Halmstadbor , hallå!

Leoni

Trådstartare
Hur pass svårt är det att få tag på en hyrelägenhet i Halmstad? Vilka områden är bra och vilka vill man undvika? En personlig preferens såklart, men om man vill undvika slitna områden mend hög kriminalitet och arbetslöshet - om det ens finns där..

Det är hyfsat svårt, Andersberg är det område som har sämst rykte mig veterligen. Men jag har bara bott här lite mer än 1 1/2 år.

Vad vill du ha nära till? Ska du plugga?
Det är, så vitt jag vet, enklare att få lägenhet i södra/östra delarna av staden.

Jag hyrde studentlägenhet av HFAB på Nyhem och det var inte så svårt att få. Stog i kö ca 6 månader, men det hat säkert blivit längre köer. Det finns även en del mindre hyresvärdar/privata värdar som kan vara enklare att hitta lägenhet hos (Alkelius, stena fastigheter osv). Är det dessutom så att du ska plugga och bo någon annanstans under sommaren går det att hitta rätt bra boende som är sommarboende och hyrd ut under vintern.

Jag hade väl kanske inte valt Andersberg i första hand, men mina kursare som bodde där trivdes bra (och min invändning är mest för att jag trivs bättre där det är lugnt och tyst på nätterna så Centrum/studentområden är minst lika jobbiga att bo i för mig :D). Men det var några år sedan så jag vet inte om det har blivit bättre eller sämre.

Hfab släpper direktlägenheter på tisdagar och torsdagar, dessa lottas ut så köpoängen är inga problem där. :)
Förr var det så att när dessa släpptes var det de 5 första som anmälde intresse också de som fick erbjudande - oavsett köpoäng. Är det fortfarande så eller lottas det bland alla?

Undvik Andersberg!
Även Vallås och Linehed efter det.

Jag skulle kolla på Nyhem, Gamletull, Rotorp, kärleken/Sofieberg, söder och precis i utkanten mellan centrum och Nyhem. Det går nog som centrum misstänker jag men är inte mitt i smeten.

Stena fastigheter finns inte längre i Halmstad. Crendo fastigheter köpte upp dom och har numera deras gamla lägenheter på Andersberg och Nyhem.

Hur är det med områdena i närheten där? Typ Snöstorp och Gustavsfält?

Snöstorp är bra. Gustavsfält är okej, men ligger ju hyfsat nära både Andersberg och Linehed och därför skulle jag undvika det. Ett helt okej ställe att bo på ett tag men inte för tid och evighet. Det är väl östra delen av Gustavsfält som gränsar mot dom områdena, så tipset är att kika i andra änden och där är det okej att bo, där ligger det nära Nyhem och Nyatorp, som också är ett helt okej område.

Förr var det så att när dessa släpptes var det de 5 första som anmälde intresse också de som fick erbjudande - oavsett köpoäng. Är det fortfarande så eller lottas det bland alla?
De ligger ute mellan 19 till 20. Så alla kan ansöka och sen lottas 5 av dem till visning och så :) är ändrat för någon månad sedan.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hjälp. Har examinerande redovisning och ska då även ge respons på någon annans arbete. Texten jag har fått är tyvärr inte så bra...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 763
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 035
Senast: Wingates
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 128
Senast: Thaliaste
·
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 754
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar