Halm till hyfsat vettigt grovfoder?

pastejja

Trådstartare
Kan någon förklara för mig, halm har väl sällan räknats som särskilt näringsrikt. Kopierar inte länken, men en del av annonsen:

Brist på hö eller ensilage?
Ta tillvara halmen och gör den till ett smakligt och näringsrikt grovfoder genom ammoniakbehandling. Näringsinnehållet höjs till ca 9 MJ/kg ts och protein till ca 100 g smb.

Vad blir det för en produkt och hur smaklig är den för hästar?

Sv: Halm till hyfsat vettigt grovfoder?

???Amoniakbehandling??? vad är det, halm som non har pisset på :confused:

Halm av havre är Bukfyller som kan blandas med hö för vissa häster som är övervikt, fånge etc.
Näringsvärdet är minimal - inget och för inte ses som ersättning för grovfoder.

Halm ÄR ett grovfoder och ska absolut ses som ett grovfoder. Hästar kan fodras med halm som enda grovfoder om det är så ...

Senast ändrad:

Den är fättig på allt.
Jag kan säjer så:
"halm som foder är bättre än igen foder alls"
Om man hamnar i ett sånt lägget kan det vara lika bra att släppa hästen löss i skågen där den kan klara sig själv. ;)

Senast ändrad:

jo men det är det är ju det jag har trott.. men här verkar det som det finns protein som är inlåst och kommer fram av behandlingen. låter onekligen som något jag vill lära mig mer om..
jag har mina hästar på halm och ger ensilage, så det är inte för att mina hästar inte får mat, utan bara för att jag blev nyfiken.
(har baby på vänsterarmen och skippar därför stora bokstäver)

Som jag minns det är problemet med ammoniakbehandlad halm att det inte innehåller tillräckligt med de essentiella aminosyrorna.

Jag gjorde en analys på min halm förra året. Det visade sig innehålla ca 1,1 g lysin, 3,5 % råprotein. Så visst finns det protein i halm! Den är bara bunden på ett sätt som gör den svårtillgänglig.

Kan någon förklara för mig, halm har väl sällan räknats som särskilt näringsrikt. Kopierar inte länken, men en del av annonsen:

Brist på hö eller ensilage?
Ta tillvara halmen och gör den till ett smakligt och näringsrikt grovfoder genom ammoniakbehandling. Näringsinnehållet höjs till ca 9 MJ/kg ts och protein till ca 100 g smb.

Vad blir det för en produkt och hur smaklig är den för hästar?

Det här är tagit främ för idislar djur.
Dom påstå "aven för häster" ????
Testa det på dina häster och ger alla en report.

Som jag minns det är problemet med ammoniakbehandlad halm att det inte innehåller tillräckligt med de essentiella aminosyrorna.

Jag gjorde en analys på min halm förra året. Det visade sig innehålla ca 1,1 g lysin, 3,5 % råprotein. Så visst finns det protein i halm! Den är bara bunden på ett sätt som gör den svårtillgänglig.

Om jag inte missförstå, det mer vatten som finns det lätter det är att uttlösa protienet.

De säger ungefär det på den länken högre upp i tråden.
Men proteinets sammansättning påverkas inte av det. Är det en dålig sammansättning så är det, det kan man inte göra mycket åt.

Är inte så insätt så jag prata med grannen som är bonda. han sa idean kom utt på 80 talet och det var tänkt att man kunde ta vara åt halm och har det som ko foder. det är ett dyr process med risker, för lite amoniak och processen kommer inte igång, för mycket och det bli gift. För blott halm var inte bra heller.
Dom flesta bonder slutet med det tack vara kostnad och gift risk efter nogra ko hade dod.
Det var aldrig tänkt som foder för häster.

Nä, och det beror till största del på aminosyresammansättningen. Kor kan ta tillvara på foder på ett annat sätt i och med att de idisslar.
Processen har utvecklats de senaste 30 åren, så jag hade vågat prova. Förutsatt att jag visste hur proteinsammansättningen var.

Kan hände att mycket har uttveklets, men jag känna igen bonde som anvander sånt, det säjer mig att så bra kan det inte vara varken i kostnad eller produktions massigt.

Våga du foder dina häster med det--- var-så-god, jag vanter på report.

Jag tänker inte använda det. Som sagt vill jag inte, i och med aminosyresammansättningen. Dessutom har jag redan foder, det ingår i stallhyran ;) Jag fodrar med helt normal, obehandlad halm.
Halm är ett extremt underskattat fodermedel, det gör nästan ont i själen att se alla halmbalar som står ute och blir förstörda. Om man då kan "omvandla" dem till fullt bruksbart foder igen, ja då är det bara positivt.

Ok, vill inte missförstå.
Hålla med halm kan vara till nyttja. Du vet "hackelset" var valdig vanlig för i tiden. Minns när jag stått och hacket halm, vev-vev-vev, bli stark i armen ;)
Men halmen kunde inte ersätter bra hö, jag förstå med dagens rik hästensilage, det kan vara bra att blanda in halm.

Det är ingen ny företelse utan tekniken har funnits lika länge som man har gjort ensilage i balar. Men det har aldrig slagt väl ut hos konsumenterna. Det är ju inte direkt ett billigt foder så ofta är det nog bara det som har kombinerat spannmålsodling med djur som använder det. Tror inte produktionspriset på det står i relation till fodervärdet man får ut av det.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
445
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har ett torrt hösilage (81%) med hög protein/energi-kvot (9,5). Funderar på att endast ge 7 kg hösilage så det täcker proteinbehovet...
2
Svar
25
· Visningar
3 734
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har för första gången fått sätta tänderna i en grovfoderanalys! Är inte helt nybörjare då jag fått räkna lite via ridskolan innan, men...
Svar
6
· Visningar
1 438
Senast: lady_vip
·
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 116
Senast: Boerperd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?