Halmpellets

Sv: Halmpellets

Skulle du kunna pma mig var du köper? Tänkte gå över till halmpellets snart men bara hittat säckar runt 70 kr..

Såg att någon skrivit om eldningspellets tidigare, har en bekant som beställde halmpellets till sina hästar. Efter några veckor kommer en av hästarna in med mugg från hagen, det tas om hand efter konstens alla regler. Dagarna går och muggen förvärras avsevärt varför veterinär tillkallas, behandling sätts in, resultatet uteblir men dessvärre försämras hästen ännu lite ytterligare och nu är det verkligen kris.

Hästen tas in på klinik, man tar alla prover som tänkas kan och man avslutar även proceduren med ett skrapprov på drabbat område. Döm av allas förvåning när man hittar petroleum rester i karlederna. Jo hon hade fått tag på halmpellets som inte tillverkats här i Sverige de var ju billigt, idag köper hon endast svensktillverkat och företaget får inte ha parareell tillverkning av brännpellets. Det finns billig pellets, men som sagt man får vad man betalar för och den första provvändan blev allt annan än ekonomisk.

Jag tänker nog själv prova detta i vårt stall också, men då får det bli av en tillverkare som analyserar sin produktion och jag betalar nog hellre någon krona extra för det mot att slippa det helvete min väninna fick gå igenom för att inte förglömma hästen.

KL

Ni som har halmpellets, äter era hästar av pelletsen? Och i sådana fall, går det bra?

Jag har inte vågat prova dem för att jag inte vet hur det blir om de äter av dem så jag tar tacksamt emot svar! :)

KL

Ni som har halmpellets, äter era hästar av pelletsen? Och i sådana fall, går det bra?

Jag har inte vågat prova dem för att jag inte vet hur det blir om de äter av dem så jag tar tacksamt emot svar! :)

ja de äter till att börja med :) de felsta iaf. Min gammelhäst, han får inte ha halmpellets just nu för han åt så han satte i halen och fick foderstrupsförstoppning. Men min unghäst knaprade på några och insåg att det inte var kraftfoder och sen dess har det itne varit några problem.

jag ska tsta och blöta pelletsarna innan ajg lägger in till gamlingen, då försvinner ju det problemet.

Men håll koll när du lägger in första gången! Tillverkarna säger ju att de inte ska kunna få foderförstoppning av pelletsarna men min kuse är levande beviset på motsatsen:rofl:

Mina hästar har inte ätit alls, vare sig gammeltanten eller åringen, vilket förvånar mig eftersom gammeltanten äter allt som går:D

Jag har istället spånpellets. Då vi har ett sågverk så tar jag spån därifrån, men de tar tyvärr slut efter bara nån månad eller två. Valde då spånpellets för att de blir typ samma sak. Jag är nöjd! Man måste bara se till att strö INNAN de precis behövs, iaf när man har som jag, en lite grisig häst... Bamora är ohyggligt renlig av sig, så hon behöver 3 påsar i månaden (16 kg/st), medan Emba gör åt 5-6. Leia e hopplös,så hon står på halm..

kl
Idag har jag lagt in halmpellets i den ena boxen. Hoppas att det går bra inatt för hästen min, han blev ju super glad över all "mat"

i och med att han åt så av det. ratade till och med hösilaget så vattnade jag rejält på pelletsen. Verkade som att det inte var lika gott då när de blev blöta.

Ska bli spännande och se hur det ser ut i boxen i morgon. Om det är mer lättmockat som det står om det.

Detta fabrikat som jag fick tag på för att testa av innan jag bestämmer mig var från halmpellets.se. Vad har ni för erfarenhet av den sorten ? Bra, dålig ? Finns det någon som är bättre ?

Har precis provat en skånsk tillverkare som börjat göra halmpellets och dessa pellets faller sönder lättare och det är mer som smått smått hack. Bädden blir luftigare av dessa + att de är billigare kilopris, lokalt tillverkade (södra skåne) av halm som också den växt här nere.

Jag har också köpt hem några säckar från samma tillverkare (jag misstänker i alla fall att det är samma!) för att testa. Tycker de verkar fungera riktigt bra. Pelletsen sönderdelas lättare än jag trodde och det blir snabbt en bra bädd av det.

vad är det för leverantör. Har de så de skickar över hela sverige eller bara i skåne ?

De som jag testade nu är stenhårda pellets

Jag har bytt tillbaka till spån nu för det gick åt otroliga mängder till min häst, jämfört med de andra i stallet. Han äter ganska mycket när man lagt in nytt, även om det är vattnat. Första gången han gick in i boxen dök han ner och bara vräääkte i sig pellets :cool:

Jag tycker det går jättefort att mocka i spån så jag ser ingen skillnad på det viset. Det är väl i gödselhanteringen man normalt sett får det enklare genom att det inte går åt så mkt halmpellets, men det är ju bondens ensak och inte min.

Ja bränslepellets är billigt, men dessa bör man akta sig för då det har hänt att hästar har blivit mycket sjuka av dieselrester som finns i den typen av pellets.

Men jag har pratat med RS och de hävdar bestämt att deras halmpellets enbart är avsedda som hästströ och att de inte tillverkar bränslepellets i samma fabriker!? Jag är nöjd med deras hittills, men några dieselrester vill jag självklart inte ge mina hästar.

Ser att du håller till kring Stockholm, vore mycket tacksam för om du kunde pm:a mig om vilket märke/varifrån ni köper. :bow:

Vi har köpt av ÅF som har Bio Laga, de har separat tillverkning för hästströ och analyserar också. Men just nu är RS jätte dyra på sin halmpellets.

kl
någon frågade om hästarna äter av halmpelletsen..

Ja, mina gör det. Att den riktigt matglade skulle prova lite var jag helt säker på, men att den andra som får fri tillgång på hösilage under nätterna också skulle äta av pelletsen hade jag inte räknat med. Har använt ett par veckor nu men tyvärr blir det rätt dyrt och dessutom ofräscht om de ska sätta i sig pelletsen.
Har dessutom bara hittat pellets av den dyrare sorten; 69:-/13 kg, så tyvärr, ingen mer halmpellets för vår del :(

kl
Jag har nu provat halmpellets sen förra våren. Är mycket nöjd.
Så enormt lättmockat och man mockar ut ca 90 % skit och 10 % strö.

Vi ger 59 kr för en 13 kg påse

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 156
Senast: Roheryn
·
Utrustning Igår föll dottern av nya hästen, och jag inser att vi behöver komplettera vår garderob med en airbag. Ni som har sådan när ni rider...
Svar
0
· Visningar
270
Senast: Emma-pemma
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
39
· Visningar
3 583
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 023
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka