Halm eller torv?

Sv: Halm eller torv?

Va :O Ger torv hovbölder??
Vad jag har hgört så är torv det bästa man kan ha men jag vet ju inte alölt eller det vet ju ingen !?

googla: torv +hovböld så kan du läsa mer...

min har ALDRIG haft det förut å fick nu när jag ställde mig på torv :(

googla: torv +hovböld så kan du läsa mer...
(

Jag googlade och fick en del träffar. Men vad jag kan se är det bara spekulationer och teorier, inga vetenskapliga bevis alls.

Själv har jag tre hästar som står på torv, och de har inga problem med hovbölder.

Immer

Jag har i alla år bara haft erfarenhet av halm och spån, men för snart två år sedan fick mitt sto akut luftvägsinflammation och jag gjorde allt för att få henne frisk. Bl a bytte jag från halm till torv och satte henne i utebox.
Nu är hon helt symptomfri men jag kommer alltid att betrakta henne som hosthäst och hon har fortfarande torv som strö. Det har även våra andra två hästar.
Torv är otroligt lättmockat, och mycket ekonomiskt om man har bädd. Jag kommer aldrig att byta tillbaks till halm eller spån!
Det blir inte så mycket att köra ut på gödselstacken när man har torv. Om man har tur kan man t o m få betalt för torv/gödselblandningen - det finns trädgårdsmästare och champinjonodlare som gärna vill ha.

Immer

Jag googlade och fick en del träffar. Men vad jag kan se är det bara spekulationer och teorier, inga vetenskapliga bevis alls.

Själv har jag tre hästar som står på torv, och de har inga problem med hovbölder.

Immer

härligt med individer ;)

nä men jag fick årets hovböld.. men hon har ju inte haft massor... bara stått på torv 6månader så...

Men var är de vetenskapliga bevisen för att torv orsakar hovbölder?

Immer

de får jag jobba på ;)

men ärligt, för mig behövs det inte, om många upplever att deras hästar får hovbölder av å stå på torv så skulle jag köpa det...
halm 4-ever :love:

Torv och spån är ju enormt dyrt om man jämför med halm. Jag har permanenta halmbäddar (man lägger in dom på hösten, mockar enbart gödsel, ströar in MKT, 5-10 kg om dan första månaden så bädden blir tjock nog att börja brinna, sedan ca 5 kg om dan, beroende på hur mycket de enskilda hästarna äter. Och så sticker man såklart inte i bädden när man mockar, det är då det luktar.
På mina 12 boxar är prisskillnaden 33000:- per uppstallningssäsong (7 månader) om man jämför med spån (1:-/kg för halm, 5 kg per häst och dag=1050 för hela vintern. 68:- /bal för spån, 2 bal per häst och vecka=3808 för hela vintern.)
Har man en häst spelar kanske inte priset nån roll, men för hästarnas välbefinnande är absolut halm att föredra, det är mer lätmockat om man vet hur man gör, och det viktigaste, absolut mer miljövänligt. Bryta tusenårig torv för att ströa under våra sporthästar? Transportera spån runt hela landet?

KL.

Själv blandar jag torv och spån. Jag har bädd men "lägger" ingen bädd utan den blir efterhand, brukar dock ha ett lager stalosan i botten. Börjar med två balar torv och sen en bal spån uppe på, efterhand sätter sig bädden. Jag strör in 2 balar i taget, 1 torv först och sen 1 spån över. Torven suger mkt bättre än spånet och spånet fluffar- och ljusar upp. Lättare att se skitarna och spån-torvblandningen är lättare att skaka på grepen.

Jag räknar med 6 balar i månaden. Spånet betalar vi 55kr/bal för och torven 65kr. Torvbalen är lite större än spånbalen.
så ca 360kr i månaden för strö.

Flera i stallet strör med torv eller torvblandningar och vi har inte haft några hovbölder.

Senast ändrad:

jag skulle vilja säga att det beror VÄLDIGT mycket på hästen vad jag skulle vilja ha som strö.

jag har bara vana från torv i bädd, men vet att den blöta torven är tung att få ur, så ska man inte ha bädd så vettefasen om torv är bäst? för annars tycker jag att torv är lättast- väldigt lättmockat när man har bädd, även om hästen inte är den renligaste. däremot vet jag hästar som stått på torvbädd som kissat väldigt mycket och då växer bädden fort just där, och det är jobbigt att få en bra bädd som inte blir skyhög.

halm blir jobbigt (tycker jag) så fort man inte har bädd och hästen inte är VÄLDIGT renlig av sig.

sen så luktar det mer om ett halmstall än torvstall.
bönderna runt mitt förra stall vägrade ta emot halm, torv och spån var dock inga problem.

Jag har alltid haft torv till mina hästar. Tycker det luktar illa i stall med spån. Känner bara en som verkligen sköter sin spånbädd luktfritt. Det är inte svårt att göra en torvbädd. Den är lätt att sköta även om man inte är van.
Jag har haft samma torvbädd i två år nu. Den är inte högre än förra året. Faktum är att det går åt mindre torv i år än förra året. Jag har två hästar och det går åt ca 2 balar/mån totalt. Ströar ca ½ bal varannan vecka i varje box. Det låter kanske lite, men det är faktiskt torrt och fint i hela boxen. Fast men ändå mjuk att stå och ligga på.

Hovböld har aldrig förekommit på mina hästar trots leriga hagar och torv. Vet inte vad det skulle ha för samband.

oj vad du lyckas snåla bra med balar!!!! *avis* hehe...
min måste ha 1/vecka = dyrt... :(

men jag har inte bädd...

Har man en häst spelar kanske inte priset nån roll, men för hästarnas välbefinnande är absolut halm att föredra, det är mer lätmockat om man vet hur man gör, och det viktigaste, absolut mer miljövänligt.

För hästar med känsliga luftrör är halm det absolut sämsta och torv det absolut bästa.
Själv mockade jag halm i 40 år innan jag bytte till torv, och jag tycker att det är en enorm skillnad - torv är mycket lättare att mocka i.
Förra sommaren var det i princip omöjligt att få tag i bra halm här i Skåne, det som finns är dyrt (minst 2 kr/kg).

Immer

Tack så mycket för informationen och spekulationer!!!:bow:

Jag har torv. Är jättenöjd!! Har iofs bädd men i vinter sedan vi stallade in i höstas har jag gjort av med hela 9 bal. Köpte 14 st och har 4 kvar och tagit 2dm av den 5e.

Det är ekonomi i ströt det. Dessutom, boxen är alltid torr och alltid fin :)

Jag gillar halm bäst.

Har provat ha bädd i båda och halmbädden är mer svårskött.

Att halmen vinner för mig är att hästarna hela tiden har ngt att småpilla med. Sen att det är billigt och i många fall mer miljövänligt.

Sen är det andra grejer som kanske är mer ur människosynpunkt.

Ljusare i stallet.
Luktar gott
Mjukt och härligt att ligga på.

Iår har vi haft spån i botten på halmbädden men man kanske skulle prova med torv under nästa år istället, någon som vet vilket som är bäst?

Har haft pollan både på halm och torv.
• Torven är inte svårmockad, men det tar längre tid än med halmen.
• Den suger upp bra och luktar inte.
• Det blir mörkare i stallet och det dammar ganska rejält när du lägger in ny torv.
• Torv är dyrt.
• Lätt att bli av med hos bönderna, och tar liten plats på gödselstacken.

Halm är:
• Bra för hästarna att pilla med.
• Lättmockat.
• Ljust och luftigt i stallet.
• Dammig när du lägger in.
• Måste ha mkt halm för att pollan inte ska få liggsår.
• Har alltid tjockt lager spån under för bästa uppsugningsförmåga.
• Tar lite större plats på gödselstacken.

Men jag tycker bättre om halm och pollan gör det definitivt. :D

Inte spån eller torv under, då blir det rörigt att mocka. Bara kalk på golvet, sen halm, men mkt tjockare botten än vad folk tror. För att bädden skall fungera, dvs börja brinna, måste du ha en botten på minst 20 cm. När bädden kommer igång så blir den torr, hård, varm och lättmockad, men rör aldrig botten! Om hästen gräver upp nån fläck så lyfter du försiktigt ut det blöta och kalkar där, och lägger tillbaka överlagret. Och på med mer halm!
Våra bäddar luktar inte, dammar inte (såklart är vi noga med kvalitén på halmen, Immer. Om någon häst här är det minsta dammallergisk går den på lösdrift med djupsandbädd ) är mkt lättskötta (jag tar ut 2-3 kärror bajs på tolv stora boxar per dag) och ekonomiska.
Tror jag skall börja ta emot studiebesök ;)

Jag undrar vad ni tycker är bäst att använda, halm eller torv? Funktionellt och ekonomiskt?
Vi ska så småningom bygga stall hemma och funderar på att ha en sådan där gummi?matta eller vad det nu är för material. Någon som har erfarenhet av det?
Jag vill inte ha permanentbädd till mina hästar eftersom jag inte har tillräckligt med erfarenhet för att sköta en och jag vill inte blanda ut något med spån.
Någon som har tips och funderingar?

Halm tycker jag. Dom har något pilla med under natten eller om dom står inne av någon anledning. Mjukt och varmt att ligga på om man halmar ordentligt. Jag brukar lägga lite spån under för att få en bra bädd.

det som ståpr där är att det finns samband mellan leriga hagar och torv, och att de skit som kommer in i hoven i hagen och ger början till hovböld KAN förvärras av torven.. inte ATT den gör det..

Jag håller med dig.
Torven kan ge problem på vissa individer. Jag har haft ett par hästar i kundkretsen med återkommande svårdefinierade hovproblem som kommit och gått och gett en massa huvudbry. Tills vi provat att byta till spån eller halm och genast har problemen försvunnit. Det är som att torven "äter" sula på vissa hästar. Medans de allra flesta mår alldeles utmärkt på torv.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
770
Senast: tanten
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
990
Senast: Kakis
·
R
Däggdjur Har haft Easy Strö halmströ i kaninburarna i flera år och varit jättenöjd! Blivit bra "stuns" i bädden, mycket lite damm och bra...
Svar
13
· Visningar
2 479
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31