Hållning vid ridning...

Terja

Trådstartare
Tips mottages!

Jag som gammal hoppmänniska har en förmåga att huka ihop mig och falla framåt vid ridning. Har ni något tips som gör att man sträcker upp sig...

Bild kommer snart. :angel:

Sv: Hållning vid ridning...

här kommer ett litet tips...

se stolt ut! för visst har du väl världens finaste häst?

Grundförutsättningen är att du har placerat bäckenet rätt i sadeln och inte har tippat det framåt/bakåt. SEdan så brukar jag (enl min dressyrtränare) tänka på ngt hon kallar "dansbandet". Det är området mellan revbenen sas. Dvs typ direkt under brösten och 2-3 dm ned, det ska tryckas fram och "växa uppåt". På så sätt så får du ihop skulderbladen och "öppnar upp" framsidan av kroppen vilket ger ett stolt intryck som tant agda sa.

Läs tips : Sally Swifts "Ett med hästen" och nästa "Centrerad Ridning" som beskriver typ ALLT som har med kroppen och inverkan att göra - SUPER!

För övrigt så borde du antagligen oxå tänka på att slappna av i axlarna och låta ned falla nedåt-bakåt. Spänner jag mig i axlarna så blir iaf följden ngn sorts "sleten hoppstil" typ ;) Inte illa menat! :o

Fortsätt med hoppningen ;) :p
Allvarligt, det är bara att försöka sträcka upp sig, en bra början är att lyfta blicken framåt och på så sätt få upp hakan. Det är ju hemskt vanligt att man sitter och tittar ner på hästens hals istället för att titta framåt och bara med att få upp blicken kommer du att räta upp dig en aning. Om du har möjlighet rid i ridhus med speglar och titta på dig själv så mkt det bara går, detta brukar göra underverk för de flesta ryttare :)

Rid utan stigbyglar så ofta du kan, då kommer man naturligt ned i sadeln och sitter "rätt",när du använder stigbyglarna, läng dom två hål(från hopplängden.)jobba med dina magmuskler, och se stolt ut... tänk bara på att inte komma i "bakåtlut"...

Ok!

Tack för alla tipsen. Bilden kommer kanske nån gång när jag vågar visa mig... :)

Sätt dig mera på sätet/sittbenen och inte så mycket på blygdbenet. Släpp ned svansen! Då kommer du automatiskt att aktivera dina sträckreflexer i ryggen som gör att ryggkotpelaren rätar upp sig. Det värsta du kan göra är att sträcka upp dig, då blir du stel och kan inte inverka på rätt sätt. Hellre inverka rätt och sitta som en påse än uppsträckt och oföljsam.
mvh
Lejonelle

två hål! Ojda... Är det bara jag som kan rida med läder som skiljer sig typ 5-6 hål (kanske mer om man skulle jämföra med lädren på dressyrsadeln) beroende på vad jag gör? Skiljer sig lätt det om jag rider markarbete och vill ha längre läder i hoppsadeln eller om jag ska ut och galoppträna/hoppa...

:eek: två hål bara???

jag har säkert tio håls skillnad på hopp- och dressyrläder. och ännu kortare vid terräng och galoppträning.....

På ridskolan sa dem alltid att det skulle skilja 2 hål mellan dressyr o hopp men jag får alltid fler håls skillnad beronde på vilken sadel jag rider i...

hmm så sa de på min ridskola åxå......men ska man ändra så lite kan man ju lika gärna låta bli å ändra längden på dom....

tänk dej att edt sitter en gummisnod från lite snett uppifrån himlen som är fäst i din navel.. och den håller fast dej så du inte blir kutig... och när du rider lätt så är det snodden som drar dej upp

tant agda skrev:
här kommer ett litet tips...

se stolt ut! för visst har du väl världens finaste häst?

eller som min ridlärare brukar säga; för visst har du världens finaste bröst :D

Hjälp... :crazy:

Här är lite bilder... Jag vet att jag är liten på honom men jag gör så gott jag kan.

Ge kommentarer! Jag får bita i det sura äpplet! :angel:
IMG_1491censur.jpg

IMG_1487censur.jpg

IMG_1486censur.jpg

IMG_1484censur.jpg

Ätt säga det där om hoppryttare var väl att ta i, det blir ju synd om alla RIKTIGA HOPPRYTTARE!! ;)

Jag vet att jag har låga händer och att axlarna faller lätt framåt.

Hjälp mig! Skulle helst ha en sele som som drog mig bakåt mot svansen... :(

haha de där var mig en sann hoppsitts.. (klankar ej ner på alla hoppryttare) men de är många hoppryttaresom har den där sittsen (inklusive jag själv) men jag försöker få till en stilig sitts. :p

Men det är svårt,väldigt svårt, när man dessutom är van vid det ridsättet och med den lätta sittsen.

Har du jätte jätte problem så kan du beställa shires Sportbac produkter. Finns två tror jag (super plus back support och Orginal lower back support)

Som man spänner runt mage och rygg som går ner en bit över rumpan. Gör att man itne kan få den där säckiga och frmmåtlutande sittsen..

annars är det nog bara som tanta agda sa. Se stolt ut! :D

Gardrut skrev:
Tips mottages!

Jag som gammal hoppmänniska har en förmåga att huka ihop mig och falla framåt vid ridning. Har ni något tips som gör att man sträcker upp sig...

Bild kommer snart. :angel:

Här är några centrerad ridning tips.

Föreställ dig att det i mellangärdet sitter en stålfjäder som är riktad uppåt och framåt. Den drar dig dit. Vilket då också tar vikten av hästen och ger den en lätt framdel. Så du lyfter er båda upp genom stålfjädern.

På dina öron sitter två snören som lyfter ditt huvud rakt upp. Då hamnar huvudet i rätt balans. Annars är det lätt hänt att man lyfter för mycket på hakan och blicken när man korrigerar sig. Med den bilden för sitt inre så lyfter man blicken rätt.

Hälsning Maja

Ta ett ridspö och sätt bakom ryggen och in mellan armhålorna så du får bak axlarna extremt mycket, rid med det så en 10-15 minuter, när du sen tar av det kommer axlarna falla framåt och hamna i en naturlig position utan att det känns direkt konstigt eller strängt för dig som det annars kan göra när man börjar räta upp sig ;)

Annars är det jättebra att ha en god vän eller tränare som "sätter dig rätt" i sadeln så du känner hur du ska sitta och sen försöker behålla den positionen.

/ännu en hoppryttare med samma problem

Jag ska nog ta hjälp av en tränare som ska tjata mina öron blodiga... :angel:

Gardrut skrev:
På ridskolan sa dem alltid att det skulle skilja 2 hål mellan dressyr o hopp men jag får alltid fler håls skillnad beronde på vilken sadel jag rider i...

Fast då handlar det väl om skillnad mellan "allroundläder" (alltså inte i dressyrsadel) och hoppläder för små "skutthinder" antar jag. Då behöver det ju inte bli så himla stor skillnad, mer att man skall kunna stå i lätt sits vid hoppningen :)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 238
Senast: Cattis_E
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
335
Hundträning Hej! Jag kommer snart få hem min första hund. Jag har läst på och även frågat vänner med hund men skulle vilja höra lite mer tips :)...
2
Svar
30
· Visningar
3 018

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka