Halm till vintern, hålla värmen etc?!

A

Alice2008

Behov:70MJ /420g smrp
Får: 91,6 MJ / 534smrp Kvot 5,8
Åsikter om detta?

Detta får han isig på 10kg silage med en TS på 62% samt lite musli, mineraltillskott och selentillskott.

Får mat 3ggr/dag. I mitt tycke blir det för länge mellan givorna. Skit tråkiga hagar. Funderar på att börja ge halm också?! Åtminstonde till natten.
Vill inte ha en överviktig häst, eller halm bukig häst som folk brukar tala om.
Analyserar man halm också? Hur mycket kan man ge till normalfödd häst som får energin/proteinet i sig enligt ovan? Tor inte vårt halm är analyserat.

Vilken typ av halm gillar hästen?Har hört att det finns olika?

Sv: Halm till vintern, hålla värmen etc?!

Hur mkt väger hästen?

Är behovet som du anger ngt du vet passar in på din häst? Blir den tex tjock om den får mer energi?

I stallet där jag står har hästarna fri tillgång på halm under natten.
Visst äter de halm är de inte precis superslimmade men inte heller för tjocka.

Senare under vintern får de fri tillgång på ensilage i hagen och fortfarande fri tillgång på halm.

de som har täcke (2st) går i egen hage och får ca 1 rullebär ensilage.

Efter nyår får dock tävlingshästarna enbart spån i boxarna och bestämd mängd ensilage för att vara iform till tävlngssäsongen börjar!

han kommer ligga bra i hull på detta. Men jag tror inte att jag kan ge så mycket mer energi, får du kommer han troligtvis öka.
Men kanske minska silaget, ge mer halm? Han väger runt 500kg

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, hur gör ni som har mycket protein i ert hö iår? Alt hög kvot? Får ni det att funka som ni vill, eller byter ni ut nån del till halm...
Svar
12
· Visningar
1 930
Senast: Egonson
·
Hästmänniskan Vad har ni för erfarenhet av havrehalm som strö? Jag har tidigare haft, och har nu vete. Har dock svårt att hitta någon i närheten som...
Svar
5
· Visningar
1 634
Senast: Strajder
·
E
Foder & Strö Jag vet att man inte kan säkerställa en god foderstat utan analys, men jag kommer troligen inte att kunna analysera mer än höet, eller...
Svar
12
· Visningar
1 340
Senast: marti130
·
V
Foder & Strö Jag kanske är ute och seglar, men jag ser inte hur man ska kunna ge detta hösilage i rätt grovfodermängd och kunna rätta till kvoten...
Svar
9
· Visningar
1 149
Senast: sova
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka