Halmpellets

Status
Stängd för vidare inlägg.
G

Gabriel

Hej!
Nån som kan berätta lite om halmpellets? Fördelar/nackdelar, kostnad mm... Svårt att få tag i? Ja, allt ni kommer på! :)

Sv: Halmpellets

Hej!
Nån som kan berätta lite om halmpellets? Fördelar/nackdelar, kostnad mm... Svårt att få tag i? Ja, allt ni kommer på! :)
Jag bytte till halmpellets i år för att testa. Jag byter inte tillbaka till något annat kan jag säga. De två renliga hästarna hade det inte haft någon betydelse egentligen om jag använt torv, spån (som jag haft tidigare) men den som tidigare har varit mest grisig har funkat väldigt bra på halmpellets istället. Halmpellets ligger mer still tycker jag och det gör att den grisiga hästens kiss och bajs nu ligger mer still sas. Mycket lättare att mocka alltså. Man får dock fluffa upp ytan ett par gånger i veckan så att inte ströet packar sig för mycket. Men jag låter bli att lufta bädden ända ner till golvet utan låter en ca 5 cm skorpa vara orörd. Min halmpellets kostade 75 kr/säck (20 kg). Kan tyckas skitdyrt, men det går åt ca två säckar på en tre-fyra-veckorsperiod,(till grisen, en säck per månad till de renliga) och då är man ju nästan på samma prisnivå som med packat spån eller torv. Jag får pellets levererad av samma företag som jag hyr gödselcontainer hos. Hur lätt det är att få tag i hos dig vet jag inte.

Sv: Halmpellets

Jag ber dig göra en sökning på ordet halmpellets, dels i detta forum hästvård samt även hästmänniska. Du kommer att få mycket läsning och därför stänger jag just denna tråd då en tråd om strömedlet inte ligger så långt ner på listan.

Boj/moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 162
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 941
Senast: Missemus
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 170

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka