håller fjordingar värmen bättre??

Gupello

Trådstartare
det e det läjligaste jag har hört :mad: såg en fjording som var helklippt itan täcke i snön, frågade om den brukade vara så och ja..

den var ju fjording så den kunde vara helklippt utan täcke för den höll värmen bättre :crazy:

stämmer det eller det e nåt de fått för sig?

Sv: håller fjordingar värmen bättre??

:eek:

herregud vilka korkade människor det finns... klart att en helklippt häst måste ha täcke, spelar ingen roll vilken ras det är!! :mad:

precis... hon envisas med att den inte fryser bara för att det e en fjording..

Jag är gammal fjordingägare som på senare tid sadlat om till nordsvensk o jag VET att fjordingar fryser precis som vilken annan häst som helst... har sett skakande fjordingar stå o trampa vid grindhålet o be om att få komma in...:crazy:

MEN... OBS stycket nedan är humor!!

Grisar har ingen päls, de har MASSA underhudsfett o de klarar sig ganska bra i kylan. Se på vildsvinen som breder ut sig över Sverige... många fjordingar är hemskt sjukligt feta... det kanske är därifrån den teorin om att fjoringar inte fryser kommer?:idea::devil:

Nä, seriöst, en häst gul med stubbman eller annan är samma sak, klipper man dem är det kallt! Lika de som är i full kondis o inte har en massa underhudsfett fryser lättare så på med täcke på den där stackars kraken...

Jag har en liten fjordhästpojke, och han kan frysa lika bra som araben i stallet när han är klippt.

OKLIPPT är en annan femma, då liknar han mer en mammut, och skulle säkert klara en istid utan täcke...

om ni har BDB så kan ni Pma mig så ska ni få hennes namn så kan ni kolla och kommentera det.

Har jag också fått som kommentar på en bild. "Varför täcke på en nordsvensk?"

Ja för att han är klippt.
"Ja men nordsvenskar brukar inte behöva täcke även om dom är klippta"

Något i den stilen. Irriterad? JA!

jag hade för många år sedan en ytligt bekant som resonerade lika dant fast det gällde en äldre bruks nordsvensk, dessutom en kf. häst.

inte äns när veterinären påpekade att pållen bord täckas ( pga. att pållen fick återkommande korsförlamningar av väta/kyla) togs det på allvar för - det är en nordsvensk och dom behöver inga täcken, det är inga porslinhästar.... tack och lov för den pållen så har den numer fått vandra vidare och slipper må dåligt pga. sin "envisa" ägare.

Har ni snö i Blekinge nu, eller såg du hästen någon annanstans i landet?

Hur många grader var det där hästen gick ute i snön? Sken solen? Blåste det, eller var det vindstilla?

Glöm sedan inte att alla hästar är individer - just den här kanske inte fryser så lätt, inte ens om den är klippt. Jag skulle tro att ägaren känner sin häst, och märker om den fryser.

Immer

kalmar.. fick att den inte fryser och tt den verkar gå så oavset...

De allra flesta ägare har trots allt koll på när deras hästar fryser.

Immer

så du tror att en helklipp fjording utan täcke inte fryser??

Det beror, som jag skrev tidigare, på väder och vind och på hur länge hästen går ute.
Är det några minusgrader, vindstilla och solsken så är det säkert inga problem. Värre hade det varit här hos mig just nu, 4 plusgrader, vass vind och fuktigt i luften. Mina egna kallblod är inte ens klippta men har täcken ändå.

Är du fortfarande övertygad om att den helklippta fjordningen fryser, så tycker jag att du ska göra en anmälan till miljö- och hälsokontoret i Kalmar.

Immer

Jag kan ju inte direkt säga att det är Kallt här... Går själv utan problem enbart i kjol på kvällspromenaderna med hundarna - det är värsta vårvädret här.

Även om den är klippt klarar den säkerligen av detta varma "vårväder" utan att må alltför dåligt, men som Immer skrev, ta kontakt med miljö- och hälsokontoret och se vad de säger.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 984
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 881
Senast: Lhas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 620
Senast: Pratsch
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
43 264

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat