Halsband/sele??

Sv: Halsband/sele??

Just nu;
antingen björkis eller kedja
dsc_4891_32521440.jpg

Kedja har jag haft på unghunden om hon haft mycket överskottsenergi eller om jag vet att vi kommer möta många hundar. I dessa fall så hoppar hon och studsar som en tok och då rycker jag hellre till en gång med kedja än tusen gånger och hårdare med vanligt halsband.

När jag inte har behov av kedja så har jag alltid breda halsband på, gärna snygga sådana som matchar så att hundarna ser fina ut tillsammans :p
Jag har ofta halvstryp för att det är så enkelt att sätta på och ta av.

Jag hade gärna haft sele på dem då det finns vissa tillfällen då båda hoppar och studsar, men det är lättare sagt än gjort att hitta sele som sitter bra på vinthund som de inte kan ta sig ur...

Använder Y-selar eftersom det är bekvämare för mig (svaga armar, kraschad nacke) och stora starka hundar. Plus att jag inbillar mig att det är bekvämare för hundarna också.

Just nu så har jag mest stryp eller sele.

använder enbart stryp på han för det går värkligen inte att korrigera han i sele eller halv stryp när vi möter en annan hund, spec hanhundar. och jag använder stryp vid lydnads träning.

sen så använder jag halvstryp ibland för jag tycker att det är mkt "vänligare" halsband och det drar inte bort hans päls på halsen.

Selen använder jag när vi ska ut på långpromenad,cykla, bada osv. för att han ska bli lite "friare" och inte behöva ha något runt halsen jämt

(det blir inga bilder eftersom jag inte vet hur man gör ;p )

Jag använder endast en noga utpassad Y-sele (slädhundstyp) eftersom min hund har problem med musklerna i ryggen, magen och insida/framsida lår. Han är mycket lugnare vad vi än tar oss för med sele på. Han blir inte ett dugg stressad när vi ska ut, och om han kastar sig framåt (som han gärna gör i sina lyckorus) så behöver inte jag gå och fundera på om han nu sabbar nacken eller ryggen.

Förut använde jag breda halvstryp (likt det Red_Chili visar) eftersom han trivdes bäst i det. Jag använde också en bröstsele men det är så svårt att passa dom så dom inte trycker mot bogleden (snudd på omöjligt på min hund) och därmed hämmar rörelserna.

Jag letar dock efter en "kortare" Y-sele om där kopplet knäpps uppe på ryggen istället för bakom hunden. Det blir lite lättare att ha kontroll vid hundmöten då.

Så var det ju detta med bilder, jag har inte många bilder där han har "utrustning" på sig då han är snyggast "naken" :p

Vid koppelpromenader använder jag ett brett halvstryp, känner inte att jag så mycket kontroll över henne (hundmöten) i sele och hon blir dessutom starkare. Brukar dock växla ibland med en y-sele för att träna.
När hon inte kan vara lös helt så har hon på sig sele och långlina, selen är en vanlig spårsele. Har testat lite olika sorters selar men det är bara spårselen som sitter som den ska, alla andra dras snett av tyngden från linan.

Lägger in bilder på de vanligaste :p

IMG_9436.jpg

IMG_4493.jpg

IMG_7967.jpg

IMG_4273.jpg

Jag letar dock efter en "kortare" Y-sele om där kopplet knäpps uppe på ryggen istället för bakom hunden. Det blir lite lättare att ha kontroll vid hundmöten då.

Håller helt med dig. Selarna med ett band tvärs över bogen sitter i princip aldrig där de ska :mad:

Men jag måste fråga, vad menar du med "knäpps uppe på ryggen istället för bakom" ??

Såna här är så snygga tycker jag! Träffade en svart greyhound häromveckan, en otroligt vacker tik som det bara strålade om. Hon hade nåt liknande på sig och hon såg ut som en riktigt primadonna! Det blingade om halsbandet i vårsolen och det var så snyggt mot hennes helsvarta blanka päls. :laugh:

Just nu så har jag mest stryp eller sele.

använder enbart stryp på han för det går värkligen inte att korrigera han i sele eller halv stryp när vi möter en annan hund, spec hanhundar. och jag använder stryp vid lydnads träning.

Vad menar du med att det inte går att korrigera i sele eller halvstryp?
Har man ett inlärt stopp-ord spelar det väl ingen roll vad hunden har på sig?

Men behöver man hålla emot, för att hunden struntar i stopp-ordet, tycker jag att man får mer kraft att hålla med en sele.

Vi varierar. Hon har ett vanligt halsband med knäppe, ett nomehalsband (ett halvstryp som inte stryper utan bara är "lagom stort" i fullt "strypläge"), en promenadsele och så en spårsele.

Hennes vanliga halsband är snyggt och diskret:
main.php

Selen är av samma märke men tyvärr inte en Y-sele som jag skulle vilja ha:
main.php

När vi spårar har hon en björkissele:
main.php

Och så nytillskottet som är mitt absoluta favorithalsband :love:
51.jpg

Senast ändrad:

Vanligt halvstryp små promenader eller när vi går i stan hälsar på folk i deras hem :grin: snygga halsband från Mixdesign så klart :love:
halsband-002_33421680.jpg

halsband-003_33421717.jpg

halsband-005_31153314.jpg

Oh de bästa
halsband-005_33421744.jpg

Sen använder jag nomeselarna när vi kör så klart men även på långvandringarna då jag sätter dem i midjebältet jäkligt effektivt

Senast ändrad av en moderator:

Har du testat såna som är speciellt för vinthundar alltså? inte ens dessa sitter`?

Verkar vara knepigt att öht hitta vinthundsanpassade prylar... Men nu när jag snart är nere i Sthlm igen (jag sitter på tåget nu :banana:) ska jag kolla i alla djuraffärer jag kan komma åt. (jäklar vad hundarna kommer få miljöträning)

På kopplade promenader har vi hurta halvstryp, lite bredare fodrad variant
Lösa promenader i skog o mark o även på spår använder vi en bröstsele
den använder vi också i stallet när vi vet att det är mycket folk o hon kan behöva sitta i koppel en stund medans man grejjar med hästen

Sen om man ska gå nånstans där det är mkt hundar och hon verkar väldigt energisk för dagen så är det kedja, litar inte hundra på att ett tygg halsband håller för en 30 kilos svansviftande o studsande köttbulle:o:angel:

Fördelen med sele som jag tycker är att det är bekvämare för hunden, nackdelen är väl just om man har en liten tyngre hund som är glad i andra hundar säkert samma med hundar som e arga på andra hundar :P

Jag använder halvstryp på alla mina, de äldre har halvstryp med fuskläder på insidan för att det sliter minst på cresten av de material jag provat. Valpen har ett halvstryp med fleece, mest för att jag inte har tagit tag i att beställa ett likadant som dom andra åt honom :p

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 443
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
41
· Visningar
1 377
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Någon som ska till Elmia hund i helgen? Jag funderar löst på att åka dit på lördag men hittar inte svar på mina frågor på hemsidan. Jag...
Svar
3
· Visningar
214
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Min lilla omplacering är en kvick och spänstig sak - hoppar med lätthet över våra boxdörrar i stallet till exempel. Jag har en helt...
Svar
14
· Visningar
997
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Klippmaskin
  • Oseriös avel 2023