Halm eller torv?

Sv: Halm eller torv?

Jag håller med dig.
Torven kan ge problem på vissa individer. Jag har haft ett par hästar i kundkretsen med återkommande svårdefinierade hovproblem som kommit och gått och gett en massa huvudbry. Tills vi provat att byta till spån eller halm och genast har problemen försvunnit. Det är som att torven "äter" sula på vissa hästar. Medans de allra flesta mår alldeles utmärkt på torv.
mm det har kanske med hovkvaliteten att göra? eller överskott/brist på något? eller rent ut sagt skötseln av bädden?

Hej super mario jag har torvbädd till mina hästar.Det är inte billigt men helt oslagbart! Lätt att hålla rent o mocka,dessutom så luktar det inget.Blir något mörkare i boxen men det gör inget. Ha det så bra!/jag

Torv i botten och halm uppepå, torven håller bädden torr, varm och luktfri, halmen håller hästen sysselsatt (pilla, peta, leta mat), ren och torr. Både ekonomiskt, hälsosamt och lättskött! :)

Håller med, tyvärr har halmen i vårat stall förnärvarande dålig kvalite o min häst som är känslig för damm klarar inte av att jag lägger in den. Men annars är de ett kanon alternativ....pyssel o pet de gillar de! :p

I dessa fall så har det rört sig om mycket välskötta bäddar.
Brist? ja men inget har tillförts och hovarna har blivit felfria efter ströbyte. Hovkvaliteten har varit varierande men jag är nog inne på att det rörts om en överkänslighet hos just dessa hovar.

JAg föredrar torv som strömedel. Visst finns det en del nackdelar men jag tycker att de uppvägs av fördelarna.
Jag har haft torv de i stort sett alla år jag har haft häst. Får jag tag på halm av bra kvalitet så lägger jag ett halmlager ovanpå torvbädden. Mest för hästarnas sysselsättning.

Denna vinter har jag dock av olika anledningar haft spån i stället för torv. Den enda fördelen med spånet är att det är lättare att se hästpluttarna...

Nej till nästa vinter blir det torvbäddar igen... och så hoppas jag på en bra höst med tillgång till mycket halm av bra kvalitet.

googla: torv +hovböld så kan du läsa mer...

min har ALDRIG haft det förut å fick nu när jag ställde mig på torv :(

MEn det behöver ju inte just vara riktat mot torven .. hästen kan ju ha gjort vad som helst det behöver ju inte vara torven som gjorde så att hon fick hovbölder !:smirk:

Jag tycker att halm är bäst, det går mitt C-ponnysto på. Om du bästemmer dej för halm så ha gärna lite spån under halmen. Men jag tycker att torv är lättare att mocka i.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
770
Senast: tanten
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
990
Senast: Kakis
·
R
Däggdjur Har haft Easy Strö halmströ i kaninburarna i flera år och varit jättenöjd! Blivit bra "stuns" i bädden, mycket lite damm och bra...
Svar
13
· Visningar
2 479
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31