Halmpellets

xandoor

Trådstartare
Jag har funderat på halmpellets.
Är det något märke som är bättre eller sämre att köpa ? Är det olika priser från olika leverantörer?
Har torv nu men den ena hästen vandrar mycket, funderar på om halmpelletsen då är bättre. Blir väl inte lika smutsigt av det iaf.
Pm gärna om man inte får skriva sådana uppgifter här.

Sv: Halmpellets

Har inga priser att dela med mig av, men stallet jag står vid har bytt till halmpellets nyligen och är helt överlyckliga över hur bra det funkar! Väldigt rent, smidigt och lättmockat.

Jag har bara testat två sorters halmpellets och enligt mig är Svenska foders sort mycket bra. Sen har jag nu en blandning av halmpellets och torv och är väldigt nöjd med bädden. Torven suger åt sig ammoniakångorna. Jag tycker du ska testa med att blanda.

Jag har prövat det på mina två hästar. På den ena funkar det väldigt bra och det är lättmockat. Den andra är en pissmärr och skitgris. Skiten blir väldigt lätt att plocka ut men pisset luktar väldigt mycket. Hon vill inte kissa ute på vintern:grin:

Vi har halmpellets, jag har en riktigt gris och en lite renligare. På bägge funkar det förträffligt, jag har växelströbädd och mockar således ut allt dagligen. Lätt och smidigt.

kl
Tack för era svar.
Det låter ju som man ska våga sig på och testa det. Ska se om jag hittar någon som säljer halmpellets i värmland

Har använts svenska foders (danska pellets som heter easy bedding) och blandat med torv nu i vinter. Fungerar rätt bra men inte jättedrygt.

Dessa pellets faller inte sönder helt lätt, när de gjort det ser det ut som att man malt halmen till ett stoft.

Har precis provat en skånsk tillverkare som börjat göra halmpellets och dessa pellets faller sönder lättare och det är mer som smått smått hack. Bädden blir luftigare av dessa + att de är billigare kilopris, lokalt tillverkade (södra skåne) av halm som också den växt här nere. :bump::bump:

kl
Tack för era svar.
Det låter ju som man ska våga sig på och testa det. Ska se om jag hittar någon som säljer halmpellets i värmland

svenska foders easy beddning finns på bergvik på coop, fem påsar för 260 kr.

tror även det finns nån i munkfors?...

Mitt stall i Karlstad har blivit återförsäljare, men förhoppningsvis har du någon närmare.

kan pma adressen iafll.

Kanske kan passa på att låna din tråd till en fråga?

Mitt stall har nu halmpellets men jag tycker inte det funkar lika bra till min häst som till de andra. Hur mycket ska det egentligen gå åt per vecka eller månad? De andra fyller knappt in nånting och deras boxar är ljusa och fräscha. Själv har jag fått lassa ut en del som varit helt skitigt, blandat med bajs. Har fyllt på mer än de har men ändå ser min box ganska ofräsch ut om man jämför...

Självklart går det bra :)
Är själv intresserad av all info man kan få.

kl
Vilka fabrikat använder ni ? Är det någon som är bättre eller sämre ?

Vårt stall har gått över från torv till halmpellets och det visade sig vara en riktigt bra bädd som också är väääääldigt lättmockat! Inte bara att det är lätthanterligt utan mer ekonomiskt än torv då en säck kostar mellan 45-49 kr/säck beroende på var du köper den:)

Åh, det var billigt. Var köper ni då ? Fabrikat ?
Pm gärna om man inte får skriva det här. Jag har tittat runt lite och de priserna jag sett hittills ligger mellan 60 - 70 kr

Om jag får ge dig ett råd när du ska köpa, då är det två frågor du ska ställa.
Först ska du fråga om de analyserar halmen och färdig produkt, blir svaret nej så ska du börja dra åt dig öronen. Du ska också fråga om de tillverkar bränslepellets på samma fabrik, om så är fallet välj ett annat märke.

Tack för de råden. De tar tacksamts emot :bow:

Har du något märke som du rekommenderar?

Vårt stall har gått över från torv till halmpellets och det visade sig vara en riktigt bra bädd som också är väääääldigt lättmockat! Inte bara att det är lätthanterligt utan mer ekonomiskt än torv då en säck kostar mellan 45-49 kr/säck beroende på var du köper den:)

Skulle du kunna pma mig var du köper? Tänkte gå över till halmpellets snart men bara hittat säckar runt 70 kr..

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 156
Senast: Roheryn
·
Utrustning Igår föll dottern av nya hästen, och jag inser att vi behöver komplettera vår garderob med en airbag. Ni som har sådan när ni rider...
Svar
0
· Visningar
270
Senast: Emma-pemma
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
39
· Visningar
3 583
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 023
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka