hållbarhet kraftfoder

A

Almapalma

Har en säck kraft protein som går ut om 5 dagar.
Min fråga är hur länge man vågar använda det efter utgånget datum?

Sv: hållbarhet kraftfoder

Bäst före datumet är inte så viktigt.
Det händer ingenting med fodret, bara för att datumet går ut så blir det inte dåligt.
Är det för gammalt så kan det möjligtvis härskna.
Fukt och skadedjur är värre oavsett vilket datum det står på säcken.

Sv: hållbarhet kraftfoder

Det är rätt att inget händer med fodret bara för att datumet gått ut, det är så att fodertillverkarna sätter alltid bäst före datum med god marginal, så några månader är inget problem att fodra med det. Det som händer först med fodret är att de viktiga vitaminernas halter börjar försämras. Men är det ett foder som innehåller mycket olja tex så ska man ha koll på att det inte härsknar.:laugh:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 950
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 950
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
885
Senast: Lejd
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
653
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka