Halsband eller sele till engelsk toy terrier?

Harbor

Trådstartare
Vi funderar på vilket som är bättre över lag att använda, halsband eller sele? Dottern sa att man absolut inte ska ha sele på valp. Men varför? Kan någon förklara detta?
Läste i "Härliga hund" att hund-fysioterapeuten rekommenderar sele till de flesta hundar, och visst känns det väl trevligare än en strypsnara runt halsen.

Sv: Halsband eller sele till engelsk toy terrier?

Jag använder sele, speciellt innan valpen har förstått vad som förväntas när den är kopplad. Vill minimera skaderisken av plötsliga ryck och annat som garanterat uppstår med en liten orutinerad unge i andra ändan av snöret;)

Använder sele så ofta det går, både på valp och vuxen hund.
Och ja, sele är skonsammare för kroppen särskilt hos en ung individ. Förstår inte varför man inte skulle använda det bara för att hunden är valp?

Även jag har sele på valpen. Det är mycket skonsammare!

Familjens ena hund som har haft problem med ryggen och nacken får inte ha något annat än sele numera. Vår vet. anser att selen är skonsammare för hennes nacke och rygg än vad ett halsband är. Så förstår inte varför man inte ska kunna ha sele till valp.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 337
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 561
Senast: anna_panna
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 999
Senast: Cattis_E
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 516
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv