Halmpellets eller cocosströ.

Sv: Halmpellets eller cocosströ.

Jag har hört att halmpellets kan damma väldigt. Är det något ni håller med om? Dammar det värre än spån?

Tycker jag inte, skillnaden är att damm från halmpellets lägger sig fortare än dammet från spån tycker då jag. Ska man sen tolka tillverkaren, så är partiklarna tyngre och därmed faller den snabbare till golvet.

Jag tycker att det dammar mer än vad jag hade väntat mig... Ungefär som spån, men det lägger sig snabbare (tror jag).

Men jag vattnar någongång i veckan och då blir det alldeles perfekt! Kommer aldrig att byta tillbaka till spån och torv!

Jag har precis börjat med en pellets som kommer från Norge, bara fur och naturliga mineraler i. Man fyller upp boxen med 6-8 säckar och sedan vattnar man ganska kraftigt för att lösa upp pelletsen.

Sedan är det sagt att det ska räcka med 1 säck/månad.

Jag mockar ut 1 skottkärra om dagen totalt på 3 hästar mot 1 kärra per box med torv så jag är helnöjd.

+ Boj
Tack för svaret.

Jag har alltid bara använt halm, och tycker att det har känts som bästa alternativet utan att ha provat annat till min häst. Han brukar inte äta så mycket av halmen, men jag gillar att han kan pilla med det om han vill.

Nu ska jag snart flytta och där vill de inte att man använder halm, pga av att gödselstacken blir så stor. Så alternativen är spån eller halmpellets. Har ingen aning om vad som är bäst. Ska be att få titta på deras boxar och se hur det ser ut.

Är det så för de flesta att halmpellets blir billigast? Eller varierar det?

Kom på en fråga till. Har man alltid bädd med halmpellets?
Det har verkar så på de hemsidor jag läst på som säljer det. Verkar iofs rimligt, eftersom det blir en massa att trampa sönder annars.

Ja, bädd och bädd. När pelletsen är söndertrampad så ligger den rätt still i boxen, jag mockar ur alla bajar samt lyfter bort alla kissfläckar ner till golvet. I hålet efter kissfläcken krafsar jag i nytt strö för att fylla igen, kisset lyfter man bort ungefär som kattsand. De klumpar ihop sig.

Bild050.jpg

Någon dag gammal pellets, jag vattnar inte utan låter det får gå sönder själv.

Bild054.jpg

Här ytterligare ett par dagar på nacken, efter den här bilden lade jag in ytterligare en påse pellets.

Ok, det tolkar inte jag som bädd, så mockar man väl "normalt".

En hemsida som jag läste på så stod det att man ska inte gräva i bädden, utan bara ta klumparna på ytan. Och det tycker jag låter som bädd.

Har hört att det absorberar väldigt bra. Hur stora "klumpar" blir det normalt sett? Jag är ju van vid halm och då flyter det ju ut massor. Kan tänka mig att det binds bättre i sånt här strö.

Hur blir det förresten när man fyller på nytt? Fyller man på det ovanpå eller skrapar man rent en del och häller det där? Tänkte att det kanske inte smulas sönder om det är mjukt under.

1 liter halmpellets absorberar 4-5 l vätska, och det blir tydligt avgränsat när de kissar.

jag har ca 2dm djup bädd.
Jag försöker mocka ut allt, men jag överväger att gå över till bädd då jag tycker att det blir tungt att gräva fram kissfläckarna varje dag. Klumparna är ca 2*2dm... Om man hittar dom varje dag;-)
Jag har inte fyllt på än... Men det blir nog bara en säck ovanpå.

Eller hur gör du Boj?

Jag lägger bara på och, har inte varit problem hittills.

Liknande trådar

Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 477
Senast: Fazeem
·
Hästvård Finns det någon som använder hampaströ? Hur fungerar det, vad kostar det och varifrån köper du? Jag vill ha en stabil bädd som inte...
Svar
11
· Visningar
3 497
Senast: Elo
·
Hästvård Jag provade använda träpelletsströ till hästen i somras. Det var bränslepellets, men jag vet ursprunget och därför även att den inte...
Svar
7
· Visningar
1 968
Senast: Fredag
·
Hästvård Min häst står på boxvila i sex veckor efter en operation av griffelbenet i förra veckan. För några dagar sedan började han hosta då och... 2
Svar
23
· Visningar
2 759
Senast: emptyrings
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Bruksprovet 2025