hållbarheten

K

knasan

Är det myt eller verklighet att vi rider våra islandshästar i "full sprutt" tills de är 25-30 år? Upp till bevis! :) Jag vill egentligen gärna veta vad genomsnittet kan tänkas vara. Så det är sant det man säger när man vill "skryta" lite inför icke-isisfrälsta....... :o

Sv: hållbarheten

den uppfattning jag fått är att de lever tills de är runt 20-30år och är igång tills de dör typ..

men de flesta jag vet som avlivats på senare tid har inte en enda vatt över 23..

vet dock en islänning på 25 + en på 40 så..

Nu känner jag väl inte sådär väldigt många gamla hästar, men jag kommer ihåg en gång när jag var ute och red så träffade jag en häst som var 25 år gammal, men pigg som bara den! Reds precis lika mycket som en i 10-årsåldern. Tror han tävlades fortfarande också?

En i stallet har en jättefin tävlingshäst som är 20, hon tävlade honom i höstas och hade nog fortsatt tävla honom om det inte hade varit så att de ska sälja honom nu. Han har inte visat några tecken på "ålderdom" vad jag vet. Så han kan nog ridas ett BRA tag till!

Så jag tycker nog det är verklighet ;)

Jag mötte en i skogen idag som är 24 år. Hon som red klagade över att han drog som en avlöning på fältet när han värmt upp!!:banana:

jag har 2 damer en på 22 och en på 20 pigga å glada :banana: dom kommer hålla hur länge som helst *hoppas*

Min gammelman är 28år, och honom är det då full fart på fortfarande.
Han fick dock sommareksem när han var 24år, så det är ju ett problem numera.

På Tunabanan på ett SM för några år sedan (-01, -02?) tackades en ungdomsryttares häst av efter finalens prisutdelningar. Vill minnas att det var Sokrates hästen hette, och han var då 24 år.

Så kanske namnet stavas, ja - men jag tror det är rätt ekipage.

Jag rider nu min 21 årige Islänning ca 5-6 dagar i veckan, han går alltså lika mkt nu, som han gjorde när han va yngre.
Han älskar att arbete, och så länge han tycker de är skoj och orkar och vill ser ja ingen annledning till at sluta rida dom....

Gammla hästar mår ju bäst av att ridas och hållas igång, inte tvärtom som många verkar tro.....

Innan denna islänningen hade ja en foderhäst, Dolla, som vi red tills hon va 29, då reds hon precis som vilken annan häst. Hon va jätte go och glad, ända in i det sista. Men en vår fick hon massa hosta, och fick åka hem till sin ägare, där blev Hon tyvärr sjukare (först fick hon en pinne i ögat och blev blind, och ca 2 år senare en dag låg hon i hagen och kunde inte resa sig så då fick hon somna in, 34 år gammal), men hon va en kanon häst, goa lilla Dolla:love:

På min praktik för ett år sen red jag Somi som hade vunnit tölt på SM med både ungdom och vuxen, sista gången var 2001 tror jag men en ungdomsryttare. Han är född i slutet på 70talet någongång, häftig var han! Han gick som unghästfarbror och reds för att hållas igång.

Min erfarenhet efter drygt 35 år i hästvärlden är att bara hästarna får vara friska och leva ett bra liv kan de hålla sig fräscha länge. Den äldsta hästen i vårt stall är f.1982 och heter Stjarni. Han är en av de piggare hästarna i stallet (av 20 st!!!), busar som en unghäst i hagen och ställer gärna upp på ett kapprace om någon frågar. Han rids lika regelbundet som alla de andra och tycker fortfarande att allt är roligt. Tävlas några ggr/år i lätt klass på klubbnivå men gick SM i slutet av 80-talet. Man behöver bara tänka på att värma upp/skritta av noga så han inte blir stel och så stretchas han några dgr/v. Sen är kvaliteten på maten viktigare ju äldre hästen blir...

Min galna Leiri f.1988 har äntligen börjat bete sig som en någorlunda normal häst även om han fortfarande är superpigg och kan få värsta fnattrycken helt oväntat:bump: Så döm inte ut en häst för att den är gammal. Den talar själv om när det börjar ta emot om man tar sig tid att lyssna...

Red min islandhäst nästan lika hårt fram till han var 30!!! :) Trots att han själv fick bestämma tempot de sista åren så var det full fart! Han tillochmed förvånade oss alla med att hopa över staketet ett antal gånger trots sina 30 år fyllda! Busade i hagen, gjorde bocksprång och hade inte en kropp som man kan tro att en häst född 1975 skall ha! :) Ingen som såg honom trodde att han var så gammal!

Senast ändrad av en moderator:

Det beror nog lite på. Jag och mamma som har våra hästar hos min moster i Källbrink har också en islandshäst, som numera rids av min kusin.
Hon är 25 år i år och fortfarande pigg!!Nu såhär års under vintern så har hon velat vara ute hela tiden! :) :)

1289651.jpg

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
713
Senast: Squie
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
704
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 384
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 073
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar