Hållbar häst

saltopeppar

Trådstartare
Jag sitter nästan dagligen och letar efter information över nätet ang hästens hållbarhet.

Visst finns det information ute på nätet, men jag tillhör sorten som lär mer av att se, känna och höra istället för att bara läsa och titta på lite bilder.

Jag undrar nu om ni här inne på buke har tips på föreläsningar, videos och veterinärer, tränare eller forskare som man kan få kontakt med för att lära sig mer om just hållbarhet för ridhästen?

Jag är mycket intresserad av just detta område då jag själv har hästar som varit skadade och varit i kontakt med. då även kroniska skador där det finns lika många förklaringar på hur de uppkommit som det finns hästmänniskor i Sverige.

Då jag tycker att det brister mycket inom just det här ämnet bland de tränare och ryttare jag träffar häromkring så vore jag så himla glad om ni har tips på även tränare som man kan få rida för som själva är intresserade av framförallt hållbarheten av hästen istället för ett snabbt resultat.

:)

Sv: Hållbar häst

hm, mycket förebyggande är väl främst att välja hästar med bättre exteriör samt att man ser till att variera sin träning och bygga upp bra kondition.

Finns det ingen bok som heter "hållbar häst" typ? Har för mig det

Sen borde det finnas massor kring unghästar. Det ska finnas forskning gjord där om hur man redan i tidig ålder kan påverka hästens framtida hållbarhet.

Foder är en avgörande faktor även.

Borde finnas massor i ämnet som berör mer än bara träning. Skulle nästan vilja lägga till god hovvård, rätt anpassad utrustning och avel spelar nog in en hel del.

Hur gör elitryttare/tränare för att få sina hästar hållbara? Borde finnas en del tips de delat med sig av

Senast ändrad:

Tack för svaret!
Dock söker jag som jag skrev främst efter föreläsningar och gärna någon erkänd bra tränare för ett längre "sammarbete"

Det är enligt mig sjukt att hästar är sjuka så ofta som de är av diverse anledningar, ledinflamationer, stukningar, senor, sår, muskelrelaterade skador, ryggar m.m m.m, listan går göra lång

Vad menar du med samarbete och föreläsningar?
För att få en hållbar häst krävs ju en rad aspekter så i så fall kanske man får plocka ut flera duktiga personer inom ämnena.

Är man ett gäng så är tex veterinärer inte omöjliga att boka upp för kursmaterial eller föreläsning.

Stor del av de skador du nämner beror ju på den mänskliga faktorn snarare än hästens egna hållbarhet egentligen tycker jag och då är det ju en fråga som borde röra träning, hovvård, utrustning bland annat.
Goda förutsättningar = hållbar häst

Gällande hovvård är jag väldigt säker på att det är en väldigt avgörande faktor för hästens hållbarhet.

Jag kan dock inte hålla med om att jag tycker att det är så ofta att det är hästar som går runt med en massa skador, men visst händer det..å jag tror aldrig vi kan komma ifrån det heller eftersom att alla idrotta ådrar sig diverse skador och det faktum att det är djur vi håller på med där vi inte kan veta om exakt allt förutom när det uppenbarligen syns.

Senast ändrad:

Det är klart man kan förebygga med bra hovslagare, rätt utfodring, mycket hagvistelse, bra exteriör för ändamålet mm. Men i slutänden handlar det om en sak: god ridning.

Behöver inte alls handla om bara ridningen.

Titta på många av hästars hovar tex..inte konstigt att många drar på sig antingen återkommande inflammationer och kanske även förslitningsskador..På hästar som knappt används dessutom!

Man kan rida bra men har ex en sadel som sitter kasst - då kommer hästen förr eller senare bli dålig

osv osv

Så jo, det är flera aspekter att ta hänsyn till.

Som du kanske ser så skrev jag också bra exteriör för ändamålet.
Jag har sett hästar med en hov pekandes i varje riktning som har hållt utmärkt i många år, och även helt korrekta med ideliga skador. Varje gång är det ridningen som fallerar.
Det är inte på något vis så att jag själv är en perfekt ryttare, men de jag ser omkring mig som aldrig har skadade hästar är de som rider bra.

Jag tror snarare på att de som får det att vara mest "korrekt" som du relaterat till är bättre på att se skador, eller kan se när något inte är som det är.
Därav att deras hästar kanske upplevs som mer skadedrabbade fast det inte behöver vara så.

Ser jag en häst som har hovar som ser förjäkliga ut kan man ju nästan anta att den ägaren antingen inte är så kunnig eller brydd..bör då gälla i övrigt också. Många hästägare ser inte att sina hästar är ofräscha och jag vill snarare relatera till dessa individer.

Men lite håller jag med, det finns hästar som tål vad som helst som inte är vidare optimalt för deras fysik men jag tror långt ifrån att allt hjälps med god ridning då jag känner till flera fall där ryttare verkligen har god ridning, bra variation osv och ändå så blir vissa hästar ofräscha.

Jag tror också mycket på, att i många fall är det mycket svårt att i senare skede överhuvudtaget kunna påverka. Har hästen varit skadedrabbad eller känsligare tidigare i livet så kanske den för alltid förblir instabil.

Senast ändrad:

De som jag tänker på kommer aldrig så långt som till ofräscha hästar, helt enkelt för att deras hästar rids i balans. Och jag har nog aldrig sett en bra ryttare som inte håller efter hovar och utrustning. Så bra blir man inte av sig själv liksom, och då har man snappat upp annat än ridning efter vägen. De ryttarna utmärker sig snarare genom att ha en genomtänkt utbildningsplan för sina hästar. Sen finns det säkert ett och annat undantag, naturligtvis.

Precis mycket av det jag menar och där har man alltså ett bredare område än bara själva ridningen av hästen :)

Senast ändrad:

Vad menar du med samarbete och föreläsningar?

för att förtydliga lite;
Jag letar efter föreläsningar istället för att sitta och läsa, då jag personligen har det lättare att lära och komma ihåg när jag hör och ser istället för bara läser. föreläsningarna jag söker är just förebyggande avel, "uppbyggnad" av den unga individen, ridning, varför uppstår skadorna, utrustning och allt som relaterar till en hållbar individ.
Jag är väl medveten om foder, hovvård m.m, men vill gå lite djupare i min kunskap ändå.

Som jag skrev tycker jag att de tränare i min närhet brister vid just denna punkt och när jag kommer med diverse frågor har de inte några direkta svar, eller iallafall känns det inte som att jag får ett svar, utan slutar med att man får en intressant diskussion med ideer och olika erfarenheter, men tyvärr inga svar.
Jag letar därför efter en tränare/ryttare som inte är ute efter att plocka fram gångarter eller som vill kvala hit eller dit, utan någon som är väl insatt i hur hästen fungerar i olika faser i livet, hur just den hästen med den typen av exteriör tränas på bästa sätt.
Min teori är att de flesta hästar kan fungera innom sporten, bara den rids rätt utifrån de förutsättningar just den individen har.
Det som brister hos många tränare jag varit i kontakt med är att allt går i samma mönster att alla hästar ska följa denna kurva av inlärning och ram, men där är jag mycket kritisk.
Söker därför någon som kanske har lite samma tänk eller med mer hästar på sitt konto. Med "sammarbete" menade jag alltifrån träning till att känna mig säker på att lämna mina unghästar på inridning eller vidareutbildning.

Vet en tränare nedåt skåne/ blekinge (man får inte nämna namns va?) som har vad jag vet 3 st tävlingshästar födda mellan -87 till -92 som fortfarande går höga klasser dressyr (om jag inte minns fel MSV b-a)
och en annan yngre talang till ryttare som nu kvalar sin 22åring till GP. Denna häst har hen haft sedan inridning.
Det är sånt här jag beundrar och vill lära mig mer om, en häst som kan prestera även på ålderns höst. Medelåldern på våra hästar har sänks ganska mycket sen jag började i sporten och det tycker jag är fruktansvärt tråkigt!
Jag är ingen tränare, men har ett par "skyddslingar" som jag hjälper med bästa förmåga med allt utanför den schemalagda dressyr och hoppträningarna för tränare med utbildning och jag tycker det är roligt och är intreserad av just vad som händer utanför träningarna. Har sett manga exempel på ekipage som är SÅ BRA och lovande, men som faller vid mållinjen, varför? tränaren har inget svar för det har gått bra och tränare har gjort allt som står i dennas makt för att det ska bli bra (och där håller jag med) men vad händer på hemmaplan mellan träningarna? jag vill få en större helhet på det hela...
ojoj, nu snurrar jag iväg igen.

hoppas ni förstod lite bättre nu

Senast ändrad:

De som jag tänker på kommer aldrig så långt som till ofräscha hästar, helt enkelt för att deras hästar rids i balans. Och jag har nog aldrig sett en bra ryttare som inte håller efter hovar och utrustning. Så bra blir man inte av sig själv liksom, och då har man snappat upp annat än ridning efter vägen. De ryttarna utmärker sig snarare genom att ha en genomtänkt utbildningsplan för sina hästar. Sen finns det säkert ett och annat undantag, naturligtvis.

Just detta håller jag med dig om! det handlar inte bara om ridning, träning och bra tränare,även om detta är en stor del. Det handlar mycket om det som händer hela veckan, månaden eller varför inte året. återhämtningen, utrustning, vila, rätt mängd träning, varierat underlag, foder, hovvård m.m spelar stor roll enligt mig!

Vilken del av landet finns du i?

Det finns några tränare som är bra på just hållbarhet. Och som faktiskt kan hjälpa många av de utdömda hästar som har kroppslig problematik men kan hållas symptomfria med rätt sorts träning.

Det går att ändra om rörelsemönster på hästar som har osunda såna bara man har ett mer invecklat signalsystem än det som idag lärs ut i Sverige. Och om man vågar ta en annan väg till slutprodukten.

En häst måste lära sig sluta göra fel innan man kan lära den göra rätt.
De hästar som "gör fel" på så sätt att de har osunda rörelsemönster och felbalansering kan man ibland snabbt hjälpa om man vet vad man gör och just har fler signaler. Med vissa av dessa individer finns inte tiden att ranta runt och vänta på att hästen ska formges genom att rida fram tills formen bara kommer. De går sönder.
Dock kräver ju det en nogrann och kanske för många trist inlärning för människan. Det tar längre tid än att lära sig färre saker.
Men å andra sidan kan man sen lära sig förädla de mer "kassa hästarna". De med sämre exteriör, sämre gång, sämre medfödd balans etc. Och ev hjälpa de som är rehabfall som aldrig lyckats fås till och få att funka.
För man kan mer lokalt trigga muskelkedjor eller muskler att spänna eller spänna av. Man kan placera hästens kroppsdelar mer exakt.

Lär man sig placera kroppsdelarna på dem, lägga dem i balans i sidled och bak fram och ser till att stretcha dem och stärka dem så har man mycket.
Sen kan man skola dem och få dem att samla sig. Då ska en häst hålla om man gör det rätt.
Ser de då ut som skit i kroppen, tex noll ryggmuskler eller är halta bör man nog fundera.

Jag vet GP-hästar som varit i total avsaknad av ryggmuskler och ansett börja bli gamla vid 18 tex.
Kollar man på en mänsklig framgångsrik atlet så är den ju inte HELT förfallen vid 45 om den så levt på öl sista åren. Man SER att det där är en elitgymnast.
Kollar man tex Frank Andersson så är det ju ingen tvekan om att det är en gymnast jämfört med tex Carl Bildt.
Så ska en dressyrhäst som gått de klasserna också vara anser jag.

Min tränare har en 27-åring som fortfarande gör levad. De har också en häst som gått GP som man även om han nu har hjärtfel, är flera år över 20 och gått i hagen sista åren inte går att misstas för annat. Han dömdes som ung ut av många olika vet och stod på klinik läääänge. Han var superfin fortfarande som över 20 år, full träning och en biff som var stark i kroppen. Det ska inte vara gammalt för en häst som tränat sunt och inte haft en helvetes otur med något trauma eller medfödd defekt.
De ska ha en hållning och en stolthet(för de ska vara stolta över det de kan om man lärt in rätt, de ska veta att de kan mycket) som inte kan tas för annat än en elitgymnasts.

Min ponny tog jag bort nyligen. Han blev 30 år och var fullt fräsch och reds ordentligt. Han dressyrtränades med fokus på hållbarhet och tricktränades.
Han hade noll problem att lägga sig och ställa sig med mig på. Han kunde också kuta ifrån de flesta yngre hästar och hade kondis.
Han skar sönder benet som 28-åring. Då blev jag tvungen att ställa av honom. Han blev gammal och skröpplig då för första gången. Innan det gjorde han piaff och galoppiruetter.
Han böjdes också igenom ua som 26-åring då jag fick för mig att det ev kanske möjligen om jag ansträngde mig kunde vara en stelhet i ena fram.
Han sattes också på smärtis efter det, för att se om det ändrades. Men icke.
Och lite stel kan man f vara vid 26 år om man bara inte har ont. :)
Jag gick igenom honom i somras igen bara för att kolla och se om jag kunde få några förebyggande tips kring en gammelgubbe. Det hittades inget utom någon minimal muskelspänning.
Man ansåg att det helt berodde på träningen att han var så otroligt fräsch.

Man ansåg då att arbetet för hand och ridningen med fokus på mjukhet och bärighet var en perfekt kombination med läggningarna.
Jag har hittills innan det inte hunnit fråga någon veterinär, sjukgymnast eller kiro vad de tror om bugningar och läggningar. Spec med en gammal häst och uppsuttet.
Men hon tyckte SUPER i detta fall. Han var stark nog och hölls stark och mjuk av det.

Däremot fick jag tips om hur jag kunde göra om jag själv var trött efter att ha jobbat andras hästar och bara ville åka en tur i skogen på min, utan att behöva rida. Så sjukgymnasten tipsade om kinesiotejp och hur man kunde tejpa för att aktivera tex bukmuskulaturen om man åker på lång tygel.
Jag såg ju själv att ryggen höjdes. Så jag, som är skeptisk till det mesta utom att verkligen rida och lära sig göra det väl utan hjälpprytlar, får säga att jag köper det.

Det finns alltså vissa sjukgymnaster, vissa tränare och vissa vet och andra beh som har annan kunskap än bokstavstränare brukar ha.
Men var beredd på att folk tycker du är tokig tills dess att du kan uppvisa resultat och man då litar till att det du gör funkar. ;)
För det kan se annorlunda ut än normen.

Mycket intressant inlägg du gjorde där!
Det du skriver låter så himla härligt och för mig ska en 20 åring vara helt och fullt ridbar och även kunna tävla lite smått, iallafall i mina drömmars värld. Och kan man få en 20+ häst att fungera så tycker jag det du skriver är helt underbart:bow::bow:

Jag finns i Småland, ganska så mitt i. Känner du till någon häromkring mig som är precis som du beskriver, eller som iallafall kommer hittåt som jag kan ta kontakt med?
Jag är med nöje en idiot och clown för andra om jag kan få mina hästar friskare än vad normen ser ut idag!

Jag tycker det låter mycket intressant det där med "hästar som rör sig fel" och som man kan lära om. Har en häst just nu som har tendens att stuka sig ofta och som funkar helt ok med mig som ryttare, men sätter jag upp någon annan för mer än bara skritta rakt fram på jämn mark någon gång i veckan så har vi en stukning med vila och metacam som följd. Det slår verkligen aldrig fel! knack knack ta i trä, så har hon funkar så länge jag rider och bara jag. Planen var att lämna iväg henne lite duktigare och mer tävlingsintresserad ryttare för tävling, men 3 gånger med nya ryttaren och hon blir dålig. Vila och sen när hon efter koll av veterinär var ok körde vi igång igen och allt funkar fint till jag ska på semester 6 månader senare, ny ryttare som ska lulla lite i skogen, hem kommer jag och rider 2 gånger och tror på f*n att hon har samma åkomma som alla andra gånger:arghh: nu är hon friskförklarad av vet igen och ska skrittas igång. hur eller hur, Tror du detta är ett typexempel på en häst som måste lära sig att rör sig rätt?

och den där tejpen du skriver om, hur ska man sätta den för att aktivera buk och ryggmusklatur?

Senast ändrad:

Jag tycker du fått bra tips på vägen men jag tror för att få allt du söker, så måste du kanske söka flera olika personer och därigenom få de svaren du vill ha/den fördjupning du letar efter.

Tränare är ju ofta just det, tränare och har inriktat sig specifikt mer mot ridkonsten än att ta fram hållbara hästar.

Jag kan inte hålla med om att medelåldern på hästar minskar utan jag har faktiskt för mig att det är tvärtom idag, om inte så är det vad jag upplever omkring mig i alla fall.

Jag kan inte hålla med om att medelåldern på hästar minskar utan jag har faktiskt för mig att det är tvärtom idag, om inte så är det vad jag upplever omkring mig i alla fall.

Fast detta är ju inte bara något jag känner av utan är även bevisat, ska se om jag kan hitta SLUs artikel om just detta.
Om jag inte minns rätt så hade vi en meddelålder på 12-14 år för mindre än 20 årsedan, men idag ligger den på knappa 7 år inom ridsporten, alltså har dessa hästar inte ens uppnåt vad jag skulle kalla"den bästa" åldern.:(
I Galoppsporten ligger den idag på mindre 4 år.

Fast detta är ju inte bara något jag känner av utan är även bevisat, ska se om jag kan hitta SLUs artikel om just detta.
Om jag inte minns rätt så hade vi en meddelålder på 12-14 år för mindre än 20 årsedan, men idag ligger den på knappa 7 år inom ridsporten, alltså har dessa hästar inte ens uppnåt vad jag skulle kalla"den bästa" åldern.:(
I Galoppsporten ligger den idag på mindre 4 år.

Tar min egen knapp för att göra lite tillägg:

(Wallin 2001:a) meddelåldern för den moderna ridhästen ligger idag på 7-8 år.Den vanligaste orsaken till att sporthästar slås ut är sjukdomar och skador i rörelseapparaten vilket drabbar 70-87 % av hästarna.

(utdrag från någon tidning från Norrland) Många skulle svara runt 20, men tyvärr är det många som har fel… En naturlig livslängd hos hästar är 30-40 år, men medelåldern hos dagens hästar i Sverige är 10 – 15 år, detta betyder att många hästar avlivas i förtid. I Tyskland har hästarna en medelålder på 8 år!

kommer även ihåg en artikel jag kom över i en dansk tidning som jag tyvärr inte hittar för har ingen aning om vad jag ska använda för sökord:p Hur eller hur så handlade denna artikel om att sporthästar och hållbarhet och hela artiklen bygger på att det endast är 60-70 % (kommer inte ihåg exakt, men var där någon stans) som kom förbi 5 års sträcket pga olika åkommor som de inte skulle fått om de levde vilt.

den där studien är asgammal och innefattade även trav och galopphästar, vilket är anledningen till att medelåldern snittade så lågt i undersökningen.

den där studien är asgammal och innefattade även trav och galopphästar, vilket är anledningen till att medelåldern snittade så lågt i undersökningen.

du syftar på den första va?
Må så vara, men hur eller hur så hittade jag även en annan där det är enbart ridhästar gjort tillsammans med olika försäkringsbolag där de hamnade på en ålder 13-15. jag tycker ju att även detta är lågt...:crazy: I mitt tycke ska de ju vara som bäst i den åldern! eller ja.... helst lite innan men de ska vara fullt rid-, tävlings- och träningsbara vid den åldern

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 221
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 465
Senast: Whirlie
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
7 087
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21