halsförlängare???

Sv: halsförlängare???

zazza girl skrev:
nä.. jag vet att man inte kan ha några hjälp tygla till hackamore ...
och det e de ändå jag kan rida med just nu eftersom han ha två vargtänder.....
det skulle aldrig gå att rida han med en remontgrimma .... eftersom han e så stark.....
och halsförlängaren använder jag bara när jag longera .. och det e då han mäst bråka....

du kan alltid rida din häst på en fast martingal, dock inte för kort, ha på din häst en vanlig enkelst nosgrimma, även fast du rider med hackamore och fäst sedan den fasta martingalen i den nosgrimman, borde funka nu när det är så att din pålle har vargtänder.

zazza girl skrev:
nä.. jag vet att man inte kan ha några hjälp tygla till hackamore ...
och det e de ändå jag kan rida med just nu eftersom han ha två vargtänder.....
det skulle aldrig gå att rida han med en remontgrimma .... eftersom han e så stark.....
och halsförlängaren använder jag bara när jag longera .. och det e då han mäst bråka....

Varför frågar du då om du kan ha halsförlängare? Och HUR fasen longerar du med halsförlängare o hack?

För stark, tja då gäller det ju att du kan knepen som gör att han inte väljer att dra i väg med dig. För det första - bettlöst rider man mer på eftergifter än på förhällningar, dvs så fort du blir minsta lilla stum i handen (även om du håller jättelöst) kommer hästen snabbt välja att lägga sig i handen - bli stark. Det är alltså din ridnings fel om hästen blir stark, då får du ändra på din ridning.

Har du ingen inhägnad du kan rida i o testa? Om du märker hur himla lite du behöver påverka hästen för att den ska MÄRKA ngt så kommer du fatta att när hästen ignorerar dig så har du oftast bara tagit till för starka hjälper/felaktiga/motsägelsefulla. Dvs lösningen är inte att ta i mer utan att använda så mkt mindre häjlper att hästen tycker det är lönt att lyssna på dig. Det är bla därför jag hellre väljer att betsla ner innan jag betslar upp om jag tycker hästen är för stark (självklart då efter att kollat upp min ridning).

Louise skrev:
Om han inte har ont nånstans, så är det bara protester och inget annat.
Han är inte van vid att gå så! Använd det nåra gånger, men inte för tätt emellan gångerna, så vänjer han sig. När du känner att han accepterar den och t.o.m. går med eftergift i nacken och jobbar med baken så lägg ner halsförlängaren.

Han kommer protestera tills han lär sig att det är skönt att jobba rätt!

Du "tvingar" honom att använda muskler i halsen och övriga kroppen som han inte är van vid. Han kanske tom få träningsvärk, så ta det lugnt bara, så det inte skadar istället för hjälper.

En unghäst som är riden max 6 månader....
Ska du tvinga den att använda muskler den inte har?
det orsakar bara spänningar och försenar utvecklingen, för att inte säga motverkar utvecklingen av unghästen.

det enda sättet en häst som inte har muskler och styrka att bära sig naturligt "vänjer sig" vid en hjälptygel/inspänningstygel, är att försvara sig mot den, dvs hitta en väg att foga sig under den. det leder inte till varken muskler eller en positiv väg att utveckla den på det kan jag garantera.

mackan skrev:
det orsakar bara spänningar och försenar utvecklingen, för att inte säga motverkar utvecklingen av unghästen.

det enda sättet en häst som inte har muskler och styrka att bära sig naturligt "vänjer sig" vid en hjälptygel/inspänningstygel, är att försvara sig mot den, dvs hitta en väg att foga sig under den. det leder inte till varken muskler eller en positiv väg att utveckla den på det kan jag garantera.
:bow: :bow: :bow:

Mycket bra och klokt svar!

Trådskaparen: Du har fått bra tips på att ut och klättra för att bygga muskler osv. Ta till dig dem och kräv inte så mycket av hästen som ändå bara är riden i 6 månader. När du klättrar behöver du inte ha massa höga berg och klättra i utan av vägen och ut i skogen så den får lyfta fötter över rötter osv. Det var det enda som fungerade på min ridtravare när han skulle sluta gå med huvudet i taket. Han blev tvugen att sänka huvudet för att inte snubbla och tvingades lyfta fötterna. Detta ledde till att han började lyfta ryggen och bygga muskler i den.

mackan skrev:

jätteklokt svar. kan inte annat än hålla med dig :bow:

jo tack för alla svar .. jag ska börja rida för en tränare och ut och klättra med han ....
så han kan bygga upp rygg musklerna....

och när jag longera så använder jag inte hackamoret utan ett jätte snällt tränsbett....

Visst måste hästen ha muskler för att orka gå i rätt form under en längre tid, men jag tycker visst att man kan kräva att hästen ska gå i rätt form under korta perioder även om den bara är riden i 6mån. Har själv en 4-åring som är riden i ca 5mån och den orkar gå i rätt form i alla gångarterna om än bara ca 15-20min i stöten.
Om man väntar för länge så sätter de musklerna fel och sedan blir det ännu jobbigare både för häst och ryttare.

Ta hjälp av en BRA tränare så kommer det lösa sig. När du tränar själv rid mycket serpentiner och volter, byt varv ofta, sidförande osv det kommer att stärka och mjuka upp honom så blir det lättare för dig!

tack....
jo när jag rider i padocken bli det mycket volter och åttor fast bara i skritt och trav .. eftersom vi inte ha börjat galoppera ännu... padocken e lite för liten för det tycker jag ... men när vi rider ut så galoppera vi..

det är väl knappast någon som argumenterar annorlunda - en unghäst ska från början ridas på ett sånt sätt att den kommer i balans, bygger och jobbar rätt. Tvärtom mot vad många tror så är det ju lättare med en unghäst som inte byggt en massa fel muskler eller lärt in beteenden, att hitta balans och komma till form. att dra ner hästen med en snodd på en så grön häst är dock inte lösningen anser jag.

mackan skrev:
att dra ner hästen med en snodd på en så grön häst är dock inte lösningen anser jag.

Har jag aldrig påstått heller. Men jag tycker inte att det är helt fel att använda en inspänning när man longerar för att hästen ska jobba rätt, om man vet vad man håller på med.

Håller med:bow: . De hästar som från början o självmant går lågt
o långt lär sej snabbt med tillfällig hjälp av
ex halsförlängare att det är behagligt (då den får endorfinkick vid rätt läge) att gå på rätt sätt.

Hoppla10 skrev:
Har jag aldrig påstått heller. Men jag tycker inte att det är helt fel att använda en inspänning när man longerar för att hästen ska jobba rätt, om man vet vad man håller på med.

Men - och Ann80. Tycker ni det låter på fråge ställningarna som om trådskaparen är oerhört erfaren? varför komma med såna råd till någon som helt klart är osäker och inte vet hur man rider hästen i ärlig form.

Zazza girl: ett litet tips - jag har tittat på hästen på din hemsida. han är gruvligt söt!
tänk på att hackamoret ska sitta som en engelsk nosgrimma för att ligga rätt på hästen. du har den spänd som en remont nosgrimma på bilderna.

ja jag vet att den ska sitta högre upp... ska köpa ett nytt träns till han . de han ha nu e för stort ....
men hur se han ut annars på ryggen.. se det ut som han ha muskler så han klara sig...????

Han ser ut som en ganska typisk unghäst som är riden ett halvår, inga jätte muskler att tala om, behöver mer både i bogparti, hals och rygg. men det kommer ju när han jobbas mera och du får hjälp med formen på honom.

väldigt söt häst återigen. är det en korsning?

ok... ja han e väldigt söt och trevligt.... vi jobba rätt så mycket... han rids ungefär 6 dagar i veckan och vargera mellan uteritter och arbete i padocken ...
japp.. han e en korsning mellan new forest och tror det e halvblod och travare i han med....

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 393
Senast: Cs218
·
Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 083
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 935
Senast: Sel
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama