I

indianen

Hallå ni som använder halm som strö. Hur mycket går det per häat och box på ett ungefär.
Jag förstår att det är svårt att säga exakt då alla hästar och människor är olika men på ett cirkus:D.

Funderar på att övergå till halm från spån. Men vill gämföra åtgången och pris lite.....

Tack på förhand

Sv: Halm

En 17 kg:s bal hackad halm (inte småhack, men kortare än det normalt brukar vara) per vecka till ett stycke grisig, halmätande ponny i 12 kvm box och som står på permanentbädd.

hmmm...då jag själv endast haft halm vid fölning dvs lite före och så länge den räckt efter fölning så har jag anv. 2 rundbalar per/sto cirkus 2 månader...:devil: men är ju inte fena på att mocka med halm men funderar samma lika på att övergå till halm helt. Men en fråga till er som använder halm....hur långa strån brukar det vara märkte stor skillnad på föl 1 och föl 2 olika halm leverantörer

1 småbal per dag, till en nordisdam som blöter ner ganska mycket i form av både kiss och slabb från vattenkoppen.
Hon äter även halm. Balarna väger väl 8-10 kg, gissar jag.

Boxen mockas extra noggrant för hon har haft röta i hovarna så det krävs snustorrt. 12 kvm box och lagom tjock bädd.

För mig går det åt ca 3 kg om dagen till en nordiskorsning. Men jag lade in mycket! halm efter sommaren. Dessutom gillar han inte att kissa i boxen. Det tycker jag är jättebra!

Det bror på hur "snål" man är.
Men man ska inte lägga in för mycket då det kan bli konstig belastning för hästen.

Men min häst som har boxvila pga fång + hovböld..
hon har rätt mycket halm jag har ca 40-50 cm med halm och boxen är 30x30 m. jag lägger in tre stycken 10 kg balar.

Min dam kissar mycket då hon "Cushings syndrom" som gör att dem dricker mycket och kissar mycket så jag måste byta 35% av halmen varje dag.

I vanliga fall så har hon bara 20-30 cm halm i boxen och då lägger jag in en till två 10 kg bal/dag.
/R

Nu var det länge sen jag hade häst på box på halm (mina går ute på lösdrift med storbal att böka runt i).
Men när jag hade det har jag för mig att det gick i genomsnitt ungefär en bal per häst och dag, alltså småbal som väger kanske 6-7 kg.

/M

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 984
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 712
Senast: Mia_R
·
R
Däggdjur Har haft Easy Strö halmströ i kaninburarna i flera år och varit jättenöjd! Blivit bra "stuns" i bädden, mycket lite damm och bra...
Svar
13
· Visningar
2 497
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 706
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka