Sv: Hållbar häst
Vilken del av landet finns du i?
Det finns några tränare som är bra på just hållbarhet. Och som faktiskt kan hjälpa många av de utdömda hästar som har kroppslig problematik men kan hållas symptomfria med rätt sorts träning.
Det går att ändra om rörelsemönster på hästar som har osunda såna bara man har ett mer invecklat signalsystem än det som idag lärs ut i Sverige. Och om man vågar ta en annan väg till slutprodukten.
En häst måste lära sig sluta göra fel innan man kan lära den göra rätt.
De hästar som "gör fel" på så sätt att de har osunda rörelsemönster och felbalansering kan man ibland snabbt hjälpa om man vet vad man gör och just har fler signaler. Med vissa av dessa individer finns inte tiden att ranta runt och vänta på att hästen ska formges genom att rida fram tills formen bara kommer. De går sönder.
Dock kräver ju det en nogrann och kanske för många trist inlärning för människan. Det tar längre tid än att lära sig färre saker.
Men å andra sidan kan man sen lära sig förädla de mer "kassa hästarna". De med sämre exteriör, sämre gång, sämre medfödd balans etc. Och ev hjälpa de som är rehabfall som aldrig lyckats fås till och få att funka.
För man kan mer lokalt trigga muskelkedjor eller muskler att spänna eller spänna av. Man kan placera hästens kroppsdelar mer exakt.
Lär man sig placera kroppsdelarna på dem, lägga dem i balans i sidled och bak fram och ser till att stretcha dem och stärka dem så har man mycket.
Sen kan man skola dem och få dem att samla sig. Då ska en häst hålla om man gör det rätt.
Ser de då ut som skit i kroppen, tex noll ryggmuskler eller är halta bör man nog fundera.
Jag vet GP-hästar som varit i total avsaknad av ryggmuskler och ansett börja bli gamla vid 18 tex.
Kollar man på en mänsklig framgångsrik atlet så är den ju inte HELT förfallen vid 45 om den så levt på öl sista åren. Man SER att det där är en elitgymnast.
Kollar man tex Frank Andersson så är det ju ingen tvekan om att det är en gymnast jämfört med tex Carl Bildt.
Så ska en dressyrhäst som gått de klasserna också vara anser jag.
Min tränare har en 27-åring som fortfarande gör levad. De har också en häst som gått GP som man även om han nu har hjärtfel, är flera år över 20 och gått i hagen sista åren inte går att misstas för annat. Han dömdes som ung ut av många olika vet och stod på klinik läääänge. Han var superfin fortfarande som över 20 år, full träning och en biff som var stark i kroppen. Det ska inte vara gammalt för en häst som tränat sunt och inte haft en helvetes otur med något trauma eller medfödd defekt.
De ska ha en hållning och en stolthet(för de ska vara stolta över det de kan om man lärt in rätt, de ska veta att de kan mycket) som inte kan tas för annat än en elitgymnasts.
Min ponny tog jag bort nyligen. Han blev 30 år och var fullt fräsch och reds ordentligt. Han dressyrtränades med fokus på hållbarhet och tricktränades.
Han hade noll problem att lägga sig och ställa sig med mig på. Han kunde också kuta ifrån de flesta yngre hästar och hade kondis.
Han skar sönder benet som 28-åring. Då blev jag tvungen att ställa av honom. Han blev gammal och skröpplig då för första gången. Innan det gjorde han piaff och galoppiruetter.
Han böjdes också igenom ua som 26-åring då jag fick för mig att det ev kanske möjligen om jag ansträngde mig kunde vara en stelhet i ena fram.
Han sattes också på smärtis efter det, för att se om det ändrades. Men icke.
Och lite stel kan man f vara vid 26 år om man bara inte har ont.
Jag gick igenom honom i somras igen bara för att kolla och se om jag kunde få några förebyggande tips kring en gammelgubbe. Det hittades inget utom någon minimal muskelspänning.
Man ansåg att det helt berodde på träningen att han var så otroligt fräsch.
Man ansåg då att arbetet för hand och ridningen med fokus på mjukhet och bärighet var en perfekt kombination med läggningarna.
Jag har hittills innan det inte hunnit fråga någon veterinär, sjukgymnast eller kiro vad de tror om bugningar och läggningar. Spec med en gammal häst och uppsuttet.
Men hon tyckte SUPER i detta fall. Han var stark nog och hölls stark och mjuk av det.
Däremot fick jag tips om hur jag kunde göra om jag själv var trött efter att ha jobbat andras hästar och bara ville åka en tur i skogen på min, utan att behöva rida. Så sjukgymnasten tipsade om kinesiotejp och hur man kunde tejpa för att aktivera tex bukmuskulaturen om man åker på lång tygel.
Jag såg ju själv att ryggen höjdes. Så jag, som är skeptisk till det mesta utom att verkligen rida och lära sig göra det väl utan hjälpprytlar, får säga att jag köper det.
Det finns alltså vissa sjukgymnaster, vissa tränare och vissa vet och andra beh som har annan kunskap än bokstavstränare brukar ha.
Men var beredd på att folk tycker du är tokig tills dess att du kan uppvisa resultat och man då litar till att det du gör funkar.
För det kan se annorlunda ut än normen.