Halli Hallå!

B

Beauty_Boss

Hejsan svejsan! Jag har en ponny som enligt min tränare har "tre trevliga grundgångarter". Både hon och jag vet att han kan mer, men hur ska jag öva för att få fram det? Får gärna vara övningar som man kan träna ute, men ridhuset/paddocken funkar bra det med :)
Förresten, har ni några braiga tips inför KM (LB:2) i helgen och Lokal (LC:1 o LB:1) nästa helg?
Elin

Sv: Halli Hallå!

Okej, jo, nästa gång jag rider lektion tänkte jag fråga henne om vi kan trna på mellangångarterna och serpentiner. Har oftast fått kommentaren "satsa mer" lr "För ökad lätthet i framdelen - högre poäng, engagera bakbenen mer" Så det ska vi träna på!
Elin

När du tränar växlingar i gångarterna så gör korta! Rid på framåt ordentligt några steg, samla ihop igen, rid framåt osv. Det ska vara som att sitta på en raket som går framåt uppåt när du skänklar för mellan****. Det är även bra att göra skänkelvikning på långsidan (frammen inåt), räta upp och länga snett igenom ur det. :)

Tempoväxlingar, tempoväxlingar och åter tempoväxlingar. Det stärker hästens bakben och då får du lättare att ta tillbaka hästen innan och efter ökning - det gör att skillnaden syns mer.
Cavaletti är också väldigt bra att använda sig av.

Tack för alla braiga tipsen :) Ska öva mycket på sånt. Red ut och travade idag. Lite rötter i skogen och det blev som bommar. Han fick fin-fint steg :D Kan bommar vara något att träna på? :)
Elin

Takt,styrka & lyft går bra att träna mha bommar men inte samling.
Variera serierna med att ibland ha kortare avstånd mellan bommarna och lägg gärna upp bommarna lite då på en kloss eller så.

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 636
Senast: Cambrie
·
Dressyr hej! Är en tjej på 14 år som tävlar på lätt c-lätt b nivå i dressyr på min d-ponny. Tränar även vissa delar ur lätt A1, så har vi tur...
Svar
5
· Visningar
2 224
Senast: Emma2000
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 455
Senast: Nevermind
·
Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 371
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka