Halmpellets eller cocosströ.

Sv: Halmpellets eller cocosströ.

Tja vad gör man? Måste ju välja något annat än spån när spån inte finns! Spånbalspriset gick upp så mycket förra vintern att det var lika dyrt allafall.
Och vi hittade ju ingen halm, förhoppningsvis så kan vi kombinera med halm hela vintern denna säsong.

Samma med den länken jag lade ut, de är bara tillverkare av produkten och har info om produkten, det går inte att köpa från hemsidan eller se priser där.

Ja jag gillar också tjocka bäddar, men skulle jag lagt in den mängden påsar som du har lagt in skulle vi prata om bäddar på en ½ meter.

Eftersom man inte får har länkar så forsätter jag inlägget om importerad halmpelllets.

Sök i radannonserrna så finns det i annonsen länk till hemsidan med information om priser och fakta angående leverans och löikande.

Den importerade halmpelletsen från i år ser strålande ut med riktigt gul halm och det har varit torrt när det pressades och fraktades till pelletsfrabriken.

Ni som har provat cocosströ hur är uppsugnung i förhållade till spån eller torv. Jag har bara sett cocoskross som man eldar i värmeverk och den har väldigt dålig uppsugnignsförmåga men luktar lite gott. Lite hawaivarning hihi

Då kanske du skulle tappa bort en islänning? Med en halvmetersbädd alltså? :D ;)

Min bädd blev ca 3 dm tjock.

Är cocosströet rivet? Eller små pellets?
Angående lukten så sa vår ströleverantör också just att det luktade väldigt "hawaii"! :D

Ska kolla nästa gång vi är där och handlar foder eller strö om han har mer info om cocosströet, priser och så. Och om han fått hem något.

Fast 3 dm tjock bädd...

Jag tycker nog att det, just när det gäller halmpelleten, räckte gott med 1 dm för att den låg mkt mer fast än vad en spånbädd gör.

Strödde med 6 säckar i en knappt 9 m2 box och det var aldrig något öppet till cementen i den bädden. Fyllde sen på med 1-1.5 säck i veckan så jag tyckte det var betydligt bättre än torv och mkt enklare att hantera när det var fruset :D

Ja det räcker faktiskt, bädden hos oss ligger på runt dm mot 1,5 dm. Aldrig någon öppet golv där inte, och jag tror inte att hästen märker någon skillnad men kanske däremot plånboken vilket är var och ens eget val. Jag har aldrig haft 3 dm bädd vid någon ströform, varför skulle det vara nödvändigt egentligen?

:D
Kanske borde ta upp storleken på pelletsen med leverantören! :p

En annan sak den vi köper av berättade var hur intresserade de som letade återförsäljare var att få återförsäljare.
Han hade kontaktat ett par st som sökte återförsäljare. En var så tvär och tyckte återförsäljaren i det närmaste skulle strunta i provision när den sålde. Den som han till slut blev återförsäljare till var vad han sa "originalet", dvs den som "uppfann" halmpelletsen i Sverige, och de var kanonbra att ha att göra med och ville verkligen ha återförsäljare.
Lite märkligt att det var så olika?!

För fanken, hos mig vräks det på när det gäller strö! :p

Håller med om att det band upp bra så fort man la på halmpelletsen! Stallkompisen har mer vanlig tjocklek, och det låg stilla och bra direkt!

Torv vägrar jag ha till min häst, när hon stod på det i förra stallet så var hon ständigt täckt av en svart hinna, även nyschamponerad! Min pålle är den på min avatar, hon är kritvit.
Höll på att rykta ihjäl mig, så torv har aldrig varit ett alternativ för mig. :crazy:

Merkostnaden är marginell tycker jag, det är ju bara själva uppströningen som kostar mer, förbrukningen är ju sedan densamma, det går inte åt mer strö för mig att hålla mina 3 dm.

Vad det ska vara bra för? Tja, jag anser att min häst sover bekvämare på den bäddtjockleken. Men jag tror samtidigt inte att de som har tunnare bädd (så länge man inte ser golvet igenom) sover obekvämt.
Lite som att vissa har ludd på grimman för att hästen ska få mjukt och skönt. De utan luddiga grimmor tycker nog inte att deras grimmor är obekväma.
Smaksak alltså!

Strimlat papper den gång jag provade var jättejobbigt att mocka i!

jag har aldrig haft det själv vet bara ett stall där man hade det dock klagade folk att de var svar mockat därav att jag inte har det eller halm vilket jag finner drygt att mocka dagligen men men de e jag det.

Strimlat papper den gång jag provade var jättejobbigt att mocka i!

Ja, det är inte alls bra. Dessutom är det ju trycksvärta i det också plus att jag inte tycker det fungerar bra som uppsugning heller. Var en ridskolehäst som stod på det på min ridskola när jag red där som liten.

Men kartongströet som jag använder nu som kommer från Laxå Bruk är väldigt lättmockat, blir en fin madrass-bädd och suger upp bra. Jag brukar ha ca 15 cm och det sviktar fint.

Kan ju säga så här, vi hade spån i boxarna, för att spåna upp gick det 6 balar (ganska stora boxar) sedan 2,5 balar i veckan (räknar lågt är dock ganska pedantisk) Varje spånbal kostar 70 kr, det blir 9520 kr på ett år. när vi bytte till halmpellets la vi in 15 påsar första gången och sedan 0.5 per vecka. Halmpelletsen kostade 70 kr påsen. det blir 2870 kr på ett år. vilket talar för sig själv.

*kl*
Det var en artikel i Tidningen Ridsport i går om en undersökning där de mätt ammoniakhalten i boxar med olika strö, vetehalm, spån och halmpellets. Högst koncentration fanns i boxarna med halmpellets. Lägst i vetehalmsboxarna.

Hur pass skadliga dessa koncentrationer är stod det inget om men jag tänker i alla fall sluta med pelletsar då det inte finns nån ekonomi i det för min del (går 4-5 säckar i veckan).

kopparberg, tror du att halmpellets kan funka i en lösdrift där det är ganska lerigt?

Hur bär man sig åt för att hitta en återförsäljare nära sig, tycker det är omöjligt att hitta på de olika tillverkarnas hemsidor :cry:

Inte om underlaget är för mjukt, hade du däremot skrivit stenkross/singel eller liknande så hade det funkat. I mjukt underlag försvinner pelletsen, den behöver ett någotlunda fast underlag för att gå sönder. Till det kommer sen att strösorten är oerhört effektiv på att suga väta, så det kan bli ganska grisigt.

Vill du prova och inte hittar en ÅF men har vägarna förbi oss kan du ta med dig hem i bilen för större plats tar det faktiskt inte.

Det kan räcka, men inte på ren jord det vet jag att det inte funkar. Mitt gamla stall provade i sin lösdrift med inget bra resultat.

Liknande trådar

Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 462
Senast: Fazeem
·
Hästvård Finns det någon som använder hampaströ? Hur fungerar det, vad kostar det och varifrån köper du? Jag vill ha en stabil bädd som inte...
Svar
11
· Visningar
3 461
Senast: Elo
·
Hästvård Jag provade använda träpelletsströ till hästen i somras. Det var bränslepellets, men jag vet ursprunget och därför även att den inte...
Svar
7
· Visningar
1 935
Senast: Fredag
·
Hästvård Min häst står på boxvila i sex veckor efter en operation av griffelbenet i förra veckan. För några dagar sedan började han hosta då och...
2
Svar
23
· Visningar
2 749
Senast: emptyrings
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar