Halm som ENDA foder??!!!

C

cetonia

Hej!
Hörde igår av en kompis, att hennes moster, som har ett russ och en shettis, hade varit på en foderföreläsning anpassad just för lättfödda hästar.
På föreläsningen förespråkade dom en diet, bestående av ENBART halm. Vilket dom då har fri tillgång på och så får dom morötter oxå. That's it!
Låter livsfarligt tycker jag!
Halm innehåller ju INGET SRP alls och inte är det mycket i morötter heller...
Vad säger Ni om detta???

~Mycket tacksam för svar~

Sv: Halm som ENDA foder??!!!

Jag håller med dig.
Mina två lättfödda ponnyer, den ena ett russ, får hösilage, lusern och betfor. halm innehåller bara energi. Det är ju det som de inte behöver så mkt av. Morötter innehåller nog en del nyttigt men också en del socker. De har fri tillgång till halm i boxarna men jag kan inte påstå att de äter så mkt av den.

Jag hade aldrig vågat ge bara halm och morötter till mina!

Det är en helt felaktig rekommendation som medför allvarliga brister hos djuren. MEN eftersom det är så väldigt korkat råd undrar jag om det möjligen kan ha missuppfattats? Jag vet att det har funnits ngn foderrådgivare som missionerar om att man kan ge halm och proteinkoncentrat om man har svårt att får tag på bra grovfoder. Det är i så fall mindre korkat.HH

Nej jag vet flera hästar som gått på en diet av halm och aspbarkspellets. Det senare åt inte alla hästar, men gavs ändå. Detta är en populär dietmetod för att få igång ett eftersatt matsmältningssystem samt att få hästen att sluta hetsäta.:crazy:

Jag har fått det rådet av veterinärer på djursjukhus. Inget jag testat hittills och inget jag tänker testa i framtiden.
Att "dryga ut" grovfodret med halm kan däremot vara ett alternativ om grovfodret har för höga värden. Men det är en helt annan fråga..

Nej jag vet flera hästar som gått på en diet av halm och aspbarkspellets. Det senare åt inte alla hästar, men gavs ändå. Detta är en populär dietmetod för att få igång ett eftersatt matsmältningssystem samt att få hästen att sluta hetsäta.:crazy:

Är det verkligen en sund diet?
Får hästen inte brister under tiden den "lär sig att sluta hetsäta"?

Vad innehåller aspbarkspellets? Det måste ju vara ett jäkla innehållsrikt foder med tanke på att det bara skulle kombineras med halm...

Jag har fått det rådet av veterinärer på djursjukhus.

Okej! Alltså att BARA fodra med halm?? Utvecklade dom det nåt mer?? Jag tycker det låter så SKUMT!
Även om man är lättfödd, måste man ju behöva protein...

Dom kanske menade fröhalm. Det ligger ju näringsmässigt någonstans mitt emellan hö och halm typ. Fast visst är det märkligt att hästfolk alltid ska gå på allting som dom hör.

Dom kanske menade fröhalm. Det ligger ju näringsmässigt någonstans mitt emellan hö och halm typ. Fast visst är det märkligt att hästfolk alltid ska gå på allting som dom hör.

Jag tycker inte att det blir det minsta bättre med gräsfröhalm till en lättfödd häst. Det måste i alla fall bli för mkt energi och för lite protein.

Min kompis var i ett stall i danmark. Där fick hästarna typ 0,5liter av nått kalvfoder tror jag. Inget mer. hästarna stog på halmbädd, så dom plocka av det. Dom kom typ aldrig ut heller, reds hårt.

Helt sjukt i mina öron.

Rent allmänt så får ju hästar alldeles för mycket protein, och det är ett växande problem med fång. Jag kan mycket väl tänka mig att lättfödda ponnys klarar sig alldeles utmärkt om de har tillgång till salt och mineraler.
Många veterinär har sagt att de flesta hästar skulle klara sig med ett gott grovfoder:grin:.

Självklart om det är ponnys som får arbeta ordentligt varje dag ska de ha både mer energi och protein än vad de får av halm. I de stall jag stått i får shettisar nästan aldrig någon motion över huvudtaget utan får gå någon gång ibland och då är det någon femårig som rider några varv i hagen:mad:.

I Sverige överföder vi våra hästar och oss själva. (Naturligtvis är det bättre med för mycket än för lite:idea:.)

Nu är ju varken för mycket eller för lite särskilt bra, men det är nog bra länge sedan teorin om att fång kom pga protein lades på hyllan.
Även en häst som inte aktiveras mer än hagvistelse har ett proteinbehov, även om det är lägre än för samma typ av häst under träning.

Om hästen klarar sig på enbart grovfoder, hänger ju på vad detta innehåller.

Rent allmänt så får ju hästar alldeles för mycket protein, och det är ett växande problem med fång. Jag kan mycket väl tänka mig att lättfödda ponnys klarar sig alldeles utmärkt om de har tillgång till salt och mineraler.
Många veterinär har sagt att de flesta hästar skulle klara sig med ett gott grovfoder:grin:.

S
Men det är jättestor skillnad på ett bra grovfoder och bra halm.
Varför skulle ponnyer klara sig på mineraler och salt? Det är klart att de också behöver proteiner. Proteiner behövs till det mesta i kroppen utan dem lär inte så mkt fungera. Att de får fång av proteiner är ju gammalt så som Boj redan har svarat.

Jag undrar om det verkligen är så att hästar får för mkt proteiner.
Det är inte skadligt så länge det inte är frågan om väldigt stora doser.

Hästar får väl inte fång av för mkt protein ??
Den teori man hade om fång o protein höll inte o förkastades vilket inte är detsamma som att en magstörning orsakad av alldeles för mkt protein inte skulle kunna orsaka fång. Men man skall definitivt inte underutfodra en fånghäst med protein det är garanterat negativt för läkningen.
PL

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka