Halmpris 2024

Fiorano

Trådstartare
Var ligger priset på halm i dina krokar? Förra året blev det ett uselt halvår här uppe (Västernorrland) och halm blev svårt att få tag på. Vet de som betalade uppåt 9kr/kg eftersom det transporterades från Skåne...

Det verkar vara ett bättre år i år så är lite nyfiken på pris!
 
Förra året gick det inte att få tag på häromkring då det var för blött, men åren innan betalade vi 600-700kr per bal (stor rundbal).
Känns som att det blir ett svårt halmår i år också här i Västerbotten då det regnat varenda dag senaste månaden i stort sett.
Är nog någon vecka kvar här innan de är dags att tröska.
 
Var ligger priset på halm i dina krokar? Förra året blev det ett uselt halvår här uppe (Västernorrland) och halm blev svårt att få tag på. Vet de som betalade uppåt 9kr/kg eftersom det transporterades från Skåne...

Det verkar vara ett bättre år i år så är lite nyfiken på pris!
Vi ligger kvar på 1.50/kg :D (köper 10-kgsbalar av bönderna vi hyr stallet av).
 
Förra året var priset i maj 4 kr/kg - på hösten låg priset på 8kr/kg (småbalar). I år har de inte börjat tröska här ännu. Jag bor på västkusten. Var i Simrishamn i helgen och där var de mitt i skörden och det fanns massor med halm :)
 
här i skåne finns det otroligt fin halm! Tycker priserna hållt sig ganska "normalt", 16-25 kr för 10 kgs bal, rundbal 200-250 kg på typ 300-400 kr (400 om man vill ha balen plastad). I år får jag nog 100 småbalar gratis pga tjänster och gentjänster men vet ej ännu.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 138
Senast: Shixle
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 290
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 751
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 989

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp