Hals opererad!?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Simpsons
  • Startdatum Startdatum
S

Simpsons

Hej kanske den ligger helt fel.

Jag har ett varmblods sto som är opererad för hals problem, (struplocket). Någon som har någon erfarenhet om detta? Och hur dom har presterat efteråt i tävling?

Sv: Hals opererad!?

Har haft tre passhästar som halsopererats och dom har funkat på bana å tävling efteråt:)

Hej!
Kann man se om hästen har blivit opererat för detta? Jag har ett gammalt travsto som har ett konstigt "hål" på vänstar sida av halsen, sidan om struban... undar vad det är....:confused:

Jodå tyvärr har jag erfarenhet:devil:

Den ena har vi varit tvungna att avliva pga misslyckad ope o den andre är det ingen skillnad på.

Den enda som är nöjd är väl han som utförde operationerna,han vart ju nästan 30 000 kr rikare.

Vi hade en, som fick en teflon insprutat(2001). Den misslyckades... fick göra om den, på en ny klinik.Men hon blev aldrig bra, kom i 1.45 tempo så hostade hon & rullade över. Ridhäst är hon nu... Men har varit med om flertalet lyckade operationer inom jobbet. Ingen blev dock världsstjärna :angel:

Hej....Har både bra och dåliga erfarenheter....
En kille i Italien opererar med laser....Och hästarna blir kanonbra efteråt.....
Min fina kille Furio Diamant är halsopererad och han har lite rethosta men inget allvarligt....Han e en ny häst efter detta...Joggade 14,4 på Hd senast....

Kramar på er

Vad innebär det att hästen får en teflon insprutat:confused: ?

En "vanlig" operation hos travhästar är att man ändrar det S k "Gomseglet". detta gör man för att hästen frå problem med ett sladdrande gomsegel och i sig sänker andningsförmågan o då bl a återhämtningen samt att hästen kan kväva sig (ganska lätt förklaring).
ett förslag på vad det kan vara.

Tefloninplantat heter det, de lägger in teflon i struplocket på något vis, för att få struplocket att fungera korrekt igen!

Vår häst är det gjort på, det verkade fungera i ca 1 år, blev sedan sämre och då visade det sig att hon utvecklat entrapment (slemhinneveck som stör struplockets funktion), inte alldeles ovanligt att de gör de efter gomsegel/struplocksoperation, blev ny operation, det blev bra, men sedan pajade ett gaffelband bak. Nu är hon avelssto.

Har hört talas om ett par hästar som efter sina halsoperationer fått lov att sluta sina dagar, då de inte ens fungerat som haghästar.

Jag skulle nog inte låta operera någon mer häst med dessa metoder, många gånger kan lång vila, ständig utevistelse osv få dessa symtom att gå över, jag tror att det många gånger orsakas av att hästarna tränar/tävlar med infektion i kroppen och då kan gomseglet vara förslappat, en förslappning som då blir mer eller mindre kronisk, hade de fått vila under infektionen hade troligtvis förslappningen gått tillbaka av sig självt.
Sen finns det nog några fall där operation är befogat också.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
983
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 362
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V