Halsband/sele??

Sv: Halsband/sele??

Håller helt med dig. Selarna med ett band tvärs över bogen sitter i princip aldrig där de ska :mad:

Men jag måste fråga, vad menar du med "knäpps uppe på ryggen istället för bakom" ??

Ursäkta jag var lite otydlig såg jag nu.

Denna selen knäpper man kopplet "bak":

Och denna uppe på ryggen:

Kruxet med just denna selen är att den är för stor i halsen och därmed hämmar den rörelserna från bogen + att den trycker mot halsen och han hostar ibland när han drar i den. Så jag behöver passa ut en ny till honom.

Jag har också en bröstsele:

Denna sitter så bra som en bröstsele kan, men den ligger ändå mot bogleden så den är numera historia. Han hade för ett tag sedan en kraftig inflammation i ena bogleden (berodde inte på selen men den förbättrade heller inget med sin närvaro) och denna typen av sele kan ju också belasta armbågar och handleder i värsta fall.

Just nu använder vi bara nomeselen förutom när vi reser, då får han stå ut med halsband (som det inte rycks eller dras i alls) just för att det är snudd på omöjligt att hålla reda på honom med väskor och allt.

Men behöver man hålla emot, för att hunden struntar i stopp-ordet, tycker jag att man får mer kraft att hålla med en sele.

Jag uppfattar samma sak när jag råkar ut för just det du beskriver. Dessutom slipper jag dåligt samvete om han drar i en sele istället för ett halsband :p

Du verkar mycket kunnig i ämnet och därför undrar jag vad du har för uppfattning om breda halsband. Det sägs ju att de är bra, men det optimala måste ju nästan vara en väl passande y-sele? För även om halsbandet är brett så måste det ju kunna skada hunden vid ett kraftigt ryck exempelvis.

Du verkar mycket kunnig i ämnet och därför undrar jag vad du har för uppfattning om breda halsband. Det sägs ju att de är bra, men det optimala måste ju nästan vara en väl passande y-sele? För även om halsbandet är brett så måste det ju kunna skada hunden vid ett kraftigt ryck exempelvis.

Är nog inte mer kunnig än många andra här, men kan väl svara vad jag tror ändå... Ett mjukt brett halsband tror jag knappast kan skada ens vid ryck (möjligen vid full fart ut ut i långlina och så tvärstopp, men då kan nog vilken sele som helst orsaka skada också).
Men själv föredrar jag en välsittande Y-sele i alla lägen (utom möjligen när man behöver kunna släppa loss hunden riktigt snabbt. Mina får behålla selen på om det är bråttom, men deras selar är måttsydda och sitter som handsken).

Enda gången jag tycker halsband kan vara lite enklare, i varje fall på stora unga hundar är när man reser, tåg/buss/båt och/eller trängs bland mycket människor. Dels känner man (behöver inte se) när hunden sträcker på halsen av någon anledning - det kan vara bra att märka av i trängsel, och dels hamnar hunden längre bak (intill min sida) när man kortar upp kopplet. Vilket ofta gör hunden lite mer avslappnad.

Förstår nu precis vad du menar med att selen knäpps bakom hunden, tänk vad en bild kan hjälpa :) Har aldrig sett nomeselarna användas för promenad förut, så därför tänkte jag inte på dem.

Ursäkta mitt sena svar, var iväg i helgen och hade inte tillgång till dator längre stunder. Tack för ditt svar. Själv är jag dock lite tveksam till om ett brett halsband kan rädda hunden helt från kraftiga ryck. Dock kan det säkert hjälpa till att förhindra skador till viss del. Jag har också breda halsband på i stan och när jag reser, men nu är det sele som gäller för hela slanten och han är rätt lugn av sig (oftast).

Hur som haver...

Jag var i Stockholm i helgen och hittade en y-sele från Hurtta som enligt personalen i djuraffären satt perfekt. Jag ifrågasatte väldigt mycket för att vara säker (och för att försäkra mig om att hon var kunnig och inte bara körde massa säljarknep) och jag måste säga att jag blev väldigt nöjd. Vi diskuterade inte bara denna typ av sele utan flera andra och det hon beskrev stämde med mina erfarenheter. Vi stod där en bra stund och det kändes skönt att hon tog sig tid med oss. Jag köpte också ett koppel med en elastisk del som ger stötdämpning när han drar, både för mina axlar/armar och för hans kropp. Jag har alltid gjort mitt yttersta för att stoppa honom mjukt i kopplet så att det inte blir tvärstopp eftersom det absolut inte är bra. Men nu sköter det sig mer eller mindre själv.

Anledningen till att jag använt nomeselen är att det är den som helt klart är bäst. Den sitter kanon på honom :). Men nu har jag en mer lätthanterlig sele så nomeselen blir det bara till att använda när vi ska träna drag.

Vad har du för raser?

51.jpg

vart har du beställt det?:love:

vad tycker ni; ska man ha en tunnare strypkedja eller ska man ha den grövre modellen?? när jag var på lydnads kurs så tyckte min instruktör att mitt var för tungt... :confused:

Det är egentligen en smaksak, man ska ha en så pass tung kedja att eventuella korrigeringar ska kunnas snabbt och lätt.
Jag tycker i regel att smala kedjor ofta kan ge mycket hårdare korrigeringar då de glider så lätt.
Jag har en storlänkad kedja mest för utseendet, men också för att man inte behöver ta så hårt iden utan min hund reagerat mycket på bara "knycket" som blir när man rycker i den. Det blir inte heller lika mycket stryp-effekt som på en tunn.

DSCN9721.jpg

Vet inte riktigt ärligt talat.
På pälshundar är den länken jag har bäst har jag hört för det skaver mindre på pälsen. Men sedan är frågan om man ska ha den på så mycket att den börjar skava..

Jag änväder mig oftas av mönstrade halvstryp som är väldigt lätt ta av och på samtidigt dom dom är snygg, Sen har jag även några bredare läderhalsband från Jokke som jag är väldigt nöjda med.

Sen dom småa hundarna går i halv styrp med i tunnare då som är i mönstrat tyg eller läder, även använt sela på dom imellan åt.

DSC_0065.jpg

kl

Jag har ett vanligt enkelt läderhalsband med lite flätmönster samt en mindre vacker men funktionell hemmasydd sele med X-front. Sydd av ett gammalt kaninkoppel :rofl:

Fördelen med halsbandet är att det är enkelt att ta av och på samt lätt att styra och korrigera hunden. Används vid vanliga promenader och lydnadsträning.

Fördelen med selen är att den ger trycket på bättre ställen än ett halsband eller bröstsele när hunden drar, dock är den svår att styra hunden med och lite bökigare att ta på. Används när hunden följer med på löprundor, promenader då jag vill ha fria händer (fäster kopplet i ryggsäck/bälte/fickhälla) samt vid spårning.

Selen:
6a010981193c31000c011015face0b860b-500pi

Halsbandet:
n589361155_1899551_827.jpg

Hade jag haft en hund med proportionellt mindre huvud hade jag använt ett halvstryp istället för ett "fast" halsband, tyvärr hänger det så störande när kopplet är slappt när jag provat.

Senast ändrad:

*kl*
Till vardags har min JRT's vanliga svart halsband i något syntetiskt material med snabbknäppen. Vid finare tillfällen är det breda (svarta) läderhalsband med snygga spännen som gäller.

För tungt? Hmm, men finns de inte strypkedjor som är av bredare modell OCH som inte väger så mkt..

Själv använder jag halvstryp till min hund.. Tycker de är lagomt o bra, hon kan inte krypa ur de om hon blir rädd (tex) o de är inte för stumt. Nog skulle ett stumt också fungera men då finns ju risken att hon kan krypa ur de.
Ibland använder vi sele tex. när vi spårar. Annars tycker jag att selen ofta inbjuder till mer drag, så om man har en hund som drar mkt skulle jag inte rekommendera sele, iaf inte på promenader.

En något dum fråga kanske, men kan man använda någon sele på valp/unghund? Alla säger olika och ger olika
anledningar till varför man bör/inte bör...

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 443
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
41
· Visningar
1 377
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Någon som ska till Elmia hund i helgen? Jag funderar löst på att åka dit på lördag men hittar inte svar på mina frågor på hemsidan. Jag...
Svar
3
· Visningar
214
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Min lilla omplacering är en kvick och spänstig sak - hoppar med lätthet över våra boxdörrar i stallet till exempel. Jag har en helt...
Svar
14
· Visningar
997
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Klippmaskin
  • Oseriös avel 2023