Hållningsväst/ -band/ -sele

macan

Trådstartare
Någon som testat och kan tipsa om någon bra? Tänkt att användas både vid ridning, kontorsjobb, vardag mm. Finns ju ett stort utbud men hur vet man vilka som är bra? Alla är ju typ bäst-i-test vid googling 😊

Någon som testat och kan tipsa om någon bra? Tänkt att användas både vid ridning, kontorsjobb, vardag mm. Finns ju ett stort utbud men hur vet man vilka som är bra? Alla är ju typ bäst-i-test vid googling 😊
Jag tror det kommer göra ont efter ett tag. Det blir nog konstiga drag i leder när en sele drar statiskt i en kropp som har för svaga muskler. Det är musklerna som ska hålla upp en, inte en sele som ska dra i avslappnade muskler.
Jag är fick nyfiken på hur det funkar så uppdatera gärna om du provar. 👍
Antagligen skulle man få bättre resultat av hållningsgymnastik. Finns säkert övningar på youtube.

Antagligen skulle man få bättre resultat av hållningsgymnastik. Finns säkert övningar på youtube.
Absolut!
En sele/väst som fixar till hållningen gör egentligen att musklerna slipper arbeta, så man riskerar att hållningen egentligen blir ännu sämre när man tar av sig selen/västen.
Min egen erfarenhet är att man mår mycket bättre i kroppen av lättare styrketräning, med rätt övningar.

Jag har haft flera, även dyra. Nej, de hjälper inte annat än första halvtimmen, sedan gör de ont och hjälper inte mer, för man orkar inte upprätthålla posen längre hela tiden. Önskar att jag kunde skriva att det är en enkel väg till korrekt hållning, men det är de tyvärr inte, för mig.

Nyckeln är nog att finna en naturlig hållning med hjälp av att lösgöra sig själv. ;) (som vi gör med våra hästar) jag trodde länge att det var brist på bålstyrka som gav mig dålig hållning. Har insett att det nog snarare är korta starka bröstmuskler, spänd ländrygg och spänd nacke/axlar. Jag har fått väldigt bra resultat av att lära mig övningar för att stretcha ut de musklerna.

Finns massa övningar på youtube om man söker ”på fix your posture” och liknande.

Jag köpte en app också ”the 30 day posture makeover”. Den innehåller en massa pedagogiska videos med bra och varierade övningar som absolut hjälper!

Man kan nog inte tvinga fram en långsiktigt bra hållning med hjälp av en väst.

Jag tänkte som ett komplement till träning, för att bli mer medveten om när hållningen är bra, och kortare stunder då. Men ni verkar alla vara rörande överens om att det inte är någonting att ha. Och bukeoraklen litar man på, så jag skippar nog detta :p

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Tänker att det är många här med olika NPF-diagnoser och tänker att det kanske finns några bra knep folk har för att underlätta i... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 408
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Jag är ett stort fan av kosttillskott till häst. Såg bra effekt när jag gav Naf Superflex till min gamla häst. Och min kompis gav Krafft...
Svar
9
· Visningar
439
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Jag har sedan några veckor tillbaka ett gåband hemma, för att kunna gå på det delar av dagen när jag jobbar hemifrån och för kunna välja...
Svar
0
· Visningar
191
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag har alltid haft kalla händer och fötter, och har en släng av Raynauds syndrom, dvs blodcirkulationen stänger av i fingrar och tår...
Svar
6
· Visningar
293

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka