Halmpellets - bra och dålig kvalitet?

grandemil

Trådstartare
Jag har köpt på mig ett parti med halmpellets, men undrar om ni som har erfarenhet av detta kan komma med synpunkter? Jag tycker att det luktar unket om den när jag öppnar påsarna och strör ut dom, och det är också olika färg på pelletsen, ungefär hälften i påsen är av den färg som jag tycker att det borde vara, ljus och fin, men det finns stort inslag av pellets som är nästan svart? Vad beror det på? Är det ok, kanske normalt? Eller har jag fått ett skit-parti helt enkelt? Jättetacksam om ni som har erfarenhet av detta har tid att lägga en kommentar.

Jag försöker bifoga en bild på oöppnad påse, man ser ganska tydligt (trots att blixten förstör en del) att det är olika färg på pellets-pluttarna. Dom mörka är dock mörkare än vad som syns på bilden.

helene.brandt.10

http://www.facebook.com/helene.brandt.10#!/photo.php?fbid=10151431324186684&set=a.10150155931331684.302967.590326683&type=1&theater

Sv: Halmpellets - bra och dålig kvalitet?

Man ska nog se upp vem eller var man köper halmpelletsen ... Hade en tillverkare i grannkomunen som jag köpte av och första året var det inget problem med pelletsen året efter så hostade hästen och mössen åt i säckarna .
Vilket jag då tyckte var konstig , pratade då med tillverkaren och fick fram att det var ju så dåligt halmår iår så de fick köpa in ett parti med kvickrot i och mögel men det stog de minsann och plockade bort ....
De fick ta tillbaka sina säckar efter diskussioner !!!
Sen aldrig mer halmpellets eftersom man som konsument inte kan kontrolera vad de haft för *råvarukvalite * I säckarna dvs ogräs och mögel som inte syns i säckarna .
Aldrig mer halmpellets efter detta .
Mia

I ett stall jag stod köpte dom in halmpellets från utlandet. Denna var inte bra, för mkt fukt så det blev kondens i påsarna och det möglade, de förvarades ändå inomhus.

Jag köper från en skånsk producent, Lissbo pellets, och har inte haft några problem med dennes produkt, den är dessutom inte lika finmald som ex svenska foders (Easy bedding tror jag den heter, kommer fr DK). Svenska foders dammar mer, stallägaren kör med denna, jag köper egen.

Köp analyserad halmpellets, även tillverkare i utlandet inser vikten av att analysera råvaran innan tillverkning och det kan man få kopior på begäran.

Det är för att den är gjord på skadad halm, svart-halm. En dålig kvalitet. Vet inte om det kan vara skadligt, men jag hade iaf valt en annan seriös leverantör :)

Fick reda på av min leverantör att pelletsen blir sådan om halmen varit lite våt när pelletsen gjordes.

Bytte min mörka pellets som inte ville dela sig mot en ljusare som lättare delar sig.

*KL*

Hur påverkas luften i stallet av halmpellets jämfört med vanlig halm? Vi hade tidigare halm, men bytte av olika anledningar till torv och luften i stallet har blivit betydligt bättre efter detta, och det luktar inte alls lika mycket ammoniak i stallet längre. Sen vi bytte till torv kan man gå in i stallet i "vanliga" kläder utan att oroa sig för hur mycket lukt som sätter sig. Nu är vi sugna på att pröva halmpellets, men kommer luktproblemet tillbaka då? Jag tänker mig att halmpelletsen suger upp kisset bättre än vanlig halm och därför luktar mindre, vad säger ni som prövat?

Jag tycker inte att det binder ammoniakångorna alls. Jag tyckte att det funkade någorlunda på vintern, men på sommaren blev det alltför mycket lukt alltför fort, så valet stod mellan att inte ha bäddar alls, till att byta strömedel. Jag valde det senare....

*KL*

Hur påverkas luften i stallet av halmpellets jämfört med vanlig halm? Vi hade tidigare halm, men bytte av olika anledningar till torv och luften i stallet har blivit betydligt bättre efter detta, och det luktar inte alls lika mycket ammoniak i stallet längre. Sen vi bytte till torv kan man gå in i stallet i "vanliga" kläder utan att oroa sig för hur mycket lukt som sätter sig. Nu är vi sugna på att pröva halmpellets, men kommer luktproblemet tillbaka då? Jag tänker mig att halmpelletsen suger upp kisset bättre än vanlig halm och därför luktar mindre, vad säger ni som prövat?

Stallägaren hade halmbädd. Nu har hon halmpellets, inte bädd dock, och d luktar mkt mindre. Jag tyecker att halmpellets är super eftersom d ligger så stadigt så behövs d inget tjockt lager, enkelt att mocka utan att ha bädd.

Jag kan nu meddela att min leverantör tar tillbaka halmpelletsen jag köpt, trots att vi inte var av samma åsikt när det gäller hur den luktar. Jag har dock haft en mögel-allergiker att sticka näsan i den, och hon fick reaktion, tyvärr. Jag ha även fått veta att den är tillverkad utomlands så det är nog som en del säger, att man ska passa sig lite för den importerade halmpelletsen. Jag har dock blivit förtjust i själva fenomenet halm-pellets då det är lättarbetat och ger liten mängd på gödselstacken, så jag fortsätter med detta men med annan leverantör. Tack till alla för att ni delat med er av era åsikter och erfarenheter!

Jag kan nu meddela att min leverantör tar tillbaka halmpelletsen jag köpt, trots att vi inte var av samma åsikt när det gäller hur den luktar. Jag har dock haft en mögel-allergiker att sticka näsan i den, och hon fick reaktion, tyvärr. Jag ha även fått veta att den är tillverkad utomlands så det är nog som en del säger, att man ska passa sig lite för den importerade halmpelletsen. Jag har dock blivit förtjust i själva fenomenet halm-pellets då det är lättarbetat och ger liten mängd på gödselstacken, så jag fortsätter med detta men med annan leverantör. Tack till alla för att ni delat med er av era åsikter och erfarenheter!

Inte alls, man ska helt enkelt passa sig för dåliga tillverkare vare sig de finns här hemma eller utomlands. Faktum är att utomlands är det helt klart enklare att få halmpellets med analys mot här hemma, här har jag funnit endast en tillverkare som analyserar medan jag har hittat 3 av fem tillverkare utomlands.

Jag hade halm pellets i transporten innan, det bliv dock för fuktigt. Sög inte upp tillräckligt med kiss, men var smidigt om det föll ur strö vid i /ur lastning då det bara är halm böss =bryts ner fort till skillnad mot spån som flyger runt och skräpar ner.
Sen var det heller inga problem om hästen smakade på pellets, det är ju bara halm :p. Hade inte velat ha torv då hästen haft sand kolik och tycker torv är nomnom.

Ah! Skulle du vilja dela med dig av vilka du har hittat som har analys resp. inte analys?

Inte alls, man ska helt enkelt passa sig för dåliga tillverkare vare sig de finns här hemma eller utomlands. Faktum är att utomlands är det helt klart enklare att få halmpellets med analys mot här hemma, här har jag funnit endast en tillverkare som analyserar medan jag har hittat 3 av fem tillverkare utomlands.

Ah! Skulle du vilja dela med dig av vilka du har hittat som har analys resp. inte analys?

Jag använde halmpellets en period, men min häst(bronkithäst) blev sämre i lufvägarna och åt även upp pelletsarna.
Nu har jag spånpellets och ännu märker jag inget på hästen :)

Ännu ljusare, lättare att använda och billiagre. Jag köper mina på plantagen, skär upp säcken häller på 5-6 liter varmvatten låter det svälla och strör ut i boxen. Nu är bädden alltid lite fuktig om man känner på den, men inte så fuktig att det fryser.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka