Hållbar häst

Sv: Hållbar häst

Jag tycker också studien är lite missvisande, men i överlag så tycker jag nog att det är mer vanligt att hästar blir mot 20 år.

Vilken häst blir 30-40 år och vad räknas som naturligt?
Jag har nämligen mycket svårt att se att en häst kan nå den åldern i vilt tillstånd där det råder svält, sjukdomar och att många dukar under tidigt isf pga rovdjur. Kikar man på en dokumentärer som finns om vildhästar, i all fall dagens så är det inget lyxliv dem lever precis..

Tar min egen knapp för att göra lite tillägg:

( En naturlig livslängd hos hästar är 30-40 år, men medelåldern hos dagens hästar i Sverige är 10 – 15 år, detta betyder att många hästar avlivas i förtid. I Tyskland har hästarna en medelålder på 8 år!

Fast jag tror ju inte att naturlig livslängd hos de flesta hästar är 30-40 år.

Min kompis har en islänning som är 31 och faller ur.
Tidigare grannar hade två pensionerade, tidigare framgångsrika, vbl-travare som blev 25 resp 27 år gamla men då i stort sett ramlade de ihop av sig själva.
En bekant hade en fjording som blev 32.
Min första shettis blev 31.

Min fjording, som haft fång innan jag tog över henne, blev 13 år gammal och avlivades pga sjukdom, inte pga skador. Inte heller relaterat till fång.
Mitt vbl-sto blev 15 år, avlivades pga sviterna efter en sjukdom hon hade när hon var ung. Hon gick omkull av sig själv i hagen pga nedsatt kraft i ett framben. Inte skada: inte inkörd, inga ridskador eller överbelastningsskador.
Min kompis fick avliva sin häst som femåring efter en tarmsjukdom.
En bekant fick avliva sin vbl-travare som ca 9-åring pga crohns sjukdom (tarmsjukdom).

Ett par bekanta har låtit avliva sina islandshästar pga fång och svåra eksem som inte blivit hanterliga trots behandling.
Min ena tränare fick akut avliva sin lovande treåring pga benbrott i hagen.

Sedan kan förstås listan göras oändlig över de hästar som "slagits ut" av träningsrelaterade orsaker, särskilt travhästarna där dock många håller till hobbyridning när de pensionerats från trav.

Poängen med mitt långa inlägg är att det kan finnas många andra skäl till avlivning än hälta, även gällande betydligt yngre hästar.

Jag håller med.. dessutom finns det många som slår sig för bröstet och skryter om hur gamla deras hästar/ponnyer är och så är det hästar/ponnyer som borde avlivats för längesedan av djurskyddsskäl. Många har svårt att ta det där ansvaret dom borde och faktiskt avliva sin häst INNAN det gått för långt.

En häst som rör sig naturligt i egen balans är det bästa tipset för att få en hållbar häst.

Håller helt med .

Dessutom så studier i all ära , men även dessa måste ställas mot andra studier och inte ens då alltid blir de illustrativa .

Tar sista knappen:)

Håller helt med att det finns andra osaker än hälta, och 30-40 år är kanske lite i överkant, men hur eller hur, skapandet av tråden var för att få lite tips på föreläsningar och personer som är kunniga och har erfarenhet inom området, sen det som kom utöver är bara tankar från min sida:)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 221
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 465
Senast: Whirlie
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
7 087
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21