HÅLLBARA vintertäcken

Z

zykk

Nån som kan tipsa om vintertäcken som är tåliga? Mina hästar gillar nämligen att förstöra varandras täcken genom att "dra hovarna" över ryggarna på varandra o bita i täckena etc. Senaste köpet var ett Horseware Rhino rug, det hållbaraste hittills, men gjorde tyvärr sitt förra vintern

Sv: HÅLLBARA vintertäcken

Det finns tyvärr inga som är helt hållbara om man har en busig valack med lika busiga kompisar. Jag har prövat "ALLA" märken och kommit fram till att ett skal av hönsnät och cement nog är det enda som verkligen håller ;) ...

Köp flera täcken, en bra symaskin, bävernylon att lappa med, samt textillim för akutlagningar. Det är nog det enda som hjälper. Tyvärr.

Tro inte på de försäljare som säger något annat. Vissa täcken är förstås mer hållbara än andra, men inget är oförstörbart.

www.exklusiv.se finns riktigt hållbara täcken! Där kan du få dem måttsydda utan extra kostnad och de är fodrade med ett tyg som hår inte fastnar i.
När jag var i affären och beställde mitt täcke så fick jag försöka riva sönder en bit tyg som de hade klippt upp ett stort jack i och det gick inte så nog är skall dessa täcken klara av tjuvnyp från andra hästar och annat som kan orsaka skador i tyget.

Tycker att horseware Rambo är väldigt bra. De ska vara det tåligaste som finns på marknaden. Rhino är inte helt lika slitstarkt. Annars är Bucas väldigt bra också.

Usch, ja. Jag lappar och lagar med bäver nylon. Bucas får inte så långa revor så de går att lappa ihop. Vet inte hur många vintertäcken som förvandlats till långa slamsor tyg och vadd och helt omöjliga att laga. I långa loppet blir kanske ett dyrare täcke billigare om det tål tuffa tag men vet inte om jag vågar chansa. Lever på hoppet att hästarna lugnat ner sig till i vinter.

madeleine71 skrev:
www.exklusiv.se finns riktigt hållbara täcken! Där kan du få dem måttsydda utan extra kostnad och de är fodrade med ett tyg som hår inte fastnar i.
När jag var i affären och beställde mitt täcke så fick jag försöka riva sönder en bit tyg som de hade klippt upp ett stort jack i och det gick inte så nog är skall dessa täcken klara av tjuvnyp från andra hästar och annat som kan orsaka skador i tyget.

Tack för tipset! :bow:
Nu har jag iaf beställt ett täcke därifrån. Står att det inte ska gå att förstöras, så nu har jag stora förväntningar :smirk:

Om täcket passar på din häst så kommer du säkert inte att bli missnöjd!
Jag funderar på att beställa ytterligare ett vintertäcke därifrån, denna gången med extra fyllning och med snabbknäppe i bogen. Får nog bli en tur till deras fabriksförsäljning framöver..
De har väldigt fina ylletäcken också, fast tyvärr saknas kryssgjordar på dessa.

Mvh
Madeleine

Äsch, lyssna inte på dom som påstår att Horsewares täcken är mer hållbara än billigare varianter. Alla täcken kan gå sönder och då är det bättre att ha råd att köpa nya.

Elektron skrev:
Äsch, lyssna inte på dom som påstår att Horsewares täcken är mer hållbara än billigare varianter. Alla täcken kan gå sönder och då är det bättre att ha råd att köpa nya.

Men hållbarare än de billigare e dom ju iaf. Mitt nuvarnade horseware e de som hållit längst hittills

madeleine71 skrev:
Om täcket passar på din häst så kommer du säkert inte att bli missnöjd!
Jag funderar på att beställa ytterligare ett vintertäcke därifrån, denna gången med extra fyllning och med snabbknäppe i bogen. Får nog bli en tur till deras fabriksförsäljning framöver..
De har väldigt fina ylletäcken också, fast tyvärr saknas kryssgjordar på dessa.

Mvh
Madeleine

Jo jag tog ett med extra fyllning. Hoppas bara att det e som det andra Horsewaretäcket i str. Har 145 i det. Andra märken kan va för små i den strl nämligen..

Det tycker jag inte alls dom är. Möjligen så länge ingen annan häst börjar dra i det.

Jag vet inte säkert men jag tror att de är ganska så stora i modellen. Jag har bara ett 165-täcke i fleece ifrån Exklusiv och det är fårhållandevis stort. Vintertäcket som jag har därifrån är måttbeställt.
Täcke med "sydda veck" istället för bogveck tycker jag känns lite rymligare framtill.
Mitt vintertäcke har inte extra fyllning men känns ändå ganska så varmt eftersom yttertyget är väldigt rejält (mycket lättskött dessutom, bara att bortsta av när det blir smuts på det!) och det quiltade fodret värmer trots att det inte är så tjockt.
Nu vill jag ha ett med extra fyllning för de riktigt kalla vinterdagarna. Funderar på ett gult med gråa kantband. Då syns hästen garanterat :)

Jag har ett Bucas-täcke som har hållt i över 10 år!

Jag köper bara Horsewares täcken för dom håller för riktigt tuffa tag.

Elektron skrev:
Det tycker jag inte alls dom är. Möjligen så länge ingen annan häst börjar dra i det.

Men det e ju just det mina hästar gör. O div andra grejer. O då e Mitt gamla Horseware det som hittills inte blivit strimlor, utan efter några år e de en del småhål

Nästan inga täcken håller för sånt..... Skulle fundera på att skilja på dom mest bråkiga hästarna kanske?
Annars är Horseware och Bucas bra. har ett Bucas som är tio år, fortfarande inte hål i. Tycker inte om designen och passformen, men slitstarkt är det iaf!

Shires täcken är kanon! Har ett vintertäcke (stormbreaker) o ett regntäcke (typhoon) o dom håller jättebra tycker jag!
Bra täcken till vettigt pris (400-500 på Eko)

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 990
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 414
Senast: MattiZ
·
Utrustning Nya damen har en ganska bastant bog och bred, lite lågt ansatt hals. Hon har ett Amigo bravo regntäcke i 145 som sitter bra, hennes...
Svar
18
· Visningar
2 754
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag inte haft lika ont i axeln på sistone och eftersom det funkat bra att rida två lektioner per vecka de senaste två veckorna...
Svar
0
· Visningar
534
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka