M
Meanwhile
Hundarna är mina, mitt ansvar och jag som gör jobbet, men i familjen finns ju trots allt en husse också. Han klappar hundarna emellanåt och släpper ut och in dem från hundgården och så. Nu till min fråga: unghunden är rätt så livlig och vill gärna skälla och hoppa när någon kommer hem till oss. I vanliga fall har jag järnkoll på det. Sätter honom och tolererar inga dumheter. Men när husse kommer hem är det lite svårt att känna vad som är rätt för mig att göra. Husse har inte så bra koll på varken hundars eller sitt eget kroppsspråk så han kan t ex ryta "nej" och nypa tag istället för att ignorera felet och uppmuntra det rätta beteendet. Undrar om någon kan se det hela framför sig och komma med en förlösande kommentar? Snacka med husse tror jag är lönlöst, han fattar inte hund. Det resultat vi vill ha är ett par skall när bilen kommer, sen ska det vara tyst och att hundarna kommer och hälsar lugnt utan att skälla och hoppa. Jag är ju inte alltid hemma när husse kommer hem och det gör det hela lite svårare.