Hållbara fonder

Idas

Trådstartare
Trots totalt ointresse har jag börjat försöka sätta mig in i fond- och aktievärlden. Jag tror inte jag är redo att börja spara i aktier ännu, men ett par fonder skulle vara på sin plats.

För mig ligger miljö och klimat varmt om hjärtat och skulle helst ha fonder som investerar i hållbar utveckling och miljö. Jag har googlat runt men tycker det är svårt att få en uppfattning om vilka man ska satsa på. Har ni några tips? Fallgropar?

Trots totalt ointresse har jag börjat försöka sätta mig in i fond- och aktievärlden. Jag tror inte jag är redo att börja spara i aktier ännu, men ett par fonder skulle vara på sin plats.

För mig ligger miljö och klimat varmt om hjärtat och skulle helst ha fonder som investerar i hållbar utveckling och miljö. Jag har googlat runt men tycker det är svårt att få en uppfattning om vilka man ska satsa på. Har ni några tips? Fallgropar?

Det är många som köpt tidigare etiska fonder och de har gått upp en hel del. Tycker man får ganska bra uppfattning via sin egna banks sida. Jag har swedbank.

Det finns listor med etiska fonder. Jag vet att Skandia även gjort en koldioxidberäkning av sitt fondutbud.

Kul tråd! Jag har precis börjat handla lite med aktier. Är också meningen att jag ska starta upp ett konto med lite blandat aktier och fonder inför framtida pension, men är liksom du lite lost i vad man borde investera i.

Har också alldeles nyss börjat titta på möjligheterna att få mer ränta på mina sparade pengar. Startat ett konto på Avanza och de tycker jag förklarar hur allting funkar väldigt överskådligt.

Där kan man också söka bland etiska fonder och jag har valt 5 stycken och satt in 2000 i varje. Dessa första veckorna har det inte hänt så mycket, men jag hoppas så klart att det ska bli mer än om pengarna suttit på banken.

Har efter lite research kommit fram till att många av de fonder jag är intresserad av inte finns hos min bank. Är det normalt att ha flera banker där man har en av dem "bara" för lite fondsparande? Det är ju inga jättesummor vi pratar om heller.
@Teilani Avanza har jag också kikat på. Flyttar man över pengar dit som man sedan lägger i fonder eller hur fungerar det?

Vad är skillnaden på aktier och högriskfonder?

Om man köper och säljer aktier, måste man skatta på vinsten om man säljer tex en aktie och köper en annan?

Har efter lite research kommit fram till att många av de fonder jag är intresserad av inte finns hos min bank. Är det normalt att ha flera banker där man har en av dem "bara" för lite fondsparande? Det är ju inga jättesummor vi pratar om heller.
@Teilani Avanza har jag också kikat på. Flyttar man över pengar dit som man sedan lägger i fonder eller hur fungerar det?
Det förekommer. Jag har sparkonto på en, fondkonto på en annan. Isk på en tredje. Lönekonto på en fjärde...

Man för över pengar till avanza, antingen som engångs banköverföring eller månadssparande. Det finns lite olika sätt att handla aktier och fonder på och olika konton för det och jag är inte så haj på skillnaderna mellan dem, men det är olika beskattningar på dem så beror lite på hur du vill spara pengar/horisont.

Måste passa på att fråga. Jag har en större summa pengar i fonder. Kan jag göra något med dom? Typ plocka ut pengar? Eller vad gör man med dom egentligen? :o

Precis, man flyttar pengarna som sen finns på ett konto som man kan handla med. Jag har dels köpt lite långsiktiga fonder och sen har jag en liten slant som jag handlar aktier för. Dvs köper och säljer med förhoppningsvis någon liten vinst.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 411
Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
16 909
Senast: Badger
·
Hemmet Förutom storkok, vad är era bästa hacks för en smidig/billig/tidssmart vardag? Bästa städhacks kanske? Har börjat intressera mig för att...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 067
Senast: Korven
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 417
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama