Halsband/Sele?

Red_Chili

Trådstartare
Fick (åter igen) lite tankar i mitt huvud för några dagar sedan och tänkte kolla var ni står i frågan ang halsband och sele på hunden.

Jag stod och väntade på tunnelbanan med min hund när någon gammal dam kom fram till mig och frågade om hon "fick klappa på den söta valpen". Inte för att hon är en valp, men unghund. I alla fall så fick hon det, för hon verkade vara snäll.

Efter att ha klappat lite på min hund så började hon skälla på mig :eek:
Jag var tydligen väldigt elak som hade halsband på min hund. Sele var det enda rätta ansåg hon. Det var snällare när de drar för annars får de ont i halsen.
När jag då berättade att min hund faktiskt inte drar i kopplet så sa hon att det inte spelade någon roll. Halsband var elakt.

Jag har då ett s.k. "vinthundshalsband" på min tjej, ett väldigt brett halsband som jag hört att ska vara "snällare" än smala.

I alla fall; vad kan det bli för skillnad på hunden om man har sele mot om man har halsband. ÄR halsband "elakare" än sele och är breda halsband "snällare" än smala?
Jag har hört så många olika teorier om det där så att jag inte längre vet riktigt vad jag ska tro.

Vad säger ni, bukefolk?

Sv: Halsband/Sele?

dumma människor som lägger sig i!!:mad:
jag tycker inte att det spelar någon roll vad man har, halsband eller sele hunden ska endå inte dra..

men ett smalt halsband borde ju vara mer obehagligt eftersom det borde "skära in i halsen än ett brett!
selen använder jag när min hund får dra, typ som pulka och så.. har den även vid spårning, men aldrig när jag är ute och går..

Beror nog på rasen. Min bror hade en samojed som gick i halsband och gick fint. Sen köpte han en sele till henne, då började hon dra så in i vassen.

Jag använder både sele och halsband på min tik....tycker faktiskt halsbandet funkar bäst....nu är hon inte dragig, men tycker ja kan "styra" lättare med halsband....svårt att förklara....men ja föredrar halsband....

//Domino_s

Visst är det jobbigt med människor som lägger sig i... Men tja, ibland kan det väcka lite tankar hos en själv.

Jag har inte sett någon anledning till att byta till sele (och sedan är det jäkligt svårt att hitta passande sele till vinthundar) och kommer fortsätta med halsband tills att jag får bevisat för mig att något annat är bättre.

Samma sak sa en tjej till mig en gång, hon hade sele på sin hund och jag var ju så taskig som hade halsband för det är ju sååå skadligt osv.

Ja sa att jag löste problemet redan i valptiden, jag lärde min hund att INTE dra i kopplet.

Jag har dock sele på min lilla, detta eftersom att han brutit nacken och får därför inte ha halsband.

en välsittande sele är snällare mot hundens nacke, men om hunden inte drar spelar det liksom ingen roll.

När jag var i hundaffären och skulle köpa ett sele till min valp så avrådde dom mig från det, pga hunden bygger "fel" muskler om den går i sele enligt expediten. :confused: Nu köpte jag selet i alla fall, för jag använder det dels som reflex på valpen när det är mörkt, dels som säkerhet när vi är ute och miljötränar i trafik - jag har kopplet fäst i halsbandet men sedan trätt genom selets ring för att han inte ska kunna krypa ur halsbandet. Jag förstår faktiskt inte riktigt varför hunden skulle bygga fel muskler av att ha ett sele på sig? Spårhundar har väl ofta sele när dom jobbar - bygger dom fel muskler då?

Nej, inte automatiskt, men om hunden drar så gör den det. Den kan lägga mer muskelstyrka i en sele än i ett halsband eftersom det inte är obehagligt att dra i en sele då den sitter bekvämare än ett halsband.

Den tränar då bara upp sina muskler.

Om den inte drar så spelar det ingen roll, då bygger den ju inte upp muskler. Fast å andra sidan, varför då ha sele? (Om man inte som du har ett "icke-dragrelaterat" syfte med selanvändningen)

Senast ändrad av en moderator:

Jag använder halsband på båda mina

På den lilla har jag det av anledningen att hon skäms, så in i norden av att ha både sele och täcken av alla dess slag på sig (oavsett hur mkt vi försökt att träna bort detta). Enda selen hon köper utan att se ut som hon fått stryk är nomeselen, men den använder vi ju när vi spårar

På den stora har jag halsband för att jag vill behålla signalerna från selen.. Det är en hund jag jobbar mer med och även tänkt att tävla lite. Jag vill att han ska veta att när selen kommer på, ja då är det spår som gäller.

Breda halsband anses ju vara snällare än smala då de fördelar trycket över en större yta. Smala halsband har många som har starka / stora hundar eftersom de är skarpare och ger mer "kontroll".

Jag använder själv sele på mina hundar vid alla tillfällen utom träning av rally- och tävlingslydnad. Olika selar vid olika typer av jobb i övrigt. Jag anser att selen måste vara bekvämare för hunden eftersom den slipper påfrestningen i nacken plus att den kan vända och vrida huvudet utan att något "tar emot".
Drar hunden inte i kopplet alls kan jag dock inte se att det skulle vara någon skillnad på sele eller halsband. Belastningen blir ju isåfall ändå noll...

Jag hade skällt ut kärringjäveln! Ursäkta språket, men kärringen hade fått sig en redig åthutning om det hade vart jag. Du vet väl vad som är bäst för din hund eller?
Sele kan också vara "elakt".... Dressyr/antidrag-sele kan skava nåt så fruktansvärt.

Jag använder halsband på min hund, eller oftast bara ett retriverkoppel, med en ögla runt halsen.
Går jag ut med henne någon annanstans än hemma har hon ett halsband med telefonnummer på sig om hon är lös.
I mörker har hon reflexsele, men jag fäster aldrig kopplet i den. Fäst i selen är hon bara när vi tränar spår.
Hon drar aldig i kopplet, utan jag har nästan det motsatta problemet, när vi spårar stannar hon om jag ens råkar nudda linan.

Jag vet flera som använder sele för att hunden drar, men jag tycker att det är lite konstigt att man gör det lättare och skönare för hunden att dra i stället för att lära den gå ordentligt i koppel.

Jag brukar säga att om hunden drar så är sele bäst, då lägger de korppstyngden i något större än ett halsband. Dock är det inte okej att dra, men man får inte en hund att sluta dra på en dag heller (om man inte är väldigt duktig vill säga). Ser inte att halsband skulle vara dåligt på något sätt annars.

helt ok med båda.
Jag kör sele på staffen, men mest för att han är en utställningshund. så när han har halsband e de utställning eller utställningsträning som gäller å inget annat.
På dvärgpinschern har jag ett brett mjukt halsband. han hatar "knäppljudet" som låter när man stänger selet, och jag e för lat för att hålla på med vanliga spännen=)
Ingen av mina hundar drar...

Det beror ju på hunden, min gamla hund har jag sele på då han alltid får fettknölar runt halsen och ett halsband som ligger emot skaver.

På valpen har jag också sele för att han är väldigt duktig på att få av sig halsbandet i de mest dumma (livsfarliga) situationer.

Ingen av dem drar varken mer eller mindre beroende på vad de har på sig utan det är mest av praktisk betydelse.

Sen är det reflax på selen, något jag uppskattar då de syns bättre än med bara reflex på halsbandet.

Tanten tyckte nog det såg elakt ut då hon sett hundar "hänga" och flämta i halsband men aldrig i sele:smirk:

Inget att bry sig om med andra ord;)

Kan inte riktigt fatta varför det har blivit så populärt med selar?? Hunden ska ju inte dra i kopplet, och gör den det så borde man kanske ta tag i problemet i.st.f att skaffa sele?
Hundens instinkt att överleva och att inte skada sig i onödan är förmodligen så stark att den inte självmant stryper sig i halsbandet eller drar tills nackkotorna går av....

En hund tänker nog inte likadant som oss människor.
Har hunden ont försöker den förmodligen fly = dra ännu mer.
Sen så kanske inte själva dragandet är så skadligt. men när husse eller matte tröttnar å rycket till i kopplet så blir de nog lite skada på luftstrupe, matstrupe och allt annat som ligger ytligt i halsen...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 685
Senast: fixi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 614
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Några av mina vänner har lite olika hundproblem och jag är nyfiken på hur ni skulle lösa dessa. Hur skulle ni råda dem? Familj med två...
2
Svar
22
· Visningar
3 654
Senast: Frost116
·
Hundträning Jag har en chihuahua hane på 4 år som sen valp varit försiktigt och osäker och alltid behövt mycket stöd. Har i vissa situationer blivit...
Svar
2
· Visningar
1 103
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit