Hälsa på husse

M

Meanwhile

Hundarna är mina, mitt ansvar och jag som gör jobbet, men i familjen finns ju trots allt en husse också. Han klappar hundarna emellanåt och släpper ut och in dem från hundgården och så. Nu till min fråga: unghunden är rätt så livlig och vill gärna skälla och hoppa när någon kommer hem till oss. I vanliga fall har jag järnkoll på det. Sätter honom och tolererar inga dumheter. Men när husse kommer hem är det lite svårt att känna vad som är rätt för mig att göra. Husse har inte så bra koll på varken hundars eller sitt eget kroppsspråk så han kan t ex ryta "nej" och nypa tag istället för att ignorera felet och uppmuntra det rätta beteendet. Undrar om någon kan se det hela framför sig och komma med en förlösande kommentar? Snacka med husse tror jag är lönlöst, han fattar inte hund. Det resultat vi vill ha är ett par skall när bilen kommer, sen ska det vara tyst och att hundarna kommer och hälsar lugnt utan att skälla och hoppa. Jag är ju inte alltid hemma när husse kommer hem och det gör det hela lite svårare.

Sv: Hälsa på husse

Varför inte bara låta husse göra precis det han gör. Jag säger också nej och nyper till en hund som blir för uppspelt och närgången.

Husse här hemma i huset är inte heller jääätteduktig på hundar och kroppsspråk. Dock har hundarna lärt sig och gör skillnad på husse och matte :grin:

När jag är hemma vet dom precis vad som förväntas och vad man gör och inte gör. När husse är hemma så kan dom vara lite odrägliga utan att det är hela världen. så pjaa... mina gör skillnad och vet när av vem och vad som förväntas av dom. Och jag har aldrig haft några problem med det.

Varför inte bara låta husse göra precis det han gör. Jag säger också nej och nyper till en hund som blir för uppspelt och närgången.

Jo, fast du vet ju när du ska göra det och när du ska ignorera. I vårt fall "belönar" husse uppmärksamhetssökeriet genom att ge uppmärksamhet åt fel beteende. Men det kanske inte är hela världen.. det bara kliar så i mig när han gör sådär. Och jag ser ju att skällandet och hoppandet blir mycket mera utdraget.

Men ni bör väl kunna prata om det om du upplever det som ett problem? ge han konkreta tips för hur du vill att han ska hantera hunden i hälsnings-momentet, om du tycker dagens varianter påverkar hundens uppfostran eller er vardag.

Ha hundar och husse åtskilda när husse kommer hem, och ingen släpps ut förrens det är knäpptyst.

Tycker husse att det är ett problem?

Om inte så skulle jag låta det vara, även om fingrarna kliar. I mina ögon är det inte hela världen.

Tycker husse att det är ett problem?

Om inte så skulle jag låta det vara, även om fingrarna kliar. I mina ögon är det inte hela världen.

Han tycker inte om skällandet men ser inte sin bit i det hela. Jag tänkte att utifrån er respons hitta en ide om hur han kan göra istället.

ge han konkreta tips

Jag tänkte göra det när jag har ett konkret tips, så att det inte bara blir att jag tjatar och anklagar honom för att göra fel. I all uppfostran måste man veta vilket beteende man vill belöna och förstärka.. och det gäller ju även gubbar man har levt med i 30 år..

Säg att han ignorerar hunden tills den är stilla? De lär sig fort att de bara får hälsa när de är lugna.

:rofl:
*ser husse framför mig, sittande instängd i sovrummet och väntar på att bli utsläppt*
:rofl:

Jamen varför inte...:D

Till TS, ett konkret tips: Lär hundarna sitt, som är ovillkorligt. Du sitter och förblir sittande tills du andas normalt, då släpps du ut. (Hundarna alltså, hussen kan få gå ut ändå...)
Alt. "Gå och lägg dig" som funkar i alla väder, även om man är en hoppig och lycklig hund.

Klart du ska förklara och lära husse. Hussar kan också lära sig :D
När jag träffade min man så hade han en hund, men kunde inte mycket om hund.
Intresset har kommit med tiden och nu är han en riktig hundmänniska, men funderingar och tankar.
Inte hundmänniska så han tex vill jobba med hundarna, men de ska fungera här hemma mm.

Jag har trimras, han är jätteduktig på se om jag behöver ta lite där eller här när han sitter på avstånd och ser vad jag gör. Håller på med avel och har också många vettiga funderingar när jag planerar en kull. Så hussar kan :love:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 730
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 457
Senast: Trassel12
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 111
Senast: Liran
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka