar som kommer till forumet, jag själv har suttit här i tio år så jag är hjärtligt trött på hjäptyglar, bett och rollkürstrådar, så måste vi orka svara "pedagogiskt riktigt" emellanåt, så att även nykomlingar kan få bra tips och idéer av oss som ändå varit med i svängen så länge.. :bow:

*delvis knapplån igen*

Alla möjliga konstiga bett, hjälptyglar och vad det nu är verkligen kan VARA HJÄLPmedel för ryttare som har en god grundutbildning, bra sits och balans.

Men i händerna på en orutinerad ryttare med knaper grundutbildning, lite sviktande sits och balans, som bara hör folk kasta omkring sig uttryck som graman, halsförlängare och stång som universalhjälpmedel, är det stor risk att hästen blir förstörd för all framtid.

Det kan ta två minuter att lära en häst något på fel sätt och sen en livstid att korrigera det.

Jag tycker att det är helt beroende på hur den används. Liksom alla hjälptyglar blir det helt fel om man inte vet hur man ska använda den, eller "med flit" använder den fel.

T.ex. på ridskolan där jag red när jag var yngre gick de hästar som var piggare, hetare och egentligen inte borde gått lektioner med orutinerade ryttare ändå med på dessa men med halsförlängare - som var rätt hårt åtdragen.. Helt fel. Har man inte hästar som passar för en viss typ av lektioner får man ha färre såna lektioner/köpa nya hästar, inte dra in halsen på de som finns.

På samma ridskola minns jag även tydligt när vi skulle lära oss att rida hästarna i form. Då slängdes det på en halsförlängare som spändes in ordentligt. Även det helt fel.

Dock så tycker jag att på en häst som vill gå med huvudet långt uppe i vädret kan man ju slänga på en, men då ska den vara riktigt lång så att den inte drar ner huvudet utan bara hindrar hästen från att dra upp huvudet lodrätt så att säga... Men då blir ju effekten densamma som en martingal så jag föredrar en martingal då. Varför vet jag inte, känns bättre bara..

Jag använder den men enbart vid longering/tömkörning men ska köpa inspäningstyglar till de istället mkt bättre med de tycker jag :)

*kl* Inför stundande jultider kan jag tipsa om att den funkar alldeles utmärkt till att fästa julgranen på biltaket:D Kan också användas till att laga stängsel:idea:Tror det var Svea här på Buke som skrev så tidigare.

jag hatar halsförlängare själv!!!!ville bara höra vad alla andr tycjer oxå....

för det är så att min granne som är petnoga med allt och helt knasig har halsförlängare på alla sina hästar typ(20hästar)
alltid alltså ute i skogen på banan dock inte vid hoppning då men alltid annars.
jag gillar inte dret här alls,jag har andvänt detta nån gång vid longering men jag vet inte.hmmm......

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten står inför en avgörande tidpunkt där hästens välbefinnande och ryttarens fysiska kondition måste prioriteras högre än...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·
  • Omröstning Omröstning
Träning Vid träning enskilt, hur föredrar ni att ha framridningen?
Svar
10
· Visningar
1 722
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama