Halmpellets.. Vad göra

O

ollebull

Har en liten fundering om att prova med halmpellets.
har nämligen hört att det skall vara så bra, har en tillverkare inte allt för långt bort från mig. vad tycker ni? skall man prova lite nu denna säsong så man vet vad man ska ha nästa år.

Sv: Halmpellets.. Vad göra

Prova kan du ju alltid göra.
Tycker du att det fungerar bra får du väl jämföra priser och väga för- och nackdelar med olika strömedel innan du bestämmer dig.

Har köpt in 10 "påsar" så ska prova det nu i årsskiftet.
har haft det på praktiken & tycker det är väldigt lättskött.
Lätt att mocka & lätt att strö.
Dock så packar det sig rätt mkt i hovarna så är "jobbigare" att krattsa än t ex spån.
Påminner om torv men är lättar att mocka, fräshare i boxen & blir inte lika packat.

När jag köpte det så sa hon i affären att det sägs att det var dyarare att köpa in *första gången* men blir billigare i längden :)

KL

Vi la in halmpellets i boxarna i början av oktober. Fungerar kanon på bäddar.
Tänk på att inte mocka ut kissfläckarna för bädden behöver den fukten.;)
De som mockar ut fläckarna upplever att deras bäddar dammar mycket...

Vi började med att vattna lite på pelletsen när vi la in den så att den delade på sig.
Börjar det att damma är det likadant att man vattnar lite försiktigt då och då tills den slutar att damma så småningom.

Vi började med att lägga in 120kg första gången i en normalstor box.
Det tog säkert en och en halv månad innan vi behövde fylla på den för första gången.
Nu fyller jag på när den blir blöt och det är ungefär med en och en halv veckas mellanrum.
Då lägger jag in ca 20 kg där det är som blötast.

Två av våra inackorderingar hade halmpellets förra vintern/våren. Men de mockade precis som "man gör" med exempelvis spån, alltså vände på hela bädden och grävde igenom allt, och det blev SÅ jäkla dammigt. Har en dammkänslig häst i stallet så vi sa ifrån att de inte fick använda detta längre.
Nu har vi dock halmpellets på jobbet och sköter man det rätt så är det kanon. Kändes som vi blivit frälsta när vi slapp böket och stöket med stora rundbalar halm som skulle köras in, ströas och sen sopas :D Det kräver dock att det blir lite av en bädd av det, att man inte mockar ut allt kiss hela tiden för som någon sa innan, bädden behöver fukten för att inte damma. Vi gör också så att vi sprider ut det strö som blivit blött under vattenkoppen. Det är ju inga mängder men det hjälper ändå att hålla dammet nere.

Någon som kan hjälpa mig, har lite små panik:crazy:

Jag la in halmpelletserna igår em.
Bara hällde ut dem i boxen.
Skulle ta in hästen senare på kvällen & då var det fortfarande bara pellets på golvet:confused:

Där jag har jobbat så har vi bara lagt ut det, sen efter ett par timmar så är det söndersmulat.

Nu fick jag strö halm ovanför för hästen kunde ju inte stå hela natten på bara pellets.

Nu på morgonen så var det fortfarande bara pellets.

Hur ska jag göra?
Kan det vara för kylan?
Någon som har ngt bra tips?

Du skulle väntat på att hästen smulat sönder alltihop. Det kan ta ett par dagar/nätter.
Med halm ovanpå tycker jag att du missar fördelarna med halmpelletsen.

Det tar ett par dagar innan det smulats sönder, nu har du ju nästan förstört bädden med att lägga halm över.
Vattna lite med en kanna med stril på så smulas det sönder fortare.

Kl

Har nu haft halmpellets sen den 20 december och jag är ruskit nöjd, nackdelen är dock att det dammar lite när man mockar men inte så farligt ändå...Det tog lite över en vecka innan pelletsen började smulas sönder, nu är bäddarna riktigt fina och fluffiga. Pelletsen går inte sönder av sig själv och speciellt inte på en dag...Tyckte också att det såg hårt ut för mina pållar men de fick gott stå inne på det och trampa sönder det. Nu ligger dom båda och sover varje gång dom får gå in. Jag tycker halmpelletsen är guld värd!

Det såg inte så skönt ut för hästen att sova på pellets.
Försökte idag att få bort all halm. Får forstätta tills allt är borta.
Kan ju inte vara så farligt med lite halm ovanför?

Kan ju inte vara så farligt med lite halm ovanför?[/QUOTE]

Naturligtvis är det ej farligt med halm, men det tar till stor del bort fördelarna av pelletsen. Och det är väl fördelarna du vill åt?

Mitt tips, plocka bort ALL halm, se till att inget hö/hösilage blir kvar i boxen och blandar sig med pelletsen. Pelletsen är kanon, i OBLANDAT skick :) Pilla ej i botten, där pisset hamnar.

Ge det ett par veckor och utvärdera sedan!

Absolut.
Ska göra så gott jag kan. Har lite ångest över att jag la in halmen igår :/
Anledningen är för att hästen fick bronkit för ca 1 år sen & detta skulle vara det absolut bästa enligt dem jag har frågat.

Jag upplever att det är svårare att mocka dom första dagarna när man har startat upp/fyllt på med pellts, så som sagt ge det ett par dagar innan du skapar dig en uppfattning!
Jag vattnade med slang dom första dagarna när det var nytt och när jag lägger in en ny påse.

Jag kommer inte byta tillbaka till något annat strömedel! -Supernöjd!

Senast ändrad:

Vad kostar det med halmpellet och var tillverkas det, säljs? Hur stor är varje påse/bunt?

Hälsning Maja

Jobba på!

Hade en bädd till en häst i 5 månader i våras (2009). Plockade all skit varje dag. Såg till att inget hö fanns kvar som kunde blanda sig.
Max en gång per vecka skrapade jag på ytan och fann pisset. Tog ut en del, resten fick vara kvar. Ingen lukt. Påfyllning 1-2 gånger per månad med en påse.

Börjar halm/hö blanda sig med pelletsen så har du förlorat fördelarna. Då kan du välja ett billigare strömedel.

Halmpellets är dyr, MEN fördelarna finns där:idea: Vill bara till att inte täcka dem med halm etc.

*Puttar upp denna tråd*

Har ni några erfarenheter mellan olika fabrikat/märken på halmpelletsen?? Något märke mer dammigt kanske eller liknande??

Hur länge brukar man behöva vänta till kisset har klumpat sig o man kan mocka ut det?

Finns det nån som jämfört priset mellan halmpellets och torv? Enligt återförsäljaren skulle det vara billigare än torv.

Vilka priser ligger halmpelletsen på ? Och var finns det återförsäljare runt Östergötland ?

Och hur vet man att man får bra pellets för det verkar ju skifta i kvalitet ?

Pm gärna så tråden inte försvinner ...

Mia

Jag tyckte det var jätte bra med halmpellets, MEN hade 2 hästar som åt upp allt!:eek: struntade i sin mat o bara länsade golvet, så tyvärr får jag återgå till Torv igen.( Pellets var mycket billigare)

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 163
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 273
Senast: Edla
·
Utrustning Hej! Jag skall snart åka på sadelutprovning för att prova kemnevall sadlar. Har hört så mycket bra om dessa . Vad tycker ni som har... 2
Svar
27
· Visningar
3 165
Senast: Elise4321
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 630

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka