Halsband/sele??

Sv: Halsband/sele??

Jag använder Y-sele från 8 veckors ålder. Har aldrig sett något negativt med det, utom kanske att man måste byta upp sig i storlek ett antal gånger när man har 50-60kg-raser som växer ur dem på löpande band :) Men jag hittade för några år sedan (på Granngården) en Y-sele, har för mig att den heter Rogz, som är är väldigt reglerbar. Har några olika storlekar av dem, så jag kan byta efter hand.
Självklart är det viktigt att hunden inte "ligger på" och drar (eller att man drar i den), men det gäller ju även för andra halsband.

Med en sele så får hunden HELA kroppen att dra med, men halsband halsen o om man använder tex. halti så måste hunden dra med huvudet o de gör de ogärna eftersom de inte har några större muskler där. Därför är haltin så populär bland "problemhundar".. Du slipper dragandet o du kan styra hunden lättare, huvudet iaf.
Mer ett träningshjälpmedel än en långsiktig lösning bör de ses som.

Men nu ska man ju inte förutsätta ett hunden drar, o använder man selen rätt (halsband också för den delen) så spelar de ju ingen roll vad man använder. ;)

Sen är de ju mkt lättare med halsband när de kommer till storlekar o så.. Min vovve har haft två halsband i sitt liv, ett under valptiden o så de som hon har idag.

Samtidigt som hunden visserligen "får hela kroppen att dra med", så har ju jag i selen ett verktyg där jag påverkar mycket större del av hundens kropp än vad jag kan nå med ett halsband. Det kostar mig mycket mindre fysisk styrka att hålla emot min hund i sele, än det kostar med halsband. Men mitt mål (särskilt med stora starka hundar) måste självklart vara att så snabbt som möjligt få valpen att lyssna mer mitt kroppspråk och mina ord, än på mitt fysiska verktyg- Sele eller annat.

Ja de låter ju logiskt att du kontollerar mer av hundens kropp.. Men är de verkligen lättare att hålla emot en hund i sele än en i halsband.? Alltså en hund som är i full show med att dra, stor hund. Bortse från kroppsspråk o sånt.
Hunden har ju som sagt hela kroppens muskler till sin fördel då.. I halsband känns de iaf som att de inte alls blir lika mkt muskler mot mej, om man så säger.
Men jag kan tänka mej att de är en smaksak från förare till förare också.

Min erfarenhet är att det (för mig, och även andra som jag har tipsat fast de har ju påverkats av mig då) absolut är lättare att hålla emot i sele.
Har testat detta på hundaggressiva GD och dalmatinerhanar, på rottis- och dobbisblandisar, minst en leonberger, tre flattar, en neapolitansk mastiff, en bullmastiff. flera newfoundlands, golden och BC - samt diverse mindre hundar. De flesta av dessa är hundar som inackorderats med halsband och som personalen riskerat att "åka slängkälke" efter.

Tycker också att det känns bättre att, i en akutsituation, lyfta upp hundens framfötter från backen om den har sele och inte halsband på sig. Plus att hunden oftast blir mindre frustrerad och stressad om akut-lyftet inte smärtar utan "bara" rubbar balansen för den.

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 443
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
41
· Visningar
1 374
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Någon som ska till Elmia hund i helgen? Jag funderar löst på att åka dit på lördag men hittar inte svar på mina frågor på hemsidan. Jag...
Svar
3
· Visningar
214
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Min lilla omplacering är en kvick och spänstig sak - hoppar med lätthet över våra boxdörrar i stallet till exempel. Jag har en helt...
Svar
14
· Visningar
997
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Klippmaskin