hållbarheten

Sv: hållbarheten

våra "värsta" krutdurkar i stallet är 22 resp 23 år...
:o)
Dom tycker livet är fest...

Korven skrev:
Han är förresten efter Faxi fra Reykjum!!

:bow: Kul att höra! Den avkomma jag känner efter Faxi var också en skenkula i sin glans dagar! är där fler...

Fantastiskt vad pigga de kan vara upp i åren! Jättefina bilder!
Eller om man vänder på frågan: hur många hästar vet ni som gått bort innan 20-25 års åldern pga ålderkrämpor? Eller som slutat ridas innan 20 pga utslitning?

Är det så att hästarna höll längre förr eftersom de växte långsammare och reds in senare och rörde på sej mer under uppväxtåren? Är det skillnad på svenskfödda och islandsfödda (schablon)? De hästar i dag som vi rider in vid 4 års ålder och som vuxit fort, kommer de att hålla lika länge?

Eller förs det någon slags statistik i frågorna att läsa någonstans? Värdesätts hög ålder och hållbarhet i någonstans i aveln?

Roligt att veta, så inte den höga genomsnittsåldern bara är en myt eller överdrift. Vetgirig...

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
713
Senast: Squie
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
704
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 384
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 073
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar