Halmpris höst 2011?

-Catherine-

Trådstartare
Japp, som rubriken avslöjar: Vad kostar halmen i höst?

Halmskörden har ju milt uttryckt varit ojämn i landet denna höst, på ett flertal ställen har det ju inte ens gått att skörda spannmålet pga blöta.
Oron har legat som en klump i magen på mig under hösten, jag vill verkligen kunna få tag i halm till hästarna för jag tycker att spån är såååå trist.

Igår meddelade då "min" snälle bonde att han kunde släppa tre storbalar till mig, äntligen lossnade den otäcka klumpen :)

Nu tycker jag att priset jag betalade var rätt humant, men åsikterna om detta är lite varierande beroende på vem man pratar med så jag blev lite nyfiken på vad som generellt sätt anses vara ett "humant" halmpris detta eländiga halmår.

Vad betalar ni för halm? Vete, havre eller kornhalm? Storbal eller småbal, analys eller ej? I vilken del av landet befinner ni er?

*nyfiken Catherine*

Sv: Halmpris höst 2011?

Här i Värmland betalar jag 250:- för en storbal med havrehalm, mycket bra kvalitet och ett mycket bra pris tycker jag.

Nu har jag bara "ätehalm" men betalade 5 kr småbalen, kornhalm. Ingen analys, ser fin ut och luktar jättegott. Är jättegod enligt hästen.
Tyvärr köpte jag bara 30 balar, ångrar att jag inte tog minst det dubbla.
I nordvästra skåne.

3.5 kr/kg betalade jag för fjolårshalm.
Nu får mina klara sig utan halm för det priset tycker jag är lite väl tilltaget för att jag ska ge mina det (fodrar med).

*hugger egen knapp*

Det låter som att det kan variera lite med priset då alltså, det är ju en viss skillnad på 1,25 vs 3,50 (+moms?)kr/kg.
Här hos mig i norra hälsingland (kusten) ligger cirkapriset för en storbal ströhalm (ca 200kg) runt 200kr (inkl moms). Vill man ha foderhalm så får man nog vara beredd att hosta upp några kronor till.

3,50kr/kg är väl saftigt pris för att jag skall känna att det är ok, men så använder jag iofs inte halmen till foder utan till strö, mina hästar vägrar att äta halmen (tyvärr).

jag betalar 305 kr + moms för storbal, i norrlands inland. Vet inte vad den kan väga dock... 200-250 kg skulle jag gissa.
vet dock inte vad halmpriserna legat på här uppe då jag inte haft halm tidigare medan jag bott här... när jag var yngre fanns det inte ens halm i norrland :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka