halsförlängare???

zazza girl

Trådstartare
hur ska man göra för att få hästen att axeptera halsförlängaren???
ha försökt flera gånger med att ha den inte spänd alls , men han bara bråka och springer med huvudet högt.. han vill inte sänka huvudet och gå i form...
han e även svår att få gå i form när man rider ....
:confused:

Sv: halsförlängare???

Behöver du verkligen den då? Hur länge är hästen riden och finns det absolut inget annat alternativ?

han e riden sen okt föra året.... nä.. jag behöver den nog inte men vill gärna att han gå i form ... och det e väldigt svårt att få han att göra det när man rider..... eftersom han e så stark....

Han har inte ont någonstans då? om han bara vill springa med huvudet högt för att komma ifrån den?
Bästa kanske är att jobba din häst på rätt sätt så att han kommer i rätt form :banana:

Fast det måste finnas bättre sätt än att hålla på med halsförlängare. Vad är det för ras? Vilken ålder?

Hur fungerar det om du rider mycket lösgörande arbete i skritt? Formen kommer när den orkar bära sig i rätt form. Har den muskler till att bära sig? Hur jobbar du den från marken?

Trots allt så är det inte så länge den har varit riden.

han e en korsning mellan new forest och två till... han bli 5 i år...

när jag jobba lösgörande arbete i skritt funka det fint och på långa tygla så söker han sig ner .. men så fort jag ta upp han och försöker samla upp han så börja han bråka ...
muskler ha han .... men hade inte skadat med mera.....

Testa att bara samla upp honom lite grann och se vad som händer. Om han behöver mer muskler så skulle jag ut och klättrat. Då får de automatiskt söka sig ner och hålla balansen.

Har inga bra tips att ge annars. Tömkör på volt istället för att longera för då har du kontakt med munnen på honom.

Låter som att han mest störs av bettet/din hand om du tycker han går ok på lång tygel men inte på kort. Att rida en häst "vanligt" på kort tygel i skritt innebär oftast inte mkt samling = alla hästar orkar. Samlingen (och protesterna mot att samla sig pga dåligt med muskler) kommer om man ber hästen korta upp sig i vinkla sina bakben men det är inget man gör förrän hästen är lösgjord och självbärig och söker rätt kontakt med handen - dvs inget du behöver bekymra dig om än verkar det som?

Hur är han när andra rider? Och hur är han om du bara precis tar kontakt med munnen (och följer med med handen i varje steg) och fortsätter jobba honom lång o låg med lätt lätt kontakt? Protesterar han då med?

Hur lyssnar han på din sits o dina skänklar? Kan du böja/flytta honom så han söker kontakt med yttertygeln? Det är ett första steg på vägen mot en bättre form, att hästen slappnar av i innersidan och söker sig fram mot bettet på yttersidan. Hur går sådan arbete med lätt kontakt i munnen? Kan mkt väl göras på så gott som långa tyglar, huvudsaken är att du får hästen fram till den yttre tygeln, dvs du behöver i början bara erbjuda lätt lätt kontakt på yttertygeln när hästen ger efter i innersidan (för slak innertygel).

Fö, halsförlängare - slopa den. Lär dig rid hästen ist, ta hjälp! Det är mkt roligare och mkt mkt bättre både i det korta och långa loppet :)

jag rider med hackamore för han ha två vargtänder som ska tas bort i sommar....
det e ingen annan som ha ridit han ... så där vet jag inte hur han är....
på sitsen och skänklarna lyssna han rätt så bra ... han e bara riden sen okt... så jag vill inte kräva för mycket av han ..

Jag skulle rekomendera att tömköra och tömlongera hästen. Så har jag gjort med både unga och äldre hästar som har haft svårt att gå i form. Kan vara svårt med på en unghäst. Har du provat sidepull?

ok.. ha försökt tömköra han men det gå inte så bra för han vill bara ut på en volt och springa då.. han tror att han ska bli longerad....
nopp.. ha aldrig provat sidepull....

absolut inte halsförlängare på en så grön häst som bara är riden sen oktober säger jag.
Inte inspänningar eller annat heller för den delen.

har du tillgång till en tränare? det är absolut en prioritet med en så ung häst och om du är osäker på hur du ska rida honom.

tömkörning får du ha en medhjälpare i början som går vid hästens huvud tills han förstår hur det fungerar och lysnar på tömen när du kör.

rid mycket ute i skogen i kuperad mark och låt honom knata på och söka sig framåt för att bygga upp rygg och andra muskler. På en så grön häst är det framåtbjudningen som ska prioriteras, inte formen eller vart han har huvudet.

som sagt: prioritera att hitta en duktig tränare framför allt, som kan vägleda er.

Lycka till!

håller med mackan, använd inte halsförlängare, kan inte förstå varför de fått det namnet när den bara krullar ihop halsen på hästen och inte ger någon ärlig form. Hitta en bra tränare och undvik hjälptyglar så länge du kan, iaf tills han har accepterat alla andra hjälper och har blivit starkare.
Om du ändå känner att du behöver en hjälptygen för att sänka nacken så rekomenderar jag en chambon. De verkar framåt, nedåt och när hästen sänker huvuder ger den en eftergift som en halsförlängare inte ger..

Lycka till!!

Rider du på hackamore så kan du inte använda ngn hjälptygel alls. Använder man hjälptygar så fästs de i mun/bettlöst motsvarande tränsinverkan, INTE stånginverkan.

Dessutom så skulle jag inte vilja rida en unghäst på ren stång, du har ju inte en chans att understödja bland mha ledande tygeltag och jag skulle inte klara av att rida en häst mjuk o lösgjord om jag bara hade en stång att hålla i.

Du har möjligtvis inte en remontgrimma hängandes ngnstans? Sätt tyglarna i ringarna på den och börja utifrån den betslingen ist.

zazza girl skrev:
nopp.. han ha inte ont någon stanns ha kollat upp han ...
Om han inte har ont nånstans, så är det bara protester och inget annat.
Han är inte van vid att gå så! Använd det nåra gånger, men inte för tätt emellan gångerna, så vänjer han sig. När du känner att han accepterar den och t.o.m. går med eftergift i nacken och jobbar med baken så lägg ner halsförlängaren.

Han kommer protestera tills han lär sig att det är skönt att jobba rätt!

Du "tvingar" honom att använda muskler i halsen och övriga kroppen som han inte är van vid. Han kanske tom få träningsvärk, så ta det lugnt bara, så det inte skadar istället för hjälper.

nä.. jag vet att man inte kan ha några hjälp tygla till hackamore ...
och det e de ändå jag kan rida med just nu eftersom han ha två vargtänder.....
det skulle aldrig gå att rida han med en remontgrimma .... eftersom han e så stark.....
och halsförlängaren använder jag bara när jag longera .. och det e då han mäst bråka....

Jag själv tycker aldrig att halsförlängare har varit en bra "hjälptygel" om hästen inte accepterar den frånbörjan och lätar när den känner trycket och ger efter och blir avslapnad sänker sig framåt neråt och jobbar,m tycker jag du ska låta bli, eller testa dej av någon annan likande hjälptygel, ser allt för många hästar som bara springer och kämpar imot halsförlängaren istället för att göra det rätta som den är tillför.

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 393
Senast: Cs218
·
Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 083
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 935
Senast: Sel
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama