Halm - vilken sort?

Smallgot

Trådstartare
Om man ska fodra med halm, vilken sort ska man då ge? Eller spelar det ingen roll? Har nämligen för mig att jag har hört att det var någon speciell sort, men är inte riktigt säker.

Tack på förhand! :D

(Ber om ursäkt om det redan finns 100 trådar i ämnet, men jag har sökt och lyckades inte hitta någon.)

MVH Smallgot

Sv: Halm - vilken sort?

Vete- eller havrehalm brukar vara bäst. Kornhalm kan vara vass och råghalm använder man inte till hästar. Kan ge kolik och svullna ben.

Måste bara lägga in en fråga till. Min pappa har idag varit och hämtat halm som bonden sa var havrehalm. Pappa tittade inte så noga utan lastade in. Vi upptäckte dock när vi skulle packa ut den att det var kornhalm. Kan de äta det? Det verkar inte vara lika gott som de andra, men ponera att de skulle gilla det? Ponnyn är väldigt glupsk så skulle inte tro att han inte äter det, men är det farligt?

MVH Smallgot

Jag tror inte att det är farligt men jag har inga vetenskapliga argument som stödjer det påståendet utan bara min egen erfarenhet. Jag har alltid haft kornhalm. Jag använder det som strö och jag vill inte att de ska äta för mycket av det som de gärna gör om det är havrehalm (mina hästar alltså, vet inte hur andra hästar är). Hästarna äter det dock i viss mån och en av hästarna är jätteförtjust i halmen när den är ny och fräch. Då mumsas det glatt en stund.

Nu börjar jag bli riktigt rädd! Hur ser man skillnad på råg- och kornhalm? När jag sökte på google ser det verkligen ut som korn, men i uppslagsboken ser det mer ut som råg. Halmen är väldigt gul kan ju nämnas. Varför ska allting jävlas... :crazy:

hmm om inte jag minns helt fel från i sommras så är det så att:

havrehalm: är gulare än vetehalm och är mer aptitlig att äta. tror den har som små knotor typ som timmotej strån om jag inte mins helt fel

Kornhalm: har långa ax har ej knotor utan växer ut ur sig själv inte lika gul som havrehalmen mer grådaskig

vete: (har inga ax) har för mig att den är plattare

råg: har korta ax knotor "knän" som havren men inte riktigt lika gul

sen kan man ju kolal fall man hittar ax i någon halm...

är inte helt säker nu men tror det var så här kan kolla upp det...

Senast ändrad av en moderator:

Tack för svaret!
Det finns ax kvar, och det är antingen korn eller råg. Vi ringde och frågade bonden och han fortsätter att hävda att det är havrehalm, möjligtvis några balar korn. Så förhoppningsvis borde det vara korn, men är rädd för rågen. Får försöka hitta någon kunnig som kan kolla på den.

MVH Smallgot

ja råghalm vill man ju inte ge men jag skulel inte trå det är det.

råghalmen brukar vara längre än havre korn och vete halm...

Vet du ungefär vilken längd det brukar röra sig om på de olika sädesslagen? :)

nej det vet jag inte :smirk:

men vetehalmen är nog gulare än råghalm. de kan ju ha hackat halmen också...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 958
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 136
Senast: valpköpare
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 361
Senast: Castellini
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
43 262

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka